Divadelní noviny Aktuální vydání 4/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

4/2024

ročník 33
20. 2. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza Festivaly Zprávy

    Festival DIVADLO slaví třicetiny

    Mezinárodní festival DIVADLO, který proběhne v Plzni od 14. do 21. září 2022, oslaví letos 30. výročí. Celkově se diváci mohou těšit na 38 představení 26 souborů z Finska, Francie, Kanady, Litvy, Maďarska, Slovenska, Španělska, Švýcarska a České republiky. K hlavním lákadlům patří zahraniční inscenace slavných režisérských osobností Roberta Lepage, Christopha Marthalera nebo Viktora Bodó. Dále návštěvníci uvidí například vtipné zamyšlení nad fenoménem kapely Rolling Stones s předními slovenskými herci, výběr toho nejlepšího, co se urodilo na domácích jevištích za poslední sezonu, řadu neobvyklých alternativních divadelních projektů, představení zdarma pod širým nebem i venkovní výstavu ke kulatému festivalovému výročí.

    Robert Lepage 887. Foto: Ex Machina

    Jsem rád, že festival Divadlo slaví 30. narozeniny v plné síle s výjimečným programem. Nechceme ale toto výročí slavit vzpomínkami na minulé úspěchy. Naopak, přivážíme do Plzně aktuální novátorské inscenace jak velkých režisérských osobností – Roberta Lepage, Christopha Marthalera nebo Viktora Bodó, tak i mladých tvůrců,zdůrazňuje na úvod ředitel festivalu Jan Burian.

    K největším lákadlům letošního ročníku patří první tuzemské uvedení inscenace světoznámého kanadského divadelního a filmového režiséra, dramatika, herce a divadelního vizionáře Roberta Lepage, který přijede s vlastním sólovým představením 887. 887 je číslo obytného činžáku na Murray Avenue ve městě Quebec, kde žil Lepage v dětství se svými rodiči. V této inscenaci se autor pokouší vyrovnat s otázkou paměti a zapomínání. Na jevišti se objevuje miniaturní replika jeho rodného domu, a ta se díky magii divadla i nejnovějších možností vizuální techniky stává ‚palácem paměti‘, výchozím bodem vzpomínek především na dětství v bouřlivých 60. letech ve frankofonní Kanadě, vysvětluje dramaturgyně Jitka Sloupová. Pro mne je 887 skromným pokusem ponořit se do historie s malým ‚h‘, abych lépe pochopil tu s ‚H‘ velkým, říká Robert Lepage.

    Švýcarské divadlo Théâtre Vidy-Lausanne přiveze inscenaci Ani ponětí proslulého režiséra Christopha Marthalera. Na chodbě jednoho zdánlivě obyčejného bytového domu se potkávají dva zdánlivě obyčejní muži. Nic jiného už ale v nové inscenaci proslulého Christopha Marthalera obyčejné není: ocitáme se v absurdním světě plném posmutnělého humoru a hudby, na pomezí surrealistického kabaretu a pantomimy, uvádí Michal Zahálka. Na inscenaci, v níž zaznívají útržky z děl Henriho Michauxe, Georgese Pereca či Kurta Schwitterse, režisér znovu spojil síly se skotským hercem Grahamem F. Valentinem a hudebníkem Martinem Zellerem.

    Orkeny Szinhaz Shaxpearova mycka na ulici Kertesz. Foto: Judit Horvath

    Litevská scéna Valstybinis Jaunimo Teatras (Státní divadlo mladých), kterou návštěvníci znají z loňského plzeňského hostování, uvede adaptaci slavného textu Ödöna von Horvátha Povídky z Vídeňského lesa režisérky Yany Ross o počátcích nacismu v Rakousku. Klíčová témata kulturních tradic, pokrytectví a nacionalismu, kterého se jako stébla chytá oslabená společnost, zůstávají, ovšem tragikomický příběh o nešťastné lásce mladé dívky je v oceňované, hořce vtipné inscenaci zasazen do dnešní Litvy, mezi současné Litevce a Rusy, dodává Kamila Černá.

    Bizarní, temnou, hororovou a kontroverzní inscenací Shaxpearova myčka na ulici Kertész, současnou adaptací Romea a Julie v režii Viktora Bodó, se v Plzni představí budapešťské divadlo Örkény István Színház  (Divadlo Istvána Örkénye). V hudebně a choreograficky vybroušené inscenaci se (podle výčtu tvůrců) objeví zmrazená mrtvola, kosti, zvratky, plivance, nahota, vulgarity, zlomené prsty, drogy, míchání jedů, nekorektnosti, kouř, hlasitá hudba, alarmující zvukové efekty a několik litrů umělé krve. To vše však neodradilo maďarské diváky ani kritiky − inscenace provokativního režiséra Viktora Bodó se stala beznadějně vyprodaným hitem a byla oceněna jako nejlepší maďarská inscenace roku, doplňuje Sloupová.

    Vtipné zamyšlení nad kulturním fenoménem, jakým je rock a jeho ztělesnění – skupina Rolling Stones – přiveze v inscenaci Než přijdou Stouni… v režii Matúše Bachynlce do Plzně Slovenské národní divadlo. Kolektiv známých slovenských herců spolu s dramaturgem Danielem Majlingem a dalšími inscenátory vytvořil text, který je vtipný i polemický, sentimentální i sarkastický. Osobní rovina se míchá s fiktivní – vyznání herců z lásky k této hudební legendě doplňují dramatické situace, které se odehrávají těsně před očekávaným koncertem, uzavírá Dora Štědroňová.

    Slovenske narodne divadlo – Nez prijdou Stouni. Foto: Brano Konecny

    V rámci tuzemského programu představíme velkou žánrovou šíři – od divácky tradičních inscenací až po experimenty či alternativní produkce, uvádí dramaturg Jan Kerbr. Plzeňští diváci tak uvidí například pražské Dejvické divadlo (Každý má svou pravdu), Divadlo v Dlouhé (Konec rudého člověka), Divadelní spolek JEDL (Opera Ibsen / Přízraky), Divadlo Na zábradlí (Zdeněk Adamec + Sebeobviňování), Činoherní klub (Kočka na rozpálené plechové střeše), Spitfire Company (Baletky) a soubor TMEL (O jako Otesánek), ostravskou Komorní scénu Aréna (Zápas o generála), Slovácké divadlo z Uherského Hradiště (Její pastorkyňa), brněnské Divadlo Husa na provázku (Chazarský slovník), Divadlo Drak z Hradce Králové (Do hajan!), liberecké Divadlo F. X. Šaldy (Burian) a Naivní divadlo (Babička Červené Karkulky dnes slaví narozeniny!) a plzeňské Divadlo J. K. Tyla (Králičí nora).

    Hlavní program tradičně doplní již podvacáté sekce Johan uvádí, letos se dvěma výraznými koprodukcemi – inscenací Za/tím neviditelná žena souboru Ufftenživot, s níž přichází Jiří Šimek spolu s tanečníkem a performerem Peterem Šavelem, a inscenací Trójanky režiséra Jakuba Čermáka s ukrajinskými umělkyněmi, které v Čechách našly azyl. Také letos budou součástí programu experimentující performance a taneční inscenace, doplňuje Roman Černík, umělecký ředitel z.ú. Johan. Vstupní halu Moving Station zaplní Holektiv a jejich impozantní tanečně-akrobatická performance s živou hudbou Vrány. Ulice města obydlí Florent Golfier alias Atlas – vtipný a vzdělaný aktivistický klaun s tisíci nosy, který vyhledává dialog s kolemjdoucími a diskutuje s nimi o vztahu lidstva k planetě Zemi. Pokračujeme ve spolupráci s KALD DAMU – uvádíme finského performera Valtteriho Alanena, který zpracovává téma otce, syna a vztahu k přírodě, uzavírá Roman Černík.

    Na divadlo narazí kolemjdoucí i v ulicích Plzně. Hned třikrát 13. a 14. září uvidí U Branky absurdní a groteskní pouliční show Sladký domov na kolečkách od Adriana Schvarzsteina. 16. září od 20.00 obsadí Náměstí Republiky V.O.S.A. Theatre s herci, akrobaty, obřími loutkami, kinetickými objekty, akrobatickými koly, ohněm i živou hudbou. Soubor pozve diváky podobně jako na světových výstavách EXPO v Šanghaji, Miláně i Dubaji na fantastický výlet, kdy společně objeví skrytou zahradu i sny, které skrývá každý z nás. Vstup na venkovní představení je zdarma.

    Pevnou součástí festivalu Divadlo se za dvacet let staly také studentské workshopy divadelní fotografie a videoworkshop, letos navíc doplněné o kolokvium Audiovizuální / fotografické záznamy divadelních inscenací. Za třemi desetiletími s Mezinárodním festivalem Divadlo se ohlíží rozsáhlá fotografická výstava instalovaná ve Smetanových sadech. Bohatou historii připomenou unikátní, mnohdy dosud neuveřejněné snímky z bohatého archivu předního českého divadelního fotografa Jaroslava Prokopa, který festival sleduje od jeho počátků. Výstavu společně s fotografem kurátorsky připravil Jan Kerbr.

    ///

    Vstupenky na hlavní program jsou v prodeji v síti Plzenskavstupenka.cz, na představení sekce Johan uvádí v síti GoOut.

    • Autor:
    • Publikováno: 31. srpna 2022

    Komentáře k článku: Festival DIVADLO slaví třicetiny

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,