Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Reportáž Zahraničí

    Palm Off Fest 2021 (No. 3)

    Panenka a Batman

    Inscenaci Pískoviště podle stejnojmenné divadelní hry současného polského dramatika a režiséra Michała Walczaka přivezl na Palm Off režisér Braňo Mazúch s Divadlem Alexandra Duchnoviča ve slovenském Prešově. Zdenka Kvasková v roli chlapce a Iveta Fejková jako dívka si ve vymezeném prostoru pískoviště začínají uvědomovat, jak moc se může lišit mužský a ženský svět. S až dojemnou dětskou nevinností rozehrávají humorné dialogy v rusínském nářečí, které v pozměněné podobě probíhají mezi oběma pohlavími v každém věku.

    Pískoviště. Foto: archiv divadla

    Bílá scéna, na níž se červenou páskou vymezují plochy podle toho, čí je jaké území, a kdo si kde může hrát. Poloprůsvitné kukly na obličeji s otvory pro oči a ústa, z níž navíc dívce visí dlouhý culík a chlapci tu a tam čouhá pramen vlasů. Bílé látkové lacláče a bílá tylová sukně. Důsledného, až stereotypního oddělení holčičího a klučičího světa je docíleno kostýmy, ale i jednoduchou pletenou hračkou (panenkou) a celým arzenálem předmětů, s nimiž chlapec rozehrává dobrodružné a poněkud brutální příběhy o Batmanovi. Zatímco si Ona hraje s panenkou, její klučičí protějšek nahlas vypráví, jak Batman ve svém „super mega autě“ zajede civilistu, střílí po lidech a mučí slečnu, která se snaží Batmana chránit. Vypomáhá si dvěma mikrofony a nejrůznějšími rekvizitami, kterými buď ilustruje příběh nebo vytváří zvukové efekty.

    Pískoviště. Foto: archiv divadla

    Zdenka Kvasková jako chlapec sedí s nohama od sebe a svou převahu na hřišti dává najevo jak jen to jde. Neustále upozorňuje, že ke své hře nikoho nepotřebuje, odmítá být jakkoliv rušen, a v případě porušení jím vytvořených pravidel se nebojí fyzického nátlaku a trestu. Naproti tomu Iveta Fejková mluví tiše, krátce, zajímá se o chlapce, zároveň si ale úplně vystačí sama. Není složité prohlédnout chlapcovo chování a jednání, pro nějž neexistuje lepší termín než předvádění se. Vrcholem je v tomto smyslu moment, kdy sní žížalu, aby udělal dojem, přestože mu samozřejmě nijak zvláště nechutná. Při jednom z výpadů se mu naskytne pohled pod dívčinu sukni, na což reaguje opět velmi bezprostředně a svérázně – osočí se na dívku, že pod sukní „nic nemá“ a že by proto měla jít k doktorovi. Velmi komický je vývoj od tohoto pohrdání k přitažlivosti, kterou si chlapec nedokáže vysvětlit, a tak úporně s ní bojuje, až dívku nadobro odežene. Nakonec už jí doslova padá k nohám, a teprve když je Ona úplně a nenávratně pryč, dochází mu s úplnou platností, co k ní cítil, a o co svou pýchou a povýšeností přišel.

    Pískoviště. Foto: archiv divadla

    Fejková má ruce podél těla zastrčené za gumu sukně. Na hraní, ale i na obranu před chlapcem, má tím pádem jenom dolní končetiny. Když On dívce sváže nohy, a snaží se jí okrást o panenku, zatímco Ona už nemá, jak se bránit, a pouze ho stále dokola okřikuje, nebo když On páskou rozdělí pískoviště „na dvě půlky“ a Ona se bázlivě ohrazuje: Ale ta tvoje půlka je větší než moje půlka, díváme se stále jen na hrající si děti, nebo už dění na jevišti vykazuje podobnosti se světem dospělých? Za poslední století se feministické hnutí zasloužilo o rovnoprávnost v mnoha oblastech, přesto si ale, málo platné, stoprocentně rovní nejsme. A v jistých aspektech asi ani nikdy nebudeme. Zdá se nemožné překonat jakousi pudovou bázi, která se u většiny jedinců projevuje jako samozřejmá součást příslušnosti k ženskému či mužskému pohlaví. Takže na první, a možná i na druhý pohled může být nefér přirovnávat muže k samotářskému, mírně egoistickému a chladnému Batmanovi, a ženy k soběstačným, rozvážným a hrdým panenkám, ale pod všemi těmi nánosy stereotypů a předsudků na tom možná alespoň zrníčko pravdy bude.


    Komentáře k článku: Palm Off Fest 2021 (No. 3)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,