Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2019

ročník 28
12. 11.–25. 11. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Hrdinové jako my (No. 1)

    Již počtvrté letos představí Divadlo pod Palmovkou to nejlepší ze středoevropského divadla během festivalu Palm Off Fest, který probíhá od 22. října do 4. listopadu 2019. Tématem probíhajícího ročníku se stalo heslo Hrdinové jako my, které je úzce spjato s třicátým výročím Sametové revoluce, pádu Berlínské zdi, a tedy i pádem totalitních režimů.

    Oficiální zahájení festivalu se konalo 22. října a úvodního slova se ujal starosta Městské části Praha 8 Ondřej Gros společně s ředitelem festivalu a Divadla pod Palmovkou Michalem Langem. Ten v uvítacím proslovu apeloval na důležitost hrdinství v dnešní společnosti a lehce nastínil, co všechno účastníky v letošním ročníku čeká. Kromě inscenací maďarských, polských, slovenských či českých umělců mají možnost zúčastnit se offprogramu, který zahrnuje koncerty, konference, maraton dokumentárních filmů a samozřejmě i produkce Českého rozhlasu, který je mediálním partnerem celého festivalu.

    Post zahajovací inscenace získal Faust současného polského režiséra a čerstvého držitele Evropské divadelní ceny Jana Klaty, jehož inscenace Něco za něco (realizovaná opět v Divadle pod Palmovkou) získala Cenu divadelní kritiky za nejlepší inscenaci roku 2018. Faust Johanna Wolfganga Goetha je látka pro divadlo náročná, a právě proto tolik lákavá pro umělce po celém světě. Na české scéně jsme jej v nedávné době měli možnost vidět minimálně v úpravě Jana Friče z Národního divadla. A Klata je po roce dalším z řady faustovských inscenátorů, kteří pojali toto téma takříkajíc revolučně.

    Klatův Faust je frajer v kožené bundě a Mefistofeles – žena. Duo Jan Teplý a Tereza Dočkalová tvoří těžiště inscenace. Foto Petr Neubert

    Klatův Faust je totiž frajer. Je to moderní Všezvěd Všudybud v kožené bundě s floutkovským chováním, kterého na světě snad už nic netěší, a protože chce něco víc, upíše se ďáblu – Mefistofelovi. Tím je u Klaty Tereza Dočkalová, žena – a proč by ne? Její ztělesnění Mefista má charisma, je šarmantní, zábavné a společně s Faustem Jana Teplého tvoří působivou komickou dvojici, jejíž souznění je na jevišti funkční. V průběhu hry jsou postupně doplňováni sborem (jehož charaktery se neustále proměňují a mnohdy jsou spíše matoucí) Markétkou (Kamila Trnková), Helenou (Vendula Fialová) a dalšími. Dynamika inscenace je ale postavena právě na Dočkalové s Teplým.

    Inscenace je působivou kombinací moderních a klasických prvků: Klata se drží původních veršovaných replik, ale zapojuje i spoustu prvků ze současnosti, které se (pro něj typicky) projevují především v audio-vizuálním zpracování inscenace – ať už se jedná o hudbu (Led Zeppelin, AC/DC, David Bowie), kostýmy reflektující současnou módu nebo náznakovou scénu s aspekty moderního života (např. sedačka z letadla nebo využití kamery). Kromě výrazné modernity ční z inscenace především téma chtíče a jeho neukojitelnosti, proto je doslova prošpikována sexuálním podtónem, který se objeví téměř v každé scéně – a ne vždy jde o podívanou pro slabší povahy.

    Klatovo pojetí Fausta je bytostně osobité, a právě proto i do určité míry kontroverzní (připíchnutí člověka-opice na kříž jako Krista, přibíjení hřebíků Biblí), což zcela logicky nevyhovuje každému. Bez ohledu na kontroverznost se ale jedná o kompaktní kus, který neustále něčím poutá pozornost (desítky Panenek Marií visících ze stropu nebo sexuální hra s ovocem jsou jen příklady na okraj), a to i přesto, že má přes tři hodiny a ne vše je možné rozklíčovat (což ovšem platí i u Goethovy předlohy). A přinejmenším duo Dočkalová-Teplý rozhodně stojí za to vidět i mimo Palm Off Fest.

    Divadlo pod Palmovkou, Praha – Johann Wolfgang Goethe: FaustRežie a divadelní adaptace: Jan Klata, překlad: Otokar Fischer, výprava: Miroslaw Kaczmarek, choreografie: Maćko Prusak, dramaturgie: Iva Klestilová a Ladislav Stýblo. Hrají: Jakub Albrecht, Tomáš Dianiška, Tereza Dočkalová, Vendula Fialová, Martin Hruška, Jan Hušek, Milan Mikulčík, Jan Teplý, Ondřej Veselý, Kamila Trnková, Ivana Wojtylová, Adam Vacula a Jan Vlasák. Premiéra 2. 3. 2019. Na festivalu Palm Off Fest 22. 10. 2019.

    ///

    Více o inscenaci na i-DN:

    Faust jako test naší povrchnosti

    Olomoucké šepoty a výkřiky (No. 5)

    Mudrování nad DSB 2019 (No. 10)

    Jak se zkouší s Klatou

    ///

    Více o festivalu na i-DN:

    Palm Off Fest


    Komentáře k článku: Hrdinové jako my (No. 1)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,