Divadelní noviny Aktuální vydání 16/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

16/2024

ročník 33
1. 10. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Reportáž

    Co se skrývá Za dveřmi? (No. 6)

    Pomalu se blížíme do finále, a tak program praská ve švech. Šestý den se odehrával na dvou místech – na Výstavišti Holešovice a na Mariánském náměstí. Ve dví se pak rozdělilo i počasí, kdy dusné horko ve večerních hodinách vystřídala prudká bouře, kterou ale festival zvládl se ctí.

    Začátek celého dne se odehrával na již zmíněném Mariánském náměstí, kde Bratři v tricku odehráli svou Běžkařskou odyseu, v níž komicky využívají běžek, se kterými tančí, žonglují a na závěr i závodí jedním z diváků. Po tomto komickém duu následoval maďarský umělec Imre Bernath s inscenací Social Salto, o které se ale rozepíši až ve středeční reportáži.

    Na Výstavišti Holešovice se mezitím připravila loutková instalace Stínohry souboru Waxwing Theatre v podobě tří menších šapitó, kam si publikum mohlo kdykoliv v rozmezí mezi šestou a devátou hodinou zajít a na vlastní kůži si vyzkoušet, co obnáší tvorba stínového divadla. Každý ze tří stanů poskytl jiné možnosti práce se stínohrou – ať už jde o svícení na stěnu, podsvícení bílého papíru nebo nasvícení baterkou. Přičemž ale v posledním stanu si publikum mohlo pohrát s krásnými dřevěnými loutkami a ohmatat si, jak náročné takové loutkoherectví je.

    Ve večerních hodinách se na kočičích hlavách rozjelo obrovské kovové kolo, které zahájilo premiérou inscenace C’est la wheel od souboru V.O.S.A. THEATRE a SUNRIDERS. Na půdorysu jednoduchého příběhu, kdy se muž pomocí svého fešného kola (zastupující lokomotivu) snaží okouzlit krásnou, mladou dámu, vzniká před zraky publika půvabná tanečně-akrobatická show, jíž dominuje monstrózní kovová konstrukce, která děsí a uchvacuje zároveň. Jako komický prvek je dílo doplněno o cynického zvukaře, který občas oba aktéry poškádlí tím, že jim nechce pustit hudbu, čímž dochází k jistému komediálnímu rozvolnění. Jediné, co lze snad vytknout je nedostatečná hlasitost herců. V přední části totiž probíhají mezi oběma herci krátké dialogy, které jsou ale příliš potichu na to, aby je slyšeli všichni, a tak možná podstatná (možná nepodstatná?) část představení uniká. Stejně tak jsou některé taneční pasáže či později už monotónní ježdění na obrovském kole příliš dlouhé, čímž se nabourává dynamika díla.

    Vymykající se podívanou nabídla po všech akrobatických a novocirkusových vystoupení umělkyně Kamila Mottlová, která sehrála svou one-woman show s názvem Loveless, představujíc tak téma japonských hikikomori, tedy lidí, kteří se dobrovolně rozhodnou vzdát společnosti. Mottlová ve své sólo performanci využívá hlasu z reproduktoru, který nám vysvětluje, kdo hikikomori jsou a jakými fázemi si ve své izolaci procházejí, zatímco performerka doplňuje jednotlivé fáze nejen tanečními vstupy, ale také nekompromisními, syrovými komentáři. Mottlová je postupně sama obmotána policejními páskami a čelí svému destruktivnímu já, ze kterého se jí záhy podaří dostat, když hlas z reproduktoru zahlásí poslední fázi, kterou je první konfrontace s lidmi. Performance Kamily Mottlové je depresivní a surová, ale zároveň jí nechybí osobitý humor.

    Vrcholem večera se měla stát Divadelní EXPOedice souboru V.O.S.A. Theatre a dalších umělců, kteří měli předvést, čím vším si během své existence prošli, a s jakými nástroji pracovali. Bohužel ale počasí tomu nakloněno nebylo, a tak než představení mohlo být spuštěno, došlo k jeho přerušení prudkou bouří. Umělci se ale nevzdali a pokračovali improvizovanou show uvnitř Průmyslového paláce, kde diváci měli možnost zhlédnout podmořský svět v podobě obřích medúz, éterických panen či potápěčů. Vrcholem byl let balónem, na kterém visela akrobatka a vznášela se v prostorách paláce. V.O.S.A. Theatre se sice v úterý večer ven nedostala, ale vynahradila si absenci představení hudebním vystoupením v prostorách barového šapitó, kde nastolila uvolněnou a veselou atmosféru po divoké bouři.

    ///

    Projekt vydávání letních úvah, glos, reportáží a recenzí na webu www.divadelni-noviny.cz byl podpořen grantem SFK.

    Další reflexe letních produkcí najdete pod štítkem Letní kritika 2021.


    Komentáře k článku: Co se skrývá Za dveřmi? (No. 6)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,