Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Reportáž Zahraničí

    Cirk-UFF: Na vlně cirkusu (No. 2)

    Páteční program nabídl celkem devět představení, z toho sedm se odehrálo v otevřeném prostoru. Festivalová dramaturgie den po dni více a hlouběji rozehrávala imaginativní svět žen. Dokonce do jednoho dne rozvrhla převahu počinů, které poukazují na výraznou tvorbu umělkyň a v nichž aktuálně téma ženství převládá.

    Performance Fish Eye Elišky Brtnické. Foto: Miloš Šálek

    Jedním z největších pátečních zážitků se stala site-specific performance Fish Eye Elišky Brtnické na vodní hladině. Akrobatka sestoupala pod most za okresním soudem, kde na čtvercové platformě v úrovni řeky tančila a splývala s živlem. Symbióza artistky s prostředím nepůsobila uměle, ale organicky a jejímu projevu nechyběla křehkost, ani síla a energie. Tělesné tvarosloví přizpůsobovala manipulaci s ohebnou rourou, natřenou nabílo, ve které mizely například ruce a pozornost se pak přesouvala ke zbývajícím končetinám. Tím přirozeně měnila a narušovala běžné lidské proporce. Postava ve stejnobarevném úboru s koupací čepicí se pod mostní klenbou vyjímala jako bytost, jež mohla připomínat jak vodního živočicha, tak nadpřirozené charaktery či abstraktní obrazy inspirované architekturou a přírodní scenérií. Eliška Brtnická i navzdory absenci závěsné výbavy, balancovala nad hladinou řeky Úpy na hrazdě vystupující z vody. Poetika výstupu tkvěla především v součinnosti komponentů, jakými byla choreografie využívající tělesnou flexibilitu, přesně artikulovaná interpretace a vědomá práce s prostorem.

    Zuzana Drábová. Foto: Miloš Šálek

    V inscenaci 7Cihel se autorka a performerka Zuzana Drábová dotýká téma „body shame“ a hledání cesty k sobě samé. Zatímco Eliška Brtnická svou ženskost vtělila do vody a z vody načerpala tekuté bytí, Drábová pracovala se sedmi cihlami, které jednak odkazovaly k její hmotnosti, tedy k tíze, přeneseně k překážkám a vzpomínkám. Představení s prvky vzdušné akrobacie a klaunérie uvedla v divadelním sále UFFO a stalo se poutí ke zdravé sebelásce, sebepřijetí a svým způsobem se stalo obrazem iniciace z dívky v ženu. I na navazující debatu o představení setrvaly v hledišti především ženy.

    Performance Vrány Holektivu. Foto: Miloš Šálek

    Na vlastní kruhové ploše s nosným stožárem uprostřed se později pod noční oblohou představil Holektiv hudební performanci Vrány. Přední česká violoncellistka Terezie Vodička Kovalová a výrazný scénografický objekt tvoří základ performativního narativu, jenž vyvěrá z folkloru a pověr. Ten pak fyzicky doplňují dvě tanečnice a autorky konceptu Andrea Vykysalá a Karolína Křížková.

    Thula Moon Martin s show Rising Up. Foto: Miloš Šálek

    Den zakončil artisticky excelentní výkon světově úspěšné kontorsionistky Thuly Moon Martin na závěsném kruhu. Její desetiminutové číslo s názvem Rising Up, které doslova ohromilo publikum, uvedla na volném prostranství mezi kulturním centrem a šapitó. Její bez nadsázky jedinečný styl propojuje techniky hadí ženy a vzdušné akrobacie na kruhu.

    Polovina festivalu je úspěšně a bez zaváhání za námi. Druhá polovina festivalu se slibně rýsuje.


    Komentáře k článku: Cirk-UFF: Na vlně cirkusu (No. 2)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,