Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Názory – Glosy Reportáž

    Cirk-UFF: Cirkus dýchá (No. 2)

    Kolik kýblů vody prokape přes cirkusové šapitó? Žel, nejde o metaforu k potu cirkusáků, ani o nadsázku, že cirkus není z cukru, ale o realitu v podhůří Krkonoš. Meteorologický zvrat ze slunečných dnů do nepřetržitého deště ovlivnil program v pátek 25. září. Jako zázrakem se proudy vody na chvíli zastavily přesně před začátkem site-specific performance Wall Dance.

    Wall Dance. Foto: Miloš Šálek

    Move Dance Company v zastoupení Jany Ryšlavé za spolupráce s Klárou Hajdinovou připravila taneční experiment opřený doslova o zeď kulturního centra UFFO. Obě akrobatky, jištěné lanem, se pomalu spouštěly ze střechy a tančily. Lesk jejich rudých sukní zažehnal prvotní asociace na poetické plutí pod nebesy. Publikum se dočkalo vášnivých gest u okrové fasády a vzdušných variací v rytmu tanga. Třetí performer, bezpečně ukotvený na zemi, Mattia Comisso žongloval, udržoval diváky ve střehu a také se stal bází pro pozemní akrobatické kousky s Klárou Hajdinovou (spolu vystupují jako Circo Frico).

    Exhibice Bratrů v tricku. Foto: Miloš Šálek

    Další specialitou třetího dne byla exhibice Bratrů v tricku, kteří dramaturgii své show nechali na divácích. Program komponovali na základě losování z klobouku, který obsahoval vybraná čísla z jejich pouličních představení. Dílem náhody a uměním Adama Jarchovského a Václava Jelínka vybruslit z každé situace s humorem a sebeironií se tento Speciál nadmíru vydařil i navzdory zatékání vody do stanu. Aplaudující publikum připomínalo oddaný fanklub. Ale kde jinde než na Cirk-UFFu by Bratři v tricku měli zažít takovou podporu, když právě trutnovské výzvy byly pro jejich kariéru zcela zásadní. Dva klauni s klukovským nadšením a žonglérskou virtuozitou zavzpomínali na první čísla s diabolem, na genezi Malířů, magicky přitažlivý Prasečí cirkus a hodinku v šapitó zakončili free stylem z Běžkařské odysey.

    Marocká show FIQ (Wake Up!) v interpretaci Groupe Acrobatique z Tangeru. Foto: Miloš Šálek

    Výjimečný den pokračoval uvedením zahraniční hvězdy festivalu. Velice očekávaná marocká show FIQ (Wake Up!) v interpretaci Groupe Acrobatique z Tangeru vznikla ve spolupráci s francouzským souborem Akoreacro, který (a opět ne/náhoda) zazářil na historicky prvním ročníku festivalu Cirk-UFF v roce 2011. Představení se neslo na vlně bouřlivé energie, hlavní linku tvořila velice kvalitní pozemní akrobacie a celek by se neobešel bez DJ Keye, který do každého hudebního výstupu mixoval orientální kořeny. Početný tým účinkujících vynikal v souhře, žádná z disciplín nepropadávala sítem rytmu a zapojení technologií, jako např. live cinema se obešlo bez technických komplikací. Jakýsi univerzální svět se postupně proměňoval do spektra národnostních specifik, naznačovaných ve všech scénických složkách, jako byla výprava (scéna i kostýmy hrály od černé po pestrobarevnou paletu barev), dramaturgie a s ní spojené užité disciplíny (kontaktní akrobacie, battle, parcour, jednotlivá fyzická „nej“ propojená otázkami typu „co dokáže lidské tělo“ apod.), motivační nápisy a až politické verbalizované pasáže v arabštině. Zcela zaplněné hlediště obdivovalo opravdu špičkové výkony, objevilo se dokonce několik zcela originálních čísel, jako například akrobacie na stálkách upevněných do přepravek od Coca-Coly, kontorsionistika inspirovaná touhou pořízení „selfíčka“ s mobilem umístěným na chodidle či vysvlékání dlouhého řetězu oděvů při jištěném pádu z čínské tyče. Směsice čísel protkaná hip-hopem, vzájemným hecováním se, artistickou virtuozitou připomínala marocké tržiště zážitků. Přínosem takových produkcí je unikátní možnost nahlédnout na způsob tvorby mimo evropský kontext, ačkoli právě s ním „exotika“ vstupuje do konfrontace a svádí pomyslný boj o vlastní rukopis na základě příslušnosti ke své kultuře, poháněná potřebou sebeobhajoby.

    UFFO tribute. Foto: Miloš Šálek

    Páteční den však zdaleka nekončil. Vrcholem a středobodem festivalu se stala premiéra filmového dokumentu Zrození hvězdy a hned poté rozehřál prostor Kabaret Dynamo Cirku la Putyka, zde pod názvem UFFO Tribute. Zrození hvězdy je vskutku oslavný dokument věnovaný zrodu a deseti letům moderního domu kultury UFFO. Trutnovští jsou na něj právem hrdí. A nejde jen o patriotismus, vždyť UFFO si zachovává jak vyspělou technickou a obsahovou kvalitu, tak lidskou tvář. Umělcům poskytuje nevídané tvůrčí zázemí a souborům z celého světa nabízí rezidenční přístřeší, současně však myslí v první řadě na místní publikum. Cirkusový kabaret Dynamo – UFFO Tribute podtrhl slavnostní euforickou atmosféru. Moderátor Jiří Kohout v roli šarmantního konferenciéra, ostýchavě balancujícího na hraně trapnosti, už neodmyslitelně patří k putykovské poetice a i zde výtečně dávkoval svou přítomnost. Program sázel jednu hvězdu za druhou, jako by se před očima diváků odehrávala světová talentová show. Mimochodem, árii zazpíval i ředitel festivalu, původní profesí operní pěvec, Libor Kasík. Třešničkou mezi všemi cirkusovými celebritami, které žonglovaly, létaly na strapsech, v závěsném kruhu, na cyr wheel apod., byl mistr ve skocích, čínský akrobat Kai Hou, jenž proskakoval kruhy.

    Ačkoliv déšť je vytrvalý a stěny šapitó i venkovní scény vlhnou, divácké nadšení z Cirk-UFFu mezi trutnovskými a hosty z blízka i z daleka zatím neutichá.

    ///

    Více se o festivalu dočtete zde.


    Komentáře k článku: Cirk-UFF: Cirkus dýchá (No. 2)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,