Divadelní noviny Aktuální vydání 10/2022

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

10/2022

ročník 31
17. 5.–30. 5. 2022
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Za hranicemi možností a těla

    Jdete na konkurz? ptá se Kirill Yakovlev nic netušících diváků. Několik z nich je vybráno a na základě vědomostních otázek (dokončování známých melodií a dalších testovacích technik) jsou postupně rozřazováni, až zůstane jen deset „odhodlaných“ uchazečů, kteří se pokusí vyhrát soutěž programu Loser. Konkurz začíná. 

    Z neznámých tváří se vyklube sestava nových přírůstků Losers Cirque Company (tzv. Baby Losers), kteří se krátce představí prostřednictvím osobitě pojatých verbálních či nonverbálních výstupů. Následují rozmanité triky a figury předvedené uchazeči tentokrát už spojenými v jeden funkční celek. Poté se aktéři opět rozdělí a z podívané se stává vytrvalostní soutěž mezi jednotlivci, z nichž je nakonec (publikem) vybrán vítěz.

    Téma touhy stát se nejlepším a jít až za hranice vlastních možností se režiséru Petru Horníčkovi podařilo ztvárnit brilantně. Foto LCC

    Ozvláštňujícím prvkem Konkurzu je přítomnost hlasu umělé inteligence fungujícího jako rámec dění na jevišti – zdánlivě nenápadně organizuje průběh a na samém konci se projeví jeho vůdčí nátura převládající nad člověkem. Že by Velký bratr? Jako rámec je to působivý nápad se silným, leč ne zcela využitým dramaturgickým potenciálem. Hlas totiž, mimo svou organizující roli, dílo komentuje citáty panovníků či diktátorů, přičemž první z nich (s vtipnou pointou) lze chápat jako vstupní motivaci uchazečů, ovšem přítomnost zbylých je matoucí. Funkce hlasu se tak malinko rozmazává a ztrácí.

    Akrobaté s lehkostí a téměř neuvěřitelnou elasticitou překonávají hranice vlastního těla. Foto LCC

    Nejistotu a do jisté míry i zmatení vyvolává také vývoj děje. Začátek s koncem lze vnímat jako reality show (což umocňuje i několik autentických výpovědí uchazečů pouštěných z reproduktorů), ale vývoj mezi těmito dvěma body se jeví poněkud zredukovaně – „pouze“ jako výkonová prezentace nových členů Loserů zakončená překvapivou a hořkosladkou pointou. Nicméně demonstrované téma touhy stát se nejlepším a jít až za hranice vlastních možností se režiséru Petru Horníčkovi podařilo ztvárnit brilantně a až hyperrealisticky jasně.

    Akrobaté se v inscenaci dotknou svého fyzického dna. Foto LCC

    Akrobaté se totiž v inscenaci skutečně dotknou svého fyzického dna (nebo to tak minimálně působí). S lehkostí a téměř neuvěřitelnou elasticitou překonávají hranice vlastního těla, které se v jejich pojetí stává prostředkem otevírajícím svět zcela nových možností. Jsme svědky bravurní schopnosti Losers Cirque Company harmonicky a precizně vytvořit choreografii (v tomto případě jde o práci Tomáše Pražáka), fantasticky fungující v souladu s jednotlivými akrobatickými kousky, kterou lze jen obdivovat.

    K podpoření akrobatických výstupů přispívá hudební podklad Kirilla Yakovleva. Foto LCC

    K podpoření parádních akrobatických výstupů přispívá na scéně vytvářený hudební podklad Kirilla Yakovleva. Jeho nevtíravé, decentní melodie podtrhávají krásu pohybu, a díky symbióze s pohybovou složkou se tak umocňuje její téměř hypnotický dojem, který je podpořen tlumeným, až ponurým svícením Michaela Bláhy.

    Umění okouzlit a místy i šokovat patří k dominantním rysům této nové inscenace. Nejde jen o akrobatickou magii Baby Losers, ale především o souhru uměleckých složek vytvářející působivé a emočně silné momentum – takže ač rozum místy zůstává stát, oči se pasou. S vysoko nasazenou laťkou a očividným zápalem nové generace Losers Cirque Company se tak nejspíš máme i do budoucna na co těšit.

    Losers Cirque Company, Praha – Konkurz. Režie Petr Horníček, scénář Matěj Randár a Petr Horníček, dramaturgie Matěj Randár, choreografie Tomáš Pražák, hudba Kirill Yakovlev, kostýmní výtvarník Lucie Červíková, scéna Petr Horníček, light design Michael Bláha, zvuk Karel Mařík, produkce United Arts. Premiéra 14. června 2021 v Divadle BRAVO!. Představení je možné navštívit na festivalu Letní Letná v úterý 24. srpna v 18:30 hodin (zde).

    ///

    Více o inscenaci Konkurz na i-DN:

    Cirk-UFF: Na vlně cirkusu (No. 1)

    Projekt vydávání letních reportáží, recenzí a denních zpravodajství na webu www.divadelni-noviny.cz byl podpořen grantem SFK. Další reflexe letních produkcí najdete pod štítkem Letní kritika 2021.


    Komentáře k článku: Za hranicemi možností a těla

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,