Divadelní noviny Aktuální vydání 16/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

16/2024

ročník 33
1. 10. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Reportáž Zahraničí Zprávy

    Témata k zamyšlení /Cannes 2024/ (No. 5)

    Výběr nazvaný Cannes Premières odkazuje na nové filmy, které zaujaly, a bylo by škoda je nepremiérovat, i když nejsou v žádné soutěžní sekci. Samotné uvedení je už totiž dostatečně prestižní pro prezentaci filmu.

    V této kategorii zaujal film Setkání s Pol Potem kambodžsko-francouzského režiséra Rithyho Panha. Snímek je mixem hraného, dokumentárního i animovaného. Vychází z reportáže americké novinářky Elizabeth Becker, která měla možnost setkat se v sedmdesátých letech v Kambodži s vedoucím představitelem Rudých Khmerů a jedním z největších zločinců proti lidskosti Pol Potem. Genocida v Kambodži je dnes již téměř zapomenutým tématem, Rithy Panh nám ale věcnou a nevtíravou formou ukazuje, jak se v sedmdesátých letech minulého století v Kambodži tarynizovalo obyvatelstvo a likvidovala inteligence.

    Jiným politickým snímkem byl dokument nazvaný lakonicky Invaze ukrajinského režiséra Sergeje Loznitsy. Nevtíravou formou nás zavádí do běžných situací a míst své země. Poeticky (a to až hrůzně) ukazuje, jak se ruská agrese podepisuje na obyvatelech Ukrajiny.

    Dokumentu se tentokrát věnoval i americký režisér Oliver Stone. Jeho snímek Lula je ódou na současného brazilského prezidenta Luize Inácia “Lulu” da Silvu. Jak Stone před premiérou filmu otevřeně přiznal, je jeho velkým obdivovatelem.

    Ženy českého filmu

    Politika samotného festivalu by se dala lakonicky vyjádřit – “malá domů”, nebo “co je doma, to se počítá.” Účastnit se přehlídky je velmi náročné. Vyžaduje to mimo jiné i silnou diplomacii. A někde se začít musí.

    Takovou možností je třeba studentská soutěž La Cinéf, kam byl letos vybrán i český film Plevel původem ruské režisérky Poly Kazak. Velkým úspěchem je i výběr Festivalu v Cannes režisérek Diany Cam Van Nguyen (na podzim 2023) a Darii Kascheevy (od podzimu 2024) na prestižní rezidenční pobyty v Paříži. Festival v Cannes tak již od jejich počátků sleduje tvorbu talentovaných autorek a autorů. Český film tak své místo na festivalu v Cannes brzy jistě najde. A my s respektem sledujme tvorbu českých či v Česku usazených filmařek!

    /Konec/

    Reportáž vznikla pro tištěné Divadelní noviny 13/2024. Z nedostatku místa se do čísla nedostala, a tak ji zde publikujeme v plném znění jako letní čtení na pokračování.


    Komentáře k článku: Témata k zamyšlení /Cannes 2024/ (No. 5)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,