Divadelní noviny Aktuální vydání 11/2020

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

11/2020

ročník 29
26. 5.–8. 6. 2020
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Sněž tu online žábu (No. 2)

    Festival francouzského divadla Sněz tu žábu je v plném proudu a pokračuje v nastoleném trendu; v hlavní roli je opět kamera. Druhý den se nesl „ve znamení Guillaumů“ – zahájilo jej teenagersky zaměřené drama Guillauma Kerbusche a zakončila jej jevištně ztělesněná nuda Guillauma Cantillona.

    Festival Sněz tu žábu 2020, den druhý. Foto: Tereza Veselá.

    Puberťácká smršť

    Video-skica Guillauma Kerbusche Jimmy už tu není je dle slov autora dramatem určeným pro skupinu dospívajících ve věku od 12 do 16 let. Téma, které zpracovává, se ovšem nedotýká pouze mladistvých.

    Jimmy (Petr Uhlík) je roztomilý mladíček, který umí okouzlujícím způsobem hrát na housle. Jeho velkým snem je stát se jednoho dne dívkou. Jenže, co na to řekne Lara (Andrea Berecková)? A co Marie (Veronika Lapková)? Nebo Sandra (Angelika Sbouli)? A co všichni ostatní?

    Kerbuschovo drama je vyprávěné z perspektivy tří puberťaček (sestry, partnerky a nešťastné lásky), které se určitým způsobem podílejí na směřování Jimmyho života. Jednotlivé úhly pohledu se postupně velmi plynule doplňují a v momentě katastrofy to celé uzavírá Jimmyho téměř rezignovaný monolog, který téměř melancholicky rozvolní energickou spoušť.

    Kerbusch je mistrem slova. Jazyk jeho postav je svižný, plný trefných moderních komických vsuvek smíchaných s množstvím pubescentních vulgarismů. Ví přesně, jak jazyk používat, tak aby mělo říz a švih. Skica je proto smrští tří na první pohled na sobě nezávislých příběhů, z nichž se postupně skládá epické finále. Nehledě na to, že je každá z postav zcela odlišná, všechny je spojuje právě jazyk. Jazyk, který jednotlivé postavy definuje – jejich nezkrotnost, citlivost a životní zoufání, čímž se Kerbuschovi daří alespoň nastínit komplexnost dospívající duše.

    Nelze ale opominout režijní uchopení Jakuba Čermáka s brilantním překladem Jacquese Josepha. Čermák každé postavě přisoudil vystihující hudební podklad, který dopomáhá k energickému vyznění textu. V online premiéře této skici bylo jasné, že hodně prostoru věnoval Čermák kameře, která střídavě zachycovala různé perspektivy a s minimem kulis v NoDu vytvořila fantastickou, místy až psychedelickou podívanou. Osobitá práce s kamerou dělá příběh kompaktním, čitelným a neustále poutavým.

    Kerbuschovo dílo zachytává mnoho současných témat, namátkou transgender problematiku, ale také fake news či sílu a vliv sociálních sítí. Autor poskytuje mnoho aktuálních podnětů, které zaobalil do poutavého textu. Pojítkem toho všeho je tajemný Jimmy. Všichni o něm mluví, všechno se kolem něj točí, a jak sám říká, jeho jméno je v názvu dramatu, takže by to snad mělo být o něm, ne? Otázkou však zůstává: opravdu záleží na tom, jestli tu Jimmy je, nebo není?

    Experimentální prostor NoD, Praha – Guillame Kerbusch: Jimmy už tu není. Režie: Jakub Čermák, překlad: Jacques Joseph. Hrají: Angelika Sbouli, Veronika Lapková, Andrea Berecková, Petr Uhlík. Na festivalu Sněz tu žábu 15. 5. 2020.

    Petr Uhlík jako Jimmy. Foto: Tereza Veselá.

    Nuda, nuda a ještě jednou nuda!

    Každý z nás se občas nudí, někdy se dokonce nudíme i v divadle. A všichni víme, jak zrádný a nepříjemný pocit nuda je. To je ovšem pouze jedna z perspektiv, jak se na nudu dívat. Co když je nuda ve finále osvobozující a nutí nás obrátit svou pozornost pozorně k nám samotným? A co o nás nuda vypovídá? S koncepcí vytvořit nudu na jevišti přišel francouzský soubor Le Cabinet de Curiosités v inscenaci Nuda (It’s enough to bore you to death).

    Z počátku jen horko těžko uvěříte, že to může být nuda, jelikož herci na téměř prázdné scéně vyprávějí místy vtipné, místy trapné „zákulisní historky“. Prvních dvacet minut udržíte pozornost, ale pak již přicházejí první pochyby, na co že to vlastně koukáte.

    Dílo je členěno do kapitol, každá kapitola je epizodou zpracovávající nebo ztělesňující nudu – v podstatě se dílo jeví jako experiment, kdy herci zkouší různé triky, jak vás nudit; a to někdy poměrně zábavným způsobem, ale někdy způsobem, který by umořil i vola. Přesto koukáte dál. Ale proč? Je to přeci úmorné, místy až trochu otravné, ne? Máte pravdu – je, ale právě to dělá inscenaci tak atraktivní.

    Člověk pozvolna prožívá nudu s občasnými příměsemi politování (vždyť oni se přece snaží), ale mnohdy i upřímnou pobaveností. V závěru pak přichází to pravé rozuzlení – pojednání o nudě, ve kterém konečně pochopíte, že tohle trápení je celou dobu záměrné. Protože i schopnost nudit se je důležitá. A Guillame Cantillon, Jean-Robert LombardFranckem Magisem vám ji naservírují za šedesát minut tolika způsoby, že už nedočkavě budete vyhlížet na hodinkách konec. Možná budete rozhořčení, ale s odstupem pak přichází pocit, že to stálo za to.

    Cantillonova inscenace je výjimečnou záležitostí – působivá forma ve spojení se zajímavými hereckými výkony poutají pozornost a do určité míry člověka opravdu baví se na tu nudu dívat. A přesto se nelze ubránit myšlence, že je to vlastně možná hrozná ztráta času… ale možná právě proto je to tak skvěle provokativní podívaná.

    Experimentální prostor NoD, Praha – kolektiv Le Cabinet de Curiosités: Nuda (It’s Enough to Bore You to Death). Režie a scénografie: Guillaume Cantillon, Franck Magis, text: Guillaume Cantillon, Franck Magis, Jerome Richer, Jean-Luc Coudray, Brecht Evens, Jens Harder. Hrají: Guillaume Cantillon, Jean-Robert Lombard, Franck Magis. Na festivalu Sněz tu žábu 15. 5. 2020.


    Komentáře k článku: Sněž tu online žábu (No. 2)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,