Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Reportáž

    Setkáním sláva! (No. 5)

    Letošní festivalový maraton brněnského Encounteru se pro mne završil v sobotním odpoledni  ve Studiu Marta, vítanou společností studentů Univerzity Hudebních a performativních umění, z rakouského Štýrského Hradce, kteří si k inscenování vyvolili drama 100 songů, aktuálně nejhranějšího žijícího německého dramatika Rolanda Schimmelpfenniga.

    Universität für Musik und Darstellende Kunst Graz: 100 songs. Foto: archiv festivalu

    Dramatická fuga z roku 2018, která původně vznikla na objednávku švédského Länsteater Örebro, opět naplno rozehrává řadu autorem preferovaných postdramatických propriet, do skvostně prokomponovaného celku, jenž nesnese slabých článků. Poučená režie Roberta Freye se nijak nesnaží překračovat poetické mantinely předlohy, a tak nepřekvapivě staví na precizní vespolné spolupráci zúčastněného kolektivu. Funguje napětí, emoční gradace i humorná odlehčení, dílčí nedůslednosti ovšem vykazuje výprava Eunike Koscherové, která především chaoticky pracuje s tělovými aspekty kostýmů, a ambiciózním, byť ve finále nepříliš vizuálně dotaženým motivem postupně odkrývaných jizev. Dle propagačních fotografií soudě, i v tomto případě došlo k částečné redukci scénografického řešení, která mohla nežádoucím způsobem poznamenat jeho původní význam. Zbytečná skvrna na jinak poměrně suverénní prezentaci dnes již tradiční divadelní formy. Suma sumárum solidní zakončení ústřední programové sekce, a možná i adekvátní dramaturgická inspirace.

    Universität für Musik und Darstellende Kunst Graz: 100 songs. Foto: archiv festivalu

    Závěrečnou slavnostní ceremonii, jíž patřil sobotní večer v Huse na provázku, ozdobilo pohotové, stručné i neinvazivně vtipné průvodní slovo z úst sehraného moderátorského dua Milany Gorské a Jana Valeše, a vystoupení účastnic a účastníků letošního workshopu V4, vedeného tanečníkem, choreografem a performerem Markem Zelinkou. Byly rovněž uděleny čtyři sochy Marta, jimiž festivalová porota oceňuje mimořádně inspirativní počiny.

    V roce letošním pak tohoto uznání došli:

    Eliška Říhová z pražské DAMU za režii autorské inscenace House of God.

    Frankie Lipman  z Manchester School of Theare. za ústřední herecký výkon v inscenaci Linda.

    Moritzi Praxmarerovi ze švýcarské HKB Bern Academy of the Arts za výkon v inscenaci Manifesto.

    Zuzanně Romańske z AST National Academy of Theatre Arts v Krakowě, za herecký výkon v inscenaci Martyrs.

    Pětidenní orgie setkávání pak vyvrcholily závěrečnou taneční smrští, jíž kraloval živý koncert, i následující Djský set.

    Znovuoživení jednoho z nesporných klenotů středoevropské festivalové tradice je excelentním úspěchem všech organizátorů, kteří se na jeho povstání z covidového marasmu podíleli. Nechť je jim odměnou mnohokrát veřejně projevená spokojenost diváckého davu i ta má, i velmi slušná zaplněnost festivalových představení. Velmi rád se opět budu vracet! Komplexní hodnocení očekávejte ve shrnujícím článku. Konec hlášení!


    Komentáře k článku: Setkáním sláva! (No. 5)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,