Divadelní noviny Aktuální vydání 9/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

9/2024

ročník 33
30. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Reportáž

    REPORTÁŽ: Dystopie identity (No. 1)

    Festival Nová komedie otevřela příhodně abecedně první inscenace, A jako Antarktida z Bábkového divadla Žilina v režii Jakuba Maksymova. Právě o abecedě – mimo jiné – diváky od sedmi let vzdělává.

    Tučňáci jsou na jevišti zpřítomňování pomocí drobných loutek a principů live cinema. Repro Bábkové divadlo Žlina

    Čtyři herečky (Anna Homolka-Čitbajová, Barbora Juríčková, Miroslava Mravcová, Bibiána Tarasovičová) se stávají vědkyněmi vyslanými na Antarktidu. Seznamují publikum s náročným životem v extrémních teplotních podmínkách mimo civilizaci, ale také s tvory na tyto okolnosti přímo uzpůsobenými. Tučňák císařský je endemitem Antarktidy. Věděli jste, že samice tučňáka císařského předává vejce po vyvrhnutí samci, který se o něj až do vylíhnutí stará?

    Herečky seznamují publikum s náročným životem v extrémních teplotních podmínkách mimo civilizaci. Foto archiv festivalu

    Tučňáci jsou na jevišti zpřítomňování pomocí drobných loutek a principů live cinema, projekce je stěžejní součástí inscenace. Každá nová informace spojená s Antarktidou je uvedena promítáním slova s ní spojeným. Kompozici pojmů určuje encyklopedický abecední pořádek. A jako Antarktida. O jako Oceán. T jako tučňák. Z jako (polární) Záře. Dětský divák se tak může nejen dozvědět nové informace o jednom z pěti světadílů, ale procvičit se i ve čtení a abecedě. Inscenace zároveň kvůli edukativnímu apelu neupozaďuje narativ ani uměleckou pestrost formy. Leitmotivem, který se táhne celým představením, je souboj s mnohdy nehostinnou přírodou. Svádí jej čtyři vědkyně, tučňáci snažící si předat vejce bez toho, aby klesla jeho teplota, i první výpravy v čele s Roaldem Amundsenem dobývající jižní pól.

    Leitmotivem, který se táhne celým představením, je souboj s mnohdy nehostinnou přírodou. Foto archiv festivalu

    Při množství informací, se kterými inscenace operuje, je na herečky vyvíjen dost velký tlak. Ty ale zvládají delší výkladové části vedené hlasem z reproduktoru prokládat ryze lidskými situacemi a sympatickým humorem. Nakonec udělají navzdory arktickým podmínkám na scéně dokonce palačinky. Není to ale jediným uspokojivým vyústěním boje s přírodou. Amundsen narozdíl od svých předchůdců jižní pól dobývá a mládě tučňáka se úspěšně líhne. Drobné loutky tučňáčího hejna nahrazuje velké plyšové tučňáčí mládě, na jehož příběh jsme se zaměřili. Tohle roztomilé pokoření drsného podnebí mě osobně potěšilo nejvíce.

    Bábkové divadlo Žilina, Slovensko – Jakub Maksymov: A jako Antarktida. Scénář a režie Jakub Maksymov, dramaturgie a překlad Matej Truban, výprava a loutky Olga Ziębińska, hudba a sound design
    Lazar Novkov. Premiéra: 24. února 2023. Psáno z uvedení na festivalu Nová komedie v Divadle Komedie v Praze 5. dubna 2024.

    ///

    Více o letošním festivalu Nová komedie na i-DN:

    Festival o identitě a revoluci Nová komedie

    REPORTÁŽ: Dystopie identity (No. 2)

    REPORTÁŽ: Dystopie identity (No. 3)

    REPORTÁŽ: Dystopie identity (No. 4)

    REPORTÁŽ: Dystopie identity (No. 5)

    REPORTÁŽ: Dystopie identity (No. 6)


    Komentáře k článku: REPORTÁŽ: Dystopie identity (No. 1)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,