Divadelní noviny Aktuální vydání 15/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

15/2019

ročník 28
17. 9.–30. 10. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Polička pantomimická (No. 1)

    Východočeská Polička má štěstí na rodáky. Dříve známý skladatel Bohuslav Martinů, dnes Radim Vizváry, čelní osobnost světa pantomimy. Právě díky jeho úsilí se do tohoto města už čtvrtým rokem sjíždějí slavní klauni, artisté, tanečníci a mimové. Na mezinárodním festivalu MIME FEST si získali oblibu u místních diváků stejně jako u studentů a návštěvníků z nejrůznějších zemí napříč kontinenty. Letošní ročník festivalu jim nabízí více než dvacet akcí, mezi něž patří divadelní a hudební vystoupení, workshopy nebo odborný seminář.

    mime festMIME FEST není jen festivalem, kde je možné vidět představení hvězd mimického žánru. V průběhu šesti dní mezi 14. a 19. zářím se představí i mladí umělci nebo účinkující ze zemí, kde se pantomima teprve rozvíjí. Festival je totiž platformou pro komunikaci mimů z různých států, rozvíjení kontaktů a předávání inspirace. Umělci v Poličce celý týden v těsné blízkosti žijí a střetávají se nejen při lekcích a vystoupeních, ale i u jídla, v divadelním klubu, na náměstí nebo v parku.

    První den začal workshopy – dílnami s pedagogy ze Španělska, Německa, Francie a České republiky. Čtyři hodiny dřiny i hereckého nahlížení do vlastního nitra čeká zájemce z řad studentů i profesionálů každý den od pondělí do čtvrtka. Dílny jsou vedeny pro několik skupin. Ta první se věnuje klasické pantomimě a vedou jí žáci a spolupracovníci Marcela Marceaua Wolfram von Bodecker a Alexander Neander. Kromě technik imaginární pantomimy, práce s gestem a postojem výrazně dbají také o hereckou složku, bez které by technika pohybu byla jen prázdnou formou. Druhý workshop vede španělský mim a režisér Pau Bachero. Ten kombinuje mimické techniky s citlivým vnímáním vlastního těla, s nahlédnutím dovnitř a snahou hlouběji porozumět podstatě pohybového výrazu. Třetí a poslední skupina se pod vedením českého stepaře Jana Bursy věnuje rytmu, a to nejen ve stepu, ale také s využitím celého těla, za pomoci body-drummingu.

     Nina Zardalishvili. Popisek fotky: Radim Vizváry v roli TÝÝJÓÓ.

    Radim Vizváry v inscenaci Týýjóó FOTO Nina Zardalishvili

    Po čtyřhodinové práci a odpočinkové obědové pauze přešla atmosféra festivalu v očekávání večerních představení, kterými v pondělí byly dvě premiéry inscenace Radima Vizváry Týýjóó! Název inscenace je také jménem hlavního protagonisty, nezbedného kluka, který během svých narozenin odhaluje taje sexuality a světa dospělých. V hodinovém představení, kde nezazněla skoro žádná hudební stopa, byli diváci okouzleni dětskou postavičkou, která ve Vizváryho podání působila naprosto autenticky. Nezáleželo na tom, jaké hračky ze sex-shopu se zrovna na scéně objevovaly, vulgární dojem, který bychom z nich mohli mít, se rozplýval v nevinném přístupu Týýjóóa. Jediné, co ho zajímalo, byla dětská hra.

    Představení trvalo hodinu a Vizváry neustále překvapoval. Klaunské způsoby, jak si vyhrát s nafukováním kondomu, dělat „vláček“ s nafukovací pannou nebo se těšit z kmitání robertka, to vše spolehlivě bavilo a alespoň na chvíli detabuizovalo téma, o kterém jindy rádi mlčíme. Náš vztah k sexualitě se skrze zavedení do extrému, pohled dítěte na její možnosti, dostal na povrch. Ve vlnách dusivého diváckého smíchu se ukazovalo, nakolik se ještě jako společnost potřebujeme uvolnit a opustit strachy, s tímto tématem spjaté. Kdyby ale zůstalo jen u toho, mohlo by jít o dosti lacinou zábavu. V Týýjóó naproti tomu byla spolu s hravostí cítit i existenciální samota. Radim Vizváry ji nemusel nijak rozehrávat. Plastové materiály, ze kterých byly sexuální pomůcky vyrobeny, přítomnost malého kluka mezi „hračkami“, stvořenými nejen pro lechtivou zábavu, ale i jako náhražka partnerství, to vše pomohlo navodit tragikomickou atmosféru. Protože se jednalo o skvělý klaunský výkon, mohl divák odejít pobaven, byl ale cítit i smutek z toho, co Týýjóó o nás prozradil.

    Představení prvního dne festivalu vidělo na 300 diváků, profesionálních workshopů se zúčastnilo 30 lidí a další umělci přijíždějí do Poličky v průběhu psaní těchto řádek. Co všechno v příštích dnech přinesou, si nenechte ujít v našich reflexích. Zítra? Americký žonglér Michael Trautman a finská klaunka Heli Vätääinen.

    ///

    Všechny ostatní díly denních reportáží z festivalu Mime Fest:

    Polička pantomimická (No. 2)

    Polička pantomimická (No. 3)

    Polička pantomimická (No. 4)

    Polička pantomimická (No. 5)

    Polička pantomimická (No. 6)


    Komentáře k článku: Polička pantomimická (No. 1)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,