Divadelní noviny Aktuální vydání 17/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

17/2019

ročník 28
15. 10.–28. 10. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Polička pantomimická (No. 3)

    Již v ranním vlaku na cestě do Poličky bylo slyšet průvodčího: Jedete taky na pantomimu? Načež jsem si mohla vyslechnout jeho rozhovor s pedagožkami z okolních škol o tom, jak celé dění v Poličce vnímají, jaká představení s žáky viděli a na která se ještě chystají. Moc mě potěšilo, že místní lidé žijí tímto festivalovým děním. Třetí den MIME FESTu v Poličce nabídl nejen večerní vystoupení pro dospělé, ale také přinesl program pro mateřinky a základní školy.

    FOTO Nina Zardalishvili

    Synovial je inscenace o mužích FOTO Nina Zardalishvili

    V devět ráno zahájilo den představení Klaun Pingu, v podání Bilbo Compagnie – tedy Jiřího Bilba Reidingera a Sylvie Krobové. Představení inspirované večerníčkovým tučňákem Pingu se nese v duchu klaunérie a obsahuje příběhy plné skopičin, které Bilbo provádí na vlastní kůži nebo pomocí loutek tučňáků. Ledovou krajinu doplňuje zpěv Sylvy Krobové, která však nemešká a stíhá s Bilbem hrát i Pinguovu maminku. Dětský smích tak naplňuje sál a v předsálí se po špičkách trousí účastníci workshopů, kteří se těší na snídani.

    Od deseti hodin pak začalo další představení, tentokrát pro základní školy. Žáci mohli shlédnout show Michaela Trautmana a jeho King Pong´s Ping Pong Rodeo, o kterém si můžete více přečíst ve včerejším příspěvku z festivalu.

    Večer se diváci mohli těšit na dvě „dospělácké“ inscenace, a to Synovial  v podání Marka Zelinky a Antona Eliáše a představení Heydrich Alexeje Byčka.

    Synovial je inscenace o mužích, a o tom, jak vnímají své tělo. Původně vznikla jako bakalářská práce performera Marka Zelinky ve spolupráci s choreografem a tanečníkem Martinem Talagou. V Poličce jsme však mohli vidět Talagovu alternaci – mima Antona Eliáše. V sále se ozýval smích, který vyvolávaly absurdní pohybové struktury i konkrétnější, dobře vystavěné situace. Veliké nasazení obou performerů a fyzicky náročné choreografie však dokázaly změnit smích v napětí a divákům se z akrobatických kousků, které probíhaly například i s lahvemi od piva, dočista tajil dech. Mohli jsme tak zhlédnout příběh dvou přátel, který končí ponížením, kvůli odlišným názorům na to „jak má chlap dneska vypadat“.

    FOTO Nina Zardalishvili

    Alexej Byček v inscenaci Heydrich FOTO Nina Zardalishvili

    Po tomto fyzicko-mimickém zážitku je na řadě Heydrich – nová inscenace Alexeje Byčka. Ústředním motivem je svědomí a manipulace. Diváci vchází do sálu a každý dostává do ruky židli. Kam si sednou, ale není na jejich rozhodnutí. Uvaděči je posílají na určitá místa v sále. Stejnými dveřmi vchází Byček a houslista Tomáš Brummel, který celé představení hudebně doprovází. Mohli jsme vidět příběh Reinharda Heydricha – říšského protektora. Zásadní je však především pohled na Heydricha – člověka. Byček vstupuje do publika, aby se nechal vyfotit, aby si vybral ženu a zatančil si s ní, aby si zjednal pořádek. Několikrát publikum i roztleská, avšak i veselé tleskání do rytmu končí a my si pomalu uvědomujeme, čemu jsme to vlastně tleskali… Několik diváků netleská, avšak když kolem nich protektor prochází a dívá se na ně, tleskají také, aby v zápětí, když projde, přestali. Byčkův minimalistický a přesto silný mimicko-herecký výkon tak navodil pocit napětí, strachu a bezmoci. Diváci odcházeli zamyšlení. Myslím, že obě témata tohoto večera přispěla k večerním diskuzím u vína či procházce pod hvězdami, kdy o sobě musíte alespoň na chvíli zapřemýšlet.

    ///

    Předchozí díly denních reportáží z Mime Fest-u:

    Polička pantomimická (No. 1)

    Polička pantomimická (No. 2)

     


    Komentáře k článku: Polička pantomimická (No. 3)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,