Divadelní noviny Aktuální vydání 20/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

20/2019

ročník 28
26. 11.–9. 12. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    OST-RA-VAR 2019 (No. 2)

    Všechna čtvrteční představení OST-RA-VAR-u se věnovala konkrétnímu jednomu aktuálnímu společenskému problému. Tři dramatici – Roland Schimmelpfennig, Tomáš Dianiška a Alexandr Ostrovskij. První dva žijící a píšící v současnosti o společnosti ze své perspektivy a vedle nich Ostrovskij, který je téměř 150 let po smrti, ale jeho text je natolik současný, že je až k nevíře, že se principy lidského uvažování o světě za tu dobu nezměnily.

    Zimní slunovrat. Komorní scéna Aréna Ostrava. Foto: Roman Polášek

    Zimní slunovrat – Aréna

    Nesmírně vtipná a svižná inscenace o rodině, ve které nic není ideální, ale člověk by i věřil, že se Albert a Bettina mají navzdory svým záletům stále rádi. Bohužel pouze do doby, než přijede na návštěvu Bettina matka Corrina. Byl předvánoční večer a každý z manželské dvojice by byl raději s někým jiným, dokud nepřišel na návštěvu Rudolph, kterého jako svého nového známého z vlaku pozvala na návštěvu právě tchyně.

    Vladislav Georgiev hrál nově příchozího Rudolpha jako skutečného gentlemana. Rudolph je však nacista, přijel z Argentiny, kam po válce nacisté uprchli, a tak mu nezbývá nic jiného, než svou pravou tvář zakrývat přehnaně milým chovaním, ze kterého občas na povrch vyhřeznou jeho skutečné názory. Díky němu se v předvánoční zpočátku poklidné sešlosti ukazuje, že fašistické názory nejsou tabu, a že dokonce mají stále více příznivců i v dobře situované střední třídě.

    Transky, body, vteřiny – Divadlo Petra Bezruče

    Inscenace Transky, body, vteřiny otevřela téma diskriminace a násilí na menšinách. Vzhledem k zasazení děje do 30. let minulého století byl reflektován i antisemitismus a předsudky vůči ženám. Dramatikovou inspirací se totiž stal reálný osud české rekordmanky Zdeny Kobkové. Jakub Burýšek jí ztvárnil jako sportovkyni, bojovnici, ale také jako workoholika a trofej. Režisér se v kolážovité inscenaci nijak nevyvaroval vulgarismů či sexuálních scén, včetně znásilnění Zdeny. Ta pak našla své místo mezi ostatními, reálnými medailemi a poháry umístěnými ve vitríně za plexisklem. Po jejich rozkradení zbyla už jen jedna Zdena, která se touží stát plnohodnotným mužem. Tato proměna je Burýškovým mistrným hereckým a pěveckým projevem, který si jistě zasloužil standing ovation (a tak se i stalo).

    Národní divadlo moravskoslezské, Výnosné místo. Foto: archiv divadla

    Výnosné místo – Divadlo Antonína Dvořáka (Národní divadlo moravskoslezské)

    Korupčních kauz předních úředníků, politiků a obecně případů korupce jen od sametové revoluce bylo dost, spíš až přes míru. Ostatně mít se dobře bez námahy bylo atraktivní pro lidi i v Ostrovského době. Přeexponované herectví u postav, které se zapojily do nekalých praktik Vladimiroviče Višněvského bylo na místě a odpovídalo přehrávání a neustále novým báchorkám Davida Ratha, jak k penězům v krabici přišel. Díky nadčasovosti textu nebylo potřeba ani zásadního režijního výkladu, z příživníků na Višněvském mi bylo doslova fyzicky špatně, především z žen, které razily teorii Hlavně se dobře vdát, mít se s manželem krásně a nikdy nesáhnout na práci, přece ze mě nebude služka. Když Žadov, který odmítal úplatky, šel pod vlivem své ženy Pavly žádat svého strýce Višněvského o protekční místo, celé město už vědělo, že Višněvského čeká soud kvůli jeho nekalým podnikatelským taktikám. Robert Finta v roli Žadova svým hereckým projevem výborně zastoupil charakter, který si dokázal udržet morální kredit do poslední chvíle. V závěru, když Višněvského raní mrtvice, mi bylo upřímně líto, že Žadov nezískal své výnosné místo dřív.

    ///

    Více o přehlídce OST-RA-VAR na i-DN:

    OST-RA-VAR


    Komentáře k článku: OST-RA-VAR 2019 (No. 2)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,