Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza Festivaly

    Na startu vzpíná se festivalový kůň!

    Buď pozdravena, festivalová sezono! Svou letošní kulturní odyseu startuji čerstvou vzpomínkou na brněnské školně-divadelní saturnálie, jež nazývají se Setkání/Encounter.

    Jedna z vlajkových lodí JAMU tradičně oplývala nejen bujarou atmosférou a bezprostředním kontaktem diváků a účinkujících, ale rovněž precizní organizací a intenzivní vstřícností k odborné veřejnosti. Divácký zájem o program 28. ročníku Setkání/ Encounteru byl enormní, představení zaplněná po stropy svěřených prostorů, doprovodný program inspirativní i atraktivní. V pěně svých dní, v níž se kromě festivalového dění tříštily i hektické přípravy redutní inscenace Zázrak v černém domě, v níž režijně asistuji, jsem se postupně stal účastníkem trojice programových položek, jímž věnuji následující řádky:

    Zastavení první: Izrael

    Bez debat zážitek ročníku (The Lost Women of Troy izraelské Yoram Loewenstein Acting School). FOTO archiv festivalu

    Produkce The Lost Women of Troy, izraelské Yoram Loewenstein Acting School mi dokázala dokonale vyrazit dech. V antické variaci z pera respektovaného dramatika Hanocha Levina se představila skupina nadpozemsky půvabných adeptek a adeptů hereckého řemesla, již nedutajícímu, naprosto konsternovanému publiku udělila nekompromisní lekci z patosu, jevištní mluvy i použití nahoty jako výsostného výrazového prostředku. Jazyková bariéra záhy padla a na magicky funkční vodní hladině, v níž se pro jednou proměnilo jeviště Hadivadla, rozvířili Éros s Thanatem fascinující tanec vášně, erotiky, odplaty a smrti. Antika v sugestivním režijním gestu Yaira Shermana opět prokázala svou nadčasovost. Skvěle sehraný soubor představil Izrael jako zemi hereckému umění zaslíbenou. Bez debat zážitek ročníku.

    Zastavení druhé: Slovensko

    Temperamentní slovenská herecká grupa dokázala takřka tři hodiny bavit velmi slušně zaplněný velký sál Husy na provázku (The Visit / Návštěva staré dámy bratislavské VŠMU). FOTO archiv festivalu

    Protože domácí Mechanický pomeranč uvidím v některé z posledních repríz a damáckou Žranici v režii Adama Skaly jsem bohužel z důvodu termínových kolizí musel oželet, z tria škol nejbližších zvolil jsem pro letošek inscenaci uvedenou v Brně pod názvem The Visit, v níž se představili studenti a studentky bratislavské VŠMU. Svébytné razantní adaptaci proslulé Dürennmattovy grotesky Návštěva staré dámy sice chyběla dokonalá sehranost i pokročilá herecká ekvilibristika izraelských studentů, přesto temperamentní slovenská herecká grupa dokázala takřka tři hodiny bavit velmi slušně zaplněný velký sál Husy na provázku. Obstarožní švýcarská klasika dostala ve tvůrčí dramaturgicko-režijní gesci Hany Tiché a Karola Rédliho svěží aktualizační facelift a proměnila se v mrazivě komickou zprávu o žhavé (nejen) slovenské současnosti vnímané prizmatem generačního divadla a traktované širokou škálou výrazových prostředků, v níž našly své místo ozvuky insitní středoškolské persifláže, kritika mediálního dna i múzická práce s atmosférou. Škoda jen poněkud rozvleklého finále, v němž se zčásti rozpustila i dlouhodobě funkční kolektivní herecká koncentrovanost souboru. Absence pevněji sevřeného dějového oblouku v závěru zbytečně sebrala bratislavským výtečníkům několik pracně nastřádaných bodů, do kategorie zapomenutelných je však rozhodně neřadím. Divadelní radosti i tak poskytli dost.

    Zastavení třetí: Slovinsko

    Sympatickému opusu chybí autorská a herecká pokora, temporytmus, vedení herců i smysl pro řád (Play a Tumour in the Head slovinských studentů z Academy of Theatre, Radio, Film and Television). FOTO archiv festivalu

    Můj páteční výběr se bohužel ukázal být jedinou slepou nábojnicí letošního ročníku. Inscenace Play a Tumour in the Head slovinských studentů z Academy of Theatre, Radio, Film and Television stojí na zcela opačné straně kvalitativní škály než oba výše zmíněné umělecké artefakty. A těžko jej může omluvit skutečnost, že je výsledkem práce studentů teprve 2. ročníku. Tematicky bezesporu sympatickému opusu chybí autorská a herecká pokora, temporytmus, vedení herců i smysl pro řád. Opulentní časová hmota 180 subjektivně nekonečných minut postupně metamorfuje scénickou adaptaci hry Dušana Jovanoviče v Inferno, jemuž trn ze zanícené paty, obtěžkané navíc kompletním repertoárem dramaťákovských klišé, nevytrhne ani trojí změna hracího prostoru, a tedy i divácké perspektivy. Slovinští studenti infikovali své publikum otupělou letargií, jež hrozila vyvolat invazi zombies. Škoda, přeškoda. Jasný dramaturgický lapsus festivalu.

    Epilog

    Ocenění za herecký výkon i odnesla Michala Uziel z izraelské Yoram Loewenstein Acting School coby „uznání jejího citlivého, silného a hluboce emocionálního ztvárnění ženy, která bojuje nejen za sebe, ale i za hodnoty lidstva“. FOTO archiv festivalu

    Finále Setkání/ Encounteru tradičně obstarala závěrečná ceremonie spojená s vyhlášením výsledků rokování porot. Cenu za scénografii k inscenaci Žranice si z Brna odvezla studentka Akademie múzických umění v Praze Tereza Gsöllhoferová, která zaujala vytvořením „rámce dystopického znepokojujícího světa, plného groteskních příběhů, bizardních postav a varovné vize budoucnosti“. Uznání odborné poroty si rovněž získalo výtvarné řešení inscenace It’s not that way, it’s over here v podání studentů z německé Academy of Performing Arts Baden-Wuerttemberg Nele Bühler Luise Ehrenwertha. Ocenění za herecký výkon se právem dočkala Michala Uziel z izraelské Yoram Loewenstein Acting School coby „uznání jejího citlivého, silného a hluboce emocionálního ztvárnění ženy, která bojuje nejen za sebe, ale i za hodnoty lidstva“. Cenu ředitele festivalu udělil Petr Oslzlý  jihoafrickému studentovi Luntu Masizovi za jeho výkon v inscenaci The Island. Rektor JAMU zdůvodnil svůj verdikt takto: Cenil jsem osobnostní herecký projev vypovídající v souhře s partnerem Siaongou Mayolou, výrazný etický názor na totalitní tendence a rasismus v širším společenském kontextu.

    Cenu studentské poroty, jež nese zbytečně banální jméno Swag, obdržela Megan Valentine, studentka The Royal Conservatoire of Scotland, která porotu oslnila režií inscenace The Words of Others.

    A to je v podstatě vše. Krom zmíněného jsem se v radostných dnech brněnského divadelního obžerství prokousal haldou překlepů a pravopisných chyb na festivalovém webu, jež považuji za jedny z mála lehce postradatelných much, zažil jednu plenérovou povrchní definici obsedantní posedlosti obnaženým tělem (Kabanová ft. Kostelnička) a několik divokých večírků, z nichž zejména ten, který po punkerském způsobu opanoval budovu JAMU na Mozartově ulici, se dotkl hranice nezapomenutelnosti. 28. ročník festivalu divadelních škol Setkání/Encounter zkrátka považuji až na uvedené drobné výjimky za nadmíru vydařený a do let příštích přeji dědicům letošních organizátorů podobný příval energie, vstřícnosti a entusiasmu. A sobě? Další možnost žít Encounter. Těším se moc!

    P. S. Pokračování brzy: Již od zítřka se můžete těšit na mé reporty z pilotního ročníku Tv a Online seriálů Serial Killer!

    ///

    Více v DN 9/2018: S radostným zaujetím se opět sešli

    Více na i-DN:

    SETKÁNÍ/ENCOUNTER 2018 se blíží

    Čtyři Marty a jeden Swag


    Komentáře k článku: Na startu vzpíná se festivalový kůň!

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,