Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    Ženy na sto novocirkusových způsobů (No. 2)

    Druhý den festivalu ženské divadelní akrobacie přinesl komponovaný večer „Tři v jednom“. Diváci viděli v akci závěsnou hrazdu, šplhací tyč či volné lano. A také měli možnost zjistit, že samotná akrobacie v novém cirkuse nestačí. V pátek večer se představila dvojice akrobatek UnA ViA Company, dánská sólistka Moa Prescott, a na závěr skvělé Pepper-Choc Duo se svým drásavě harmonickým číslem.

    Základních novocirkusových disciplín je poměrně omezený počet, a tak i když některou z nich bravurně ovládáte, nestačí to k tomu, abyste vytvořili skvělý projekt. Přemety na hrazdě nebo chůze po laně jsou fascinující, ale na festivalu nového cirkusu je umí kdekdo. Kdo chce zaujmout, musí být vynikajícím akrobatem a ještě k tomu hercem nebo mimem. Nehledě na to, že si umělci často sami zajišťují choreografii, režii i produkci.

    Italsko-španělská dvojice UnA ViA Company FOTO ARCHIV FESTIVALU

    Večer uvedla italsko-španělská dvojice UnA ViA Company, která si na pódiu vystačila se šplhací tyčí, nožem a jablkem. Inspirace příběhem o neposlušné první ženě Lilith, k níž se hlásila jejich choreografie Leave it! ale slibovala příliš mnoho. Stejně tak použití nože, který byl sice efektním žonglérským objektem, ale je na chvíli. Minimalismus v kulisách a rekvizitách doprovázel i minimalismus zvukový, a tak se většina vystoupení odehrávala v tichu. Pravda, bezhlesné zápasy dvou žen svírajících nůž vypadaly působivě, nebyly ovšem natolik nosné, aby se na nich dala postavit inscenace. Stejně tak v případě použití šplhací tyče – pozornost hrdinek upínaná k jablku visícímu vysoko nad hlavou dávala jejímu zapojení smysl, ale opět šlo spíše o dobrý nápad nežli o dobrý základ. Zkrátka – konkurence je tvrdá, chce to víc.

    Moa Prescott si hrále se vším – i s nasazováním brýlí… FOTO ARCHIV FESTIVALU

    Po této dvojici nastoupila Moa Prescott a předvedla nám už během prvních vteřin, že s mimikou se dá skvěle pracovat i tehdy, je-li člověk na pódiu sám. Její umělecký počin Zenith am/fm v nás vzbudil zvláštní pocit, že sledujeme klíčovou dírkou ženu, která je sama doma. Zase sama doma. Která je prostě sama! Moa Prescott skvěle ovládá nejrůznější triky na volném laně. Nenechá se ovšem svést k tomu, aby celý čas představení strávila houpáním na provaze. Naopak. Dokáže udělat výjimečnou show i z pouhého jedení sucharů, popíjení vína a nasazování brýlí. Oční kontakt s neviditelným společníkem jí všichni v hledišti naprosto věří a jsou skoro dotčeni, když si ona sama přizná, že v místnosti kromě ní nikdo další není. Demonstrativní pokus o uškrcení a zběsilý závěr zápasu na laně je potom logickým vyústěním boje se samotou. Dánská performerka jasně poukázala na to, že pantomima je nedílnou součástí nového cirkusu – a že ji ovládá.

    Specialitou Lucie Lepoivre je hrazda FOTO ARCHIV FESTIVALU

    Posledních 40 minut patřilo dvěma akrobatkám, které obvykle ohromují publikum také svými sólovými výstupy. Jako by však míra ohromení nestačila, spojily tentokrát své síly coby Pepper-Choc Duo a vytvořily třeskutě optimistické číslo Energy In Harmony, ve kterém nakráčely na scénu v plyšových bačkůrkách a image znepokojivě usměvavých víl propagujících prací prášek nebo povlečení. Úsměv jim vydržel celou dobu, ač mnohým z nás by stačil pouhý pohled na visutou hrazdu, aby jiskra v oku pohasla. Pečlivost a kreativitu hlásala už scénografická stránka dění, do které dívky zapojily trička na červených ramínkách vznášející se nehmotně v prostoru. Pití vody po vyčerpávajících výstupech bylo povýšeno na rituál – už jen ty rybičky plovoucí ve sklenici….

    Hlavní disciplínou Isabelle Schuster (*1989) je hedvábná šála, specialitou Lucie Lepoivre (*1987) zase zavěšená hrazda a balancování na rukou. Nabízel by se tedy komponovaný večer, v němž by se střídala krátká čísla „co kdo umí“. Slečny akrobatky ale vytěžily ze své spolupráce mnohem víc a skutečně pracovaly jako duo. V inscenaci se sice opravdu objeví prakticky celé číslo Exit 11, se kterým Isabelle vystoupila v roce 2012 v Bruselu, stejně tak Lucie využije své sólo-choreografie na hrazdě, ovšem rys takřka sesterské spolupráce a sehranosti dokázal tyto podněty vstřebat a zapojit do kompaktního a – samozřejmě harmonického celku. V choreografii se objevily i žonglérské kužely, ovšem než došlo na samotné žonglování, využila je dvojice jako rekvizity pro svou groteskovou pozemí část způsobem, jaký obyčejný kužel hned tak nezažije. Napadlo vás někdy, že vypadá jako mikrofon nebo že se dá uchopit palcem u nohy?

    Hlavní disciplínou Isabelle Schuster je hedvábná šála FOTO ARCHIV FESTIVALU

    Rozhodnutí organizátorů nechat Pepper-Choc Duo nakonec bylo více než moudré. Jejich vystoupení nechybělo opravdu nic a ještě diváci nabyli přesvědčení, že není na světě nic radostnějšího, než u stropu metat kozelce na červeném hedvábí. Kombinace náročnosti a lehkosti, s jakou artistky svá čísla předváděly, byla odzbrojující. Dramaturgie celého vystoupení byla skvěle promyšlená a fyzická sehranost i psychické napojení na sebe navzájem byly – naprosto v harmonii.

    Inscenaci Pepper-Choc Duo snad není co vytknout. Ale jsme teprve v půlce festivalového programu a blížící se sobotní a nedělní čísla jsou neméně slibná. Tak si počkejme, zda lze harmonickou dvojici překonat.


    Komentáře k článku: Ženy na sto novocirkusových způsobů (No. 2)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,