Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    Mostecké mizanscény (No. 1)

    Ať se vám tvář krabatí vráskami a křupe v koleni nebo s vámi naopak mlátí pubertální řehot, mostecký festival Young For Young, který začal včera a bude pokračovat do soboty 14. dubna, je tu pro vás. Na sever Čech se každý den sjede několik divadelních souborů z různých konců republiky, aby ukázaly, jak se hraje divadlo pro mladé nejen věkem. Anglický název festivalu sice skrývá dokonce dvakrát slůvko „young“, které už možná řada z vás (podle data v rodném listě) skloňovat nemůže, přesto festivalová nálož ze severočeského Mostu není jen pro mladé. Tedy – je pro diváky mladé duchem.

    I včera, kdy se večer oficiálně maraton divadelničiny zahájil, se to chodbami Městského divadla Most i v jeho okolí, hemžilo návštěvníky z kategorie „teens“ i – co do fyziologie – mnohem staršími „schránkami“, které ovšem z hlediska humoru, životní nadsázky a energie jsou doslova ikonami festivalových top star, které během pěti dní nabídnou komedie, grotesku, improvizaci – taneční, činoherní i koncertní, neotřelý výklad českých dějin, ale i díla básnického klasika, fantasy horor, site specific, loutky pro děti i dospělé, filmové adaptace, netradiční benefici, amatérské divadlo, noční představení, nový cirkus a mnoho dalšího. V závěru festivalu bude udělena cena FOREVER YOUNG, která dává celé akci nadregionální význam (letos by si pro ni měla přijet herečka Květa Fialová a následovat tak Lubomíra Lipského a Lubu Skořepovou z minulého ročníku).

    Ale pěkně popořádku

    Za prvé Nečekejte v těchto zpravodajstvích dalekosáhlé recenze, jen pár chuťovek, informačních jednohubek.

    Mimochodem na dlouhé recenze a zkouknutí celé palety programové nabídky není při jednom člověku ani čas – posuďte dle programu: Každodenní jídelní lístek festivalu čítá leckdy několik paralelních představení, k tomu sem tam nějaký workshop (dokonce se můžete naučit šermovat nebo fušovat do řemesla scénografům při zvládání airbrushe) a řadu performancí v rámci doprovodného programu. Diváci tak sedí nejen v divadelních lóžích mostecké činohry, ale mohou jít okounět a tleskat i do zkušebny, do foyeru, před divadlo (snad nebude na pohádky pršet), ale i do Divadla rozmanitostí. – Důležité upozornění: Tenhle festival není pro teatrology za zenitem: na tomhle placu nebudou ani o finálových vavřínech rozhodovat matadoři divadelní kultury. O festivalových cenách rozhodne totiž Studentská porota. Třeste se!

    Za druhé – Čekejte rady a učte se. Proč? Inu, součástí festivalu jsou i workshopy a přednášky na netradiční témata, jako například jak se vhodně (ne)obléci do divadla nebo jak správně stvořit gag, aby pošimral bránici právě tam, kde si to rejža přeje. Můžete se naučit i pohybovat na létacích botách, což se může také na divadelní scéně hodit. Ovšem pokud je to teátr skutečně s vysokým portálem… Auuu.

    Za třetí – V Mostě opravdu působí na všechny smysly.  I bohatý „off program“ (který je oproti většině ostatního programu zcela zdarma) dávánakouknout nejen pod divadelní pokličku, ale umělecký zážitek by měly přinést i barmanské show, improvizace v režii diváků  a možná…přijde i kouzelník. Jistě, ne všechno, co se v tyto dny děje pod střechou Městského divadla v Mostě (či v jeho okolí)je či bude skutečně divadlem v pravém slova smyslu, ale koneckonců, pokud lidé projdou během půlhodinky celou „divadelní pasáží“ od venkovního okolí divadelní budovy, přes foyer až po jeviště včetně prostoru pod točnou či nakouknou do zkušebny, kde se bude odehrávat pár hodin divadelní školy, je tento divadelní průchod (či jarmark), během kterého pozorují koktejlovou či ohňovoushow, improvizaci se skákacími botami a během toho jsou jako diváci požádáni o zbytky ze svých kapes pro tvorbu netradičního artefaktu, pak to, co se tu koordinovaně i improvizovaně mezi performery, herci a diváky děje, rozhodně divadelní produkcía fenoménem relevantní teatrality je, ať se to děje na hlavním jevišti či nikoli (byť je to někdy divadlo jen zúženého materiálu vyjadřovacích prostředků, kompenzované naopak zvýšenou mírou interakce s divákem a improvizace).

    MIZANSCÉNA A

    Po „přestávce“ budeme pokračovat trochu vážněji o tom, co se stalo po setmění a jaké menu festivalová dramaturgie ukuchtila na další dny. Pokud jste spíše voyeři než čtenáři grafomanských avíz (pozor – i GRAFOMÁNIA je na programu YoungForYoung!), pusťte si nyní audiovizuální pozvánku na festival: spot natočila Malá škola animace: http://www.youtube.com/watch?v=P-zKU1CruAA&feature=player_embedded

    Thriller pro milovníky psychoher

    Start si nechali domácí pro divadelní kus z vlastního repertoáru. Sice není radno vytahovat esa z rukávu hned na začátku, ale na druhou stranu není na škodu nastavit hned v úvodu laťku vysoko. Včera v devatenáct hodin divadelní ansámbl „odmávnul“ festivalový rej první inscenací. Šlo o ostrovní thriller o temných vášních Černí býci (studenti za poloviční vstupné). Recenzi tohoto nového titulu v repertoáru Městského divadla Most najdete v příštím – tištěném – vydání Divadelních novin. Zde tedy jen malý předkrm k titulu v režii Věry Herajtové:

    *** (…) Stronzo po vzájemném štulci Iversena s Johannesem naznačuje, že bezelstný život v ostrovní „rajské zahradě“ končí. Divák aby kočíroval tajfun eventualit, které mohly v tomto krimipříběhu nastat a přicházejí na mysl. Kapitánka Agnes s precizně ulízanými vlasy a odhodlaným krokem působila v podání Pavly Rychlé jako žena, která fanaticky věří tomu, že člověk se změní pohlcením v biblických souvětích, svazováním do provazů. Když se opět objevuje, hřebínek horlivosti jí padá ze strachu, který v ní budí otec oběti. (…) Johannes je poslušný a ovladatelný… ale divák přesto nepozbude pocitu, že „cosi“ temného někde stále bublá. Stejně jako za rohem, byť je nevidíme, hrnou svými kopyty podestýlku černí býci, před nimiž má bojácný respekt i odvážná Unn. Jsou to jen kraťoučké výjevy, kdy na chvíli zatrne a vyrojí se myšlenky o hranici mezi lidskostí a živočišností člověka: To když má nutkání masturbovat.  Nebo když ho Unn musí setřást, jak ji z celé lásky svírá tak příliš. Krkolomné slabiky napůl imbecilního mišuge, kterému emoce zamotají jazyk, nejsou naštěstí popisné jak podle učebnice pro studenty psychiatrie. Jako ticho před bouří využívá režie to, čemu se říká „slowmotion“. (…) ***

    Černí býci, drama o lidských osudech od britského autora Juliana Garnera. Foto LADISLAV ŠEINER

    Černé býky si nenechala ujít herečka Lucie Pernetová, která byla před lety v mosteckém angažmá a kterou dnes může znát většina diváků z účinkování v seriálu Ulice. Přijala pozvání na slavnostní zahájení, jemuž předcházela koktejlová Beforpárty (festival bude mít pochopitelně i Afterpárty), během které rukama studentů pedagogiky vznikala v okolí divadla venkovní živá galerie land-artu – koneckonců i takto by mohla vznikat scéna, pro přírodní divadlo nebo pro sitespecific…

    Nočník pod točnou a drogy na scéně

    Scéna pod točnou. Foto archiv Městské divadlo Most

    Štafetu po mysteriózním příběhu převzalo představení, které nebylo o nic méně k zamyšlení. Diváci se mohli uvelebit pod točnu a doslova si šňupnout monodramatu s Veronikou Valešovou (objevuje nově například i v nedávno uvedené premiéře muzikálu Noc na Karlštejně v roli Elišky – inscenace v Mostě zvítězila c soutěži Cena diváka 2011). Šlo o první nočník v Mostě.

    Tedy – v půl desáté večer poslaly uvaděčky diváky do prostor pod točnu jeviště. Zde totiž před pár měsíci vznikl alternativní prostor – vedle Velké scénya Komorní scény mohou inscenátoři v Mostě počítat i se Scénou pod točnou, jež má velmi nevšední technicistní atmosféru.. Prvním dramatem, které pro ni bylo nastudováno, je Droga?! režiséra Radoslava Tcherniradeva. Celých padesát minut představení závisí na jediné herečce, která se pohybuje sotva metr od diváků v prostoru pod velkým jevištěm, kde je ukryta konstrukce velké i malé točny a orchestřiště. Je to místo využitelné pro pouhých několik desítek diváků. Vejde se jich sem kolem padesáti až šedesáti.

    Veronika Valešová. Foto LUBOŠ PITÍN

    Inscenace s podtitulem Která droga mi sedí? nabízí sugestivní a nový úhel pohledu na problematiku závislostí. Bulvární téma drog se prezentuje jako příběh nikoli ztroskotance na okraji společnosti, ale na ženě od rodiny, aby ukázal, že i běžný člověk se může uchytit v osidlech jakékoliv závislosti.

    Vrátíme-li se k otázce v titulu, která se ptá, která droga je ta vhodná, chtělo by se odpovědět, že žádná. Ale to by podle inscenátorů bylo příliš jednoduchým řešením problému, který německý autor Kai Hensel ve svém dramaticky působivém textu řeší. Vdaná žena Hana řeší svou osobní stresovou situaci konzumací drog. Přechází postupně od drogy lehké k těm těžkým a jejich vliv na život vlastní i na životy svých blízkých – syna a manžela – komentuje tím, že má drogy pod kontrolou. To se samozřejmě ukáže jako sebeklamná iluze. Příběh je o jakékoliv závislosti, nikoli jen o omamných látkách, které ale v tomto případě velmi nestandardně propadla matka od rodiny. Zrovna tak ale mnohý i dospělý člověk propadá závislosti na lécích či alkoholu. To vše rovněž ohrozí vztahy, manželství – droga je jen prostředek, který to vše naruší. (Je zajímavé, jak Veronice Valešové někteří studenti v hledišti v podstatě napovídají, když vznese řečnickou otázku o drogách – tyto bezprostřední reakce publika poukazují na extrémní blízkost mezi hledištěm a hercem ve „stísněném“ koutu pod točnou. Vždyť také herečka na můj dotaz, jaké to je hrát v monodramatu, odpověděla: Člověk je na jevišti úplně sám. Může mu ale pomoci divák. To je ten hlavní partner.)

    Scéna Pod točnou může bezesporu zaujmout diváky nejen umístěním, ale především cíleně volenou dramaturgií. To vše má směřovat k jedinému – k rozšíření repertoárové nabídky mostecké činohry a k reflektování současných témat. Jedním z těch aktuálních je například drogová realita mosteckých ulic.

    A ještě k onomu nočníku – autoři vyšli z premisy, že pokud noviny či pořady nabízené denně jsou deníky, pak divadlo nabízené v noci je prostě nočník. DROGA Kaie Hensela (v české premiéře) byla prvním nočním představením, navíc zakončeným půlnoční besedou.

    Vdaná žena Hana řeší svou osobní stresovou situaci konzumací drog. (Veronika Valešová v monodramatu Droga?!) Foto LUBOŠ PITÍN

    MIZANSCÉNA B

    Mimochodem mostecká točna, jejíž útroby jsou pro tuto inscenaci hledištěm, projde letos modernizací. Opravu stávající technické součásti jeviště mostecké divadelní scény schválilo vedení města, které divadelníky každoročně dotuje. Do hledáčku opravářů se unikátní točna dostala vloni, kdy se vyměňovalo opotřebované lano. Stav to však zcela nevyřešilo, neboť ocelová lana „běhají“ v hliníkovém obležení, což je ničí. Nové řešení má být trvanlivější a také jednodušší na ovládání. Nové obležení má být totiž dřevěné, bude tak v kontaktu s ocelovým lanem odolnější. Rekonstrukci pohonu dvou mimostředových točen, které zajišťují změny scény přímo během představení, provede najatá firma za cenu 1,096 milionu korun.

    Točna by již – řečeno s nadsázkou – neměla fungovat co do přesnosti jen odhadem zkušeného pracovníka, který jí manipuluje „podle oka“ a jen díky zkušenostem může režisérovi zaručit, že se dotočí ve chvíli, kdy je to potřeba. Modernější způsob ovládání by ve finále měli zvládnout i méně zkušení „manipulátoři“. Velká točna má průměr 18 metrů, malá 11 metrů. Během manipulace lze dosáhnout rychlosti deset centimetrů za sekundu.

    ***

    A to je vše. Dnes ráno začíná další den! Druhý festivalový den! To si již užijí i děcka a milovníci nonkonformních uměleckých forem i kabaretu.

    ///

    MENU NA STŘEDU  11. 4.

    ● MOJE DIVOKÁ KARTA DNE: Sitespecific v doleDOLE V DOLE od 15:00 hodin

    ╠  Z programu:

    10.00 h. – NAIVNÍ DIVADLO LIBEREC – NEKLAN.CZ aneb ZE STARÝCH POVĚSTÍ ČESKÝCH – Velká scéna MDM

    Vstupné: 50 Kč – Délka představení je 60 minut.

    9.00 a 10.30 h. – DIVADLO ROZMANITOSTÍ – O RYBÁŘI A ZLATÉ RYBCE

    Jitka Raková volně podle tradiční a oblíbené slovanské pohádky Pohádka o rybářce, rybáři a zlaté rybce. – ŠTÍSTKO ZLATÉ RYBKY!!! KDO PŘI ZAKOUPENÍ PROGRAMU K PŘEDSTAVENÍ NAJDE V OBÁLCE RYBKU, VYHRÁVÁ DVĚ VOLNÉ VSTUPENKY NA DĚTSKÉ SOBOTNÍ DOPOLEDNÍ PŘEDSTAVENÍ DLE VLASTNÍHO VÝBĚRU!

    Vstupné: 40 Kč – Délka představení je 50 minut.

    15.00 – DOLE V DOLE – SITE SPECIFIC – HAPPENING V PODKRUŠNOHORSKÉM TECHNICKÉM MUZEU – BÝVALÝ DŮL JULIUS III

    Vstupné: dobrovolné

    15.00 – MALÍŘI NA DLAŽBĚ – AIRBRUSH včtně WORKSHOPU – výstava, obrazy, kresby, malby – projekt TEEN AGE UNIVERSITY – Pedagogická fakulta UJEP Ústí n. L.

    16.00 – SENSES LITVÍNOV – AMATÉRSKÉ DIVADLO RODIČŮ S POSTIŽENÝMI DĚTMI – DIVADLO ROZMANITOSTÍ

    Půvabné představení plné osvobozujícího smíchu. – Vstupné: dobrovolné – Délka představení je 45 minut.

    16.00 – IVANA ZAJÁČKOVÁ – DIVADÝLKO ZAJDA – na schodech / foyer divadla

    Dvě pohádky o Karkulce. ZDARMA

    18.00 – JAMU BRNO – DEVON – ZKUŠEBNA MDM

    Michal Pětík. Páteř textu Devon tvoří fiktivní vzpomínky spisovatele Dicka Francise, na jeho žokejskou kariéru, jeden podivuhodný neúspěch a milovaného koně Devona. Vstupné: 50 Kč

    Délka představení je 45 minut.

    19.00 – VERNISÁŽ FOTO VÝSTAVY „Mládí ducha“ a DESIGNU – FUD UJEP ÚSTÍ N/L. – foyer MDM

    19.30 –  DIVADLO VOSTO5 PRAHA – STAND´ARTNÍ KABARET – Komorní scéna

    Chlapci Ondar, Petar, Tomina, Jura a Kurt předvedou svůj maximální improvizační standart!

    Vstupné: 150 Kč, studenti: 75 Kč.

    MENU NA ČTVRTEK  12. 4.

    ● MOJE DIVOKÁ KARTA DNE: LETÍ PRAHA (loňský vítěz festivalu) – TERMINUS v dole od 19:00 hodin a Zkroťet si své koule II o dvě a půl hodiny poté

    ╠  Z programu:

    10.00 – KočéBR BRNO – KYTICE – Komorní scéna

    Erben zábavně. Vstupné: 50 Kč. Délka představení je 45 minut.

    16.00 – TANEČNÍ SKUPINA S7D TEAM – MAZEC PŘED DIVADLEM

    Street dance na schodech!

    17.00 – BUCHTY A LOUTKY PRAHA – ROCKY IX – Divadlo rozmanitostí

    Slavný příběh smutného boxer,a jak jste ho ještě neviděli! Vstupné: 80 Kč, studenti: 50 Kč

    délka představení je 70 minut.

    18.00 – 4 VOICES + JUNIOR BIG BAND ZUŠ LITVÍNOV – koncert – foyer

    zdarma

    19.00 – LETÍ PRAHA – TERMINUS – KOMORNÍ SCÉNA

    Mark O´Rowe. Divadlo Letí – loňský vítěz festivalu – Cena studentské poroty za hru Zpověď masochisty! Vstupné: 180 Kč, studenti: 90 Kč. Délka představení je 80 minut.

    21.30 – ZKROŤTE SI SVÉ KOULE II. – POIkya TVORBA FESTIVALOVÉHO DIVÁKA / AGENTURA ŠTĚSTÍČKA – foyer

    ///

    OFF PROGRAM

    /po celou dobu/

    AŤ TO LÍTÁ – BARMANI ŠOUMENI A MÍCHANÉ DRINKY NAD HLAVOU; PRODEJ ŠPERKŮ AD.; AGENTURA ŠTĚSTÍČKO – MALOVÁNÍ NA OBLIČEJ + TVORBA RECYKLOVANÉHO DIVÁKA



    Komentáře k článku: Mostecké mizanscény (No. 1)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,