Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Náznak Českého Betlému

    V režii Jaroslava Kodeše a Miroslava Krále se 29. listopadu odehrála premiéra vánoční inscenace Český Betlém. Příběh Marie s Josefem, Ježíška, tří králů, pastýřů i drsného a závistivého krále Heroda ožívá v Palacu v jednoduchých lidových kostýmech a je doplněn zpěvem koled a pastorálních písní. Úctyhodným záměrem tvůrců má být dle webových stránek divadla navrátit Vánocům jejich původní smysl, připomenout naše kořeny a ukázat starý biblický příběh v nelomené a nezkomolené formě bez postmoderních a zlehčujících prvků.

    Příběh Marie s Josefem, Ježíška, tří králů, pastýřů i drsného a závistivého krále Heroda ožívá v Palacu v jednoduchých lidových kostýmech a je doplněn zpěvem koled a pastorálních písní. Foto: archiv divadla.

    Většina postav je oděna do jednoduchých lidových bílých a béžových kostýmů. Odlišuje se pouze Panna Maria (Magdalena Wronková) v červených šatech a modrém plášti a čert (Kryštof Nohýnek) s černým korzetem, srstí na nohách a roztrhanými černými přiléhavými nohavicemi a rukávy. Někteří herci se pohybuje po jevišti bosi. Právě pohyb a choreografii považuji za jeden z nejméně povedených prvků inscenace. Jedná se totiž z velké části o jednoduché pohupování, natáčení či krokování. Když už dojde na dramatičtější scény soubojů či hádek, dochází k jejich degradaci buď přílišnou expresivitou gest (které nekorespondují s nastavenou náznakovosti zbytku inscenace), nebo ledabylým provedením herců.

    S ohledem na výše citovaný záměr tvůrců je zcela logické, že celá inscenace se pohybuje v rovině náznaku a pouhého předvádění toho, „co se tehdy stalo“. Má divákovi, a to zejména dětskému divákovi, ukázat, odkud se vlastně vzal onen Ježíšek, který nosí na Štědrý den dárky pod stromeček. Naneštěstí ale inscenace naráží na přílišnou plochost, zjednodušenost. Zřetelné je to například u anděla (Kateřina Holánová), jež je vlastně průvodcem celého představení. Holánová se pohybuje směšně cupitavým krokem a její mluva se podobá té, s níž má mnoho lidí tendenci promlouvat k batolatům. Proto nakonec není roztomile natvrdlým andělem (tak jako například Petronel ve filmu Anděl Páně), ale spíše andělem dětinským a naivním. A právě tady leží kámen úrazu, který udělal z inscenace Český Betlém spíše vystoupení podobné školní besídce.


    Komentáře k článku: Náznak Českého Betlému

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,