Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    Velká a malá gesta DIVADLA (No. 10)

    Havelkovu Regulaci intimity považuju za jeden ze zásadních počinů nejen loňského absolventského ročníku KALD DAMU, ale i českého divadla posledních let, a to jak formou a tématem tak i zpracováním a provedením. Festival ji uvedl na Malé scéně Nového divadla poslední festivalový den Hlavního programu dopoledne.

    Tvůj charakter je to, co děláš, když si myslíš, že se nikdo nedívá. Dvanáct herců - absolventů herectví KALD DAMU stojí před divákem a 90 minut se zpovídá. FOTO ŠÁRKA KRAPAŘOVÁ

    Tvůj charakter je to, co děláš, když si myslíš, že se nikdo nedívá. Dvanáct herců – absolventů herectví KALD DAMU stojí před divákem a 90 minut se zpovídá. FOTO ŠÁRKA KRAPAŘOVÁ

    Dvanáct lidí (Michal Bednář, Jan Čtvrtník, Martin Dědoch, Patrik Holubář, Bořek Joura, Petra Majerčíková, Johana Matoušková, Vladimír Polívka, David Ryska, Pavlína Skružná, Daniela Šišková, Tereza Volánková) – úplný loňský absolventský ročník herců KALD DAMU – stojí v civilních šatech v jedné řadě en face před diváky a formou voice-bandu mluví každý sám o sobě, o svých nasranostech, frustracích, strachu, vzteku, obavách, nadějích, touhách, sebevědomých i bolestných vrstvách a stigmatech v sobě, o světě veskrze soukromém i o tom veřejném. Jedná se o sebeočistnou a – pro některé – jistě sebetrýznivou psychoterapeutickou zpověď a současně o odraz věku a životní (ne)zkušenosti aktérů. A také a především (nahlédneme-li akci v celku) o sondu do generačního pocitu mladého člověka v jakékoli společnosti a době.

    Výsledný tvar je vysoce stylizovaný. FOTO TEREZA BARTŮŇKOVÁ

    Výsledný tvar je vysoce stylizovaný. FOTO TEREZA BARTŮŇKOVÁ

    Herci i režisér a iniciátor projektu Jiří Havelka si se zadáním poradili skvěle. Jistě si při přípravách prošli krizemi a traumaty, s těmi ale na jeviště otevřeně nepřicházejí. Výsledný tvar je vysoce stylizovaný, přes mnohá ostrá a vulgární slova cudný, přesně nazkoušený a promyšleně členěný a rytmizovaný (i se závěrečným „útěkem“ do iluze divadla). Divák vůbec nemůže dokázat rozlišit, kdy se herec autenticky zpovídá a trápí, kdy a jak moc se do nějaké polohy či názoru stylizuje a kdy jde o názor a pohled zcela vymyšlený či dokonce někoho jiného. Havelka tak vytvořil pro herce celkem bezpečný prostor, kdy se před divákem nemusejí bolestně obnažovat a záleží na každém, s čím přichází a jakou cestu volí. Současně je zjevné, že většina (ne-li všichni) herci berou své zpovědi poctivě a otevřeně o sobě a světě kolem mluví (byť vesměs volí ironii a nadhled). Havelka velmi šikovně zvolil témata zprvu jednoduchá a přímá – nasranost, nespokojenost, naštvanost, vtipné sebekritické komentáře – která ale postupně stupňoval až k hluboce osobním (strach, odvaha) a nadosobním (touhy, vize). Herci prokázali schopnost sebereflexe, humoru, profesionální zdatnost. A prošli si něčím, co by je v budoucnu mohlo – budou-li brát svou profesi vážně – vést a inspirovat k pojetí divadla jako podstatného místa zpovědí, reflexí a setkávání.

    Co tě sere? Nad čím se dojímáš? FOTO TEREZA BARTŮŇKOVÁ

    Co tě sere? Čeho se bojíš? Nad čím se dojímáš? FOTO TEREZA BARTŮŇKOVÁ

    O inscenaci by se dalo psát z různých hledisek (téma, forma, text, způsob zpracování) hodně. Takto hloubková analýza by však vyžadovala textový, vizuální i zvukový záznam. V Plzni jsem ji viděl potřetí a pokaždé měla sílu u nás zcela ojedinělé opravdovosti a autenticity. Tentokrát byla rozvolněná, herci občas zapomínali text, dovolili si víc improvizovat, přesto měla intelektuální sílu a byly v ní emoce, jež přebily všechny herecké nepřesnosti dané chvíle. Je to dokladem toho, že Regulace intimity není pouze divadlo okamžiku a autenticity, ale je to skvělá, nesmírně chytrá a vtipná inscenace o mladých lidech a člověku jako takovém. Jeden ze zásadních počinů nejen loňského absolventského ročníku KALD DAMU…

    ///

    Předchozí díly denních zpravodajství z festivalu DIVADLO:

    Velká a malá gesta DIVADLA (No. 1)

    Velká a malá gesta DIVADLA (No. 2)

    Velká a malá gesta DIVADLA (No. 3)

    Velká a malá gesta DIVADLA (No. 4)

    Velká a malá gesta DIVADLA (No. 5)

    Velká a malá gesta DIVADLA (No. 6)

    Velká a malá gesta DIVADLA (No. 7)

    Velká a malá gesta DIVADLA (No. 8)

    Velká a malá gesta DIVADLA (No. 9)

     


    Komentáře k článku: Velká a malá gesta DIVADLA (No. 10)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,