Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza Festivaly Zprávy

    V královéhradeckém regionu unikát

    Blíží se 18. ročník Mezinárodního varhanního festivalu Zdeňka Pololáníka. Festival je v královéhradeckém regionu unikát. Páteř programu tvoří sólové recitály varhanní hudby, které se odehrávají především v chrámu sv. Jakuba Většího na koncertních varhanách (Vladimír Grygar 2004).

    Posluchači si však mohou vyslechnout i programy zaměřené na komorní hudbu, která zní v ostatních chrámových prostorách v České Třebové a v jejím okolí. Každým rokem na festivalu vystoupí alespoň jeden zahraniční umělec. Koncerty se soustřeďují především na nové skladby či improvizace anebo nové způsoby interpretace. Od založení festivalu se za varhanami vystřídali interpreti z Německa, Itálie, Francie, Anglie, USA, Chorvatska, Slovenska.

    V současné době festival nabízí čtyři až pět koncertů od pozdních zářijových dnů až do konce října. Kromě předních českých i světových varhaníků se v jeho rámci představují i studenti varhanní hry na českých uměleckých školách. Těm je vyhrazen zpravidla poslední koncert festivalového programu.

    Letošník ročník festivalu

    Mezinárodní varhanní festival Zdeňka Pololáníka (čtyři po sobě jdoucí soboty od poloviny září do poloviny října: 24. 9., 1. 10., 8. 10. a 15. 10., vždy od 19 hodin, Česká Třebová a okolní obce). Tradiční pilíře festivalu zůstávají i letos: zahraniční interpret – regionální prvek – sólové recitály předních umělců – komorní hudba – mladí profesionálové nebo studenti.

    Festival zahájí v sobotu 24. září koncertem komorní hudby, konkrétně varhanami a zpěvem, v kostele svatého Jakuba v České Třebové varhaník Martin Moudrý. Přednese sólové skladby a poprvé uvede svoji mši Lux et origo pro koncertantní varhany a barytonový sbor. Pěvecky jej bude interpretovat mužský soubor Schola cantus gregoriani pod vedením Jana Lorence.

    Druhým festivalovým koncertem bude 1. října tradiční varhanní recitál v podání profesora Andrzeje Chorosińského, který přednese program s titulem Romantické varhany opět ve svatojakubském kostele.

    V pořadí třetí koncert se bude konat 8. října v kostele sv. Marie Magdaleny v Řetové na rekonstruovaných památkově chráněných Španělových varhanách, které rozezní Michal Novenko, specialista na starou hudbu a mistr improvizace.

    Závěrečný koncert – v sobotu 15. října – bude patřit tradičně mladým profesionálním varhaníkům, konkrétně Přemyslu Kšicovi, který v českotřebovském kostele sv. Jakuba přednese varhanní recitál z díla J. S. Bacha, Maxe Regera, vlastní improvizaci aj.

    Na všech koncertech vždy zazní jedna skladba Zdeňka Pololáníka, který je patronem festivalu.

    Foto Jiří Sláma

    Zdeněk Pololáník (nar. 25. října 1935 v Tišnově) je absolventem konzervatoře v Brně (obor varhany) a Janáčkovy akademie múzických umění (skladba) a patří bezesporu k nejvýznamnějším soudobým skladatelům. Směle jej můžeme zařadit k takovým veličinám, jako byl Jan Hanuš nebo jakou je Petr Eben. Obdivuhodný je nejen široký záběr jeho skladatelské činnosti, ale i invence, která je patrná v každé jeho skladbě. Komponuje rychle a lehce. Navázal kontakt s divadlem, televizí a rozhlasem a až dosud složil stovky partitur pro divadelní a televizní inscenace. Pololáníkův skladatelský záběr není však zdaleka vyplněn jen skladbami „na zakázku“. V dlouhé řadě jeho opusů jsou skladby komorní, ale na druhé straně díla rozměrná, ať už určená pro koncertní pódium, či divadelní jeviště. Komponuje rád na texty, které mají patinu věků, jako například oratorium „Šir haš-širim“, což je Šalamounova „Píseň písní“ v hebrejském originále, nebo „Proglas“ pro soprán a instrumentální soubor na staroslověnský text. Velkého úspěchu v řadě provedení dosáhl jeho balet „Pierot“.

    Duchovní hudba je oblast, které věnuje v průběhu celého uměleckého života skladatel svou pozornost. A opět – v nejširším záběru – od prosté, každodenní „chrámové hudby“, až po velká díla. Četné skladby pro varhany jsou dokladem skladatelovy invence, ale i důkazem důvěrné znalosti všech technických a interpretačních možností tohoto nástroje, který sám mistrovsky ovládá. Pro své celoživotní dílo, mezinárodní věhlas, své skladatelské, interpretační, pedagogické, ale i lidské vlastnosti si tato výrazná osobnost zaslouží, aby některá z periodických kulturních akcí nesla právě jeho jméno.

    /Pro i-DN z více zdrojů připravil hul/

    • Autor:
    • Publikováno: 5. září 2022

    Komentáře k článku: V královéhradeckém regionu unikát

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,