Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Reportáž

    Otrlec plnoletý (No. 2)

    Otrlé úterý se v Kině Aero již plně neslo ve znamení testování diváckých limitů. Podávaly se dva hlavní chody, opulentní do formy i obsahu. Úlohy čestného předskokana se s grácií chopil studentský snímek The Wooden Ghost (ČR, 2023), v němž režisér David Daenemark sebevědomě autorsky kříží odOtrlé úterý se v Kině Aero již plně neslo ve znamení testování diváckých limitů. kazy na ikonickou báseň Edgara Allana Poe, poetiku surrealismu a domácí loutkářskou tradici. Rumburak s Abraxasem by měli žně, a Alfred Hitchcock zatančil cha-chu. FAMU zjevně své studenty vyučuje precizní práci s ptáky. Jistě to mnohý z nich pak upotřebí v praxi.

    Břímě běsu (Demon Seed, USA 1977), skotského solitéra Donalda Cammela působí v době, kdy se stalo trendem s umělou inteligencí nejen čile konverzovat, ale stala se nezbytnou součástí mnohých životů, jako nadčasová vize takřka verneovské ražby. Brakový námět Deana R. Koontze, obšťastněný psychedelickou kamerou Billa Butlera, erotickými půvaby Julie Christie, a hudbou Jerryho Fieldinga, jež rozjuchané stylové dědictví šedesátých let bezútěšně infikuje strojovým chladem, daly společně zrodit varující klaustrofobické naháněčce, která disponuje charismatickým záporákem, jenž svým vzhledem inspiroval hned dvě budoucí popkulturní ikony, totiž kukadla Čísla 5, a ostré post kubistické linie Rubikova hada.  Je rovněž nesporným duchovním předchůdcem nejen Ghost in the Shell, Robocopa, Terminátora či Matrixu, ale bohužel i Janákova nanejvýš podezřelého pokusu Důvěrný nepřítel, který má ovšem k žánrovému etalonu podobně daleko jako Vojta Dyk k Phillipu. K. Dickovi. Protože i Otrlec si žádá jisté oběti, budoucí srovnání mně nejspíš nemine.

    Následně jsme od otrlé dramaturgie obdrželi dosti možná největší letošní úder mezi fascinovaně zírající oči. Belgická Megalománie (Megalomaniac, 2022) režiséra Karima Ouelhaje je umělecky suverénní, vizuálně nesmírně přitažlivou sondou do nemocné duše dnešní společnosti. Vzrušující, a do posledního detailu funkční žánrový crossover body hororu, schizofrenního psycha a sociálního dramatu unáší divákovu vnímavost do zvráceného mikrokosmu, zabydleného propletenou sítí zvrhlých výrazových referencí nejen na kmotry i souputníky, ale i obrazy Pietera Brueghela st. či dokonce Píseň o Nibelunzích. Výrazové prvky New French extremity ve vášnivém polibku s estetickým dědictvím Rumunské nové vlny, i neuralgickými body nedávné belgické minulosti, jež kromě případu Řezníka z Mons, jímž je film přímo inspirován, mimo jiné zahrnují i dalšího sériového vraha Marca Dutrouxe. Snímku sugestivně vládne nevšedně půvabná Eline Schumacher v ústřední roli, jež ve strhujícím hereckému výkonu spotřebuje jen minimum slov, zato však mistrně nakládá s mimikou, i vnitřní silou vlastní osobnosti. Odcházel jsem domů vratce, přemožen silou obrazů i myšlenek. Otrlče díky!

    Text byl naplánován k vydání 10. 3. 2023.


    Komentáře k článku: Otrlec plnoletý (No. 2)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,