Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Zahraničí Zprávy

    NdB se v Gdańsku otevřel vesmír

    Činohra Národního divadla Brno hostovala v polském Gdańsku na 26. ročníku Mezinárodního shakespearovského festivalu. Inscenaci Večera tříkrálového aneb Cokoli chcete odehrál brněnský soubor dvakrát – 5. a 6. srpna – a uzavíral jí celý festival.

    V rámci 26. Mezinárodního shakespearovského festivalu byly k vidění inscenace z Itálie, Dánska, Kalifornie, České republiky, Norska, Ukrajiny a Polska. Motto letošního festivalu znělo Mezi nebem a jevištěm aneb po Bouři? Odkazovalo na tři, značně odlišné, zahraniční produkce Bouře / The Tempest, které byly hosty festivalu, a na bouře, které v současnosti zuří po celém světě – politické, pandemické, klimatické a spojené s lidskými podmínkami. Odkazovalo také na název knihy profesora Jerzyho Limona Mezi nebem a jevištěm vydané v roce 2002.

    Pozvání na festival bylo pro nás velkou poctou a zároveň výzvou, říká šéf činohry a režisér inscenace Štěpán Pácl. Festivalové hostování NdB charakterizuje: 11 festivalových dnů. 24 odehraných představení. 18 akcí v rámci doprovodného programu. 11 setkání diváků s umělci. 36 zaměstnanců Národního divadla Brno, kteří cestovali vlakem a autobusem a vše potřebné si vezli v kamionu. A po druhém představení se otevřel vesmír…

    A pokračuje: Joanna Klass, kurátorka zahraniční sekce festivalu, byla nadšená, že naše inscenace Večera tříkrálového je založená na motivu bouře a ztroskotání jako začátku něčeho nového jak scénicky, tak myšlenkově. I proto byla vděčná, že jsme našimi dvěma uvedeními Večera celý festival uzavírali a že v naší „vlně“, ve scénografii Večera tříkrálového, se odehrával i závěrečný slavnostní ceremoniál s předáváním cen.

    NdB bylo součástí i doprovodného programu. Po prvním odehraném Večeru se jeho tvůrci setkali s diváky a diskutovali nad tématy a otázkami, které inscenace vznesla. Před druhým uvedením se uskutečnil workshop pro začínající herce, kde se režisér Pácl pokusil přiblížit Shakespeara prostřednictvím improvizace a práce s tělem.

    Foto Eva Lichnovská

    Inscenace NdB Večer tříkrálový aneb Cokoli chcete v režii Štěpán Pácla, který v Polsku zaskakoval za Romana Nevěčného roli Fabiana, doznala pro tento zájezd jazykových změn. Kromě polských titulků se text rozrostl i o polské vtipy. O úpravě textu i inscenace pro potřeby polského publika Pácl říká: Upravit inscenaci tak, aby si festivaloví diváci v Polsku odnášeli stejný zážitek jako diváci v Brně. Bylo třeba věnovat velkou péči překladu do polštiny, upravit titulky tak, aby sledovaly rytmus inscenace, a hledat vhodná slovní spojení a idiomy, které jsou podobně zábavné jako ty naše v češtině. Paradoxně více než v Brně jsme měli v tomto cizojazyčném prostředí možnost rozvinout spolupráci s publikem prostřednictvím polského herce Jacka Labijaka, který byl skvělým partnerem Tomáši Šulajovi. Spolu sehráli scénku, kdy si Malvolio najde „náhodného“ diváka, aby překládal jeho repliky do polštiny ve chvíli, kdy mluví Malvolio z hlediště. A některé části hry si herci prostě naučili polsky celé. Třeba písničku Drž hubu, sviňo, kterou učili diváky zpívat.

    Foto Eva Lichnovská

    A na otázku, zda polské publikum ocenilo snažení Brňanů, režisér odpovídá: Festivalové publikum na použití polštiny reagovalo nadšeně. Spojilo to pevně svět hlediště a jeviště. Ale byl to spíš bonus, prostřednictvím kterého si mohli diváci užít inscenaci jako takovou. Zajímavé bylo, jak polské publikum ocenilo, že brněnský Večer tříkrálový je čistá komedie. Bavili se královsky a zároveň se divili, že je to vůbec možné. A nadšeně vykřikovali, že právě takhle se má Shakespeare hrát! Vtipně a s radostí! Hodně se mluvilo o našem herectví. ´Máte skvělé herce!´, řekla mi na závěrečném večírku ředitelka festivalu Agata Grenda. To, myslím, mluví za všechno.

    Gdański Teatr Szekspirowski byl postaven v roce 1993. Foto archiv

    Historie Teatru Szekspirowského v Gdańsku a jeho shakespearovského festivalu se začala v roce 1993. Protože alžbětinské divadlo je třeba hrát pod otevřeným nebem a protože v Gdańsku vzniklo divadlo, které sice má střechu, ale za příznivého počasí ji lze otevřít a hrát pod širým nebem, vznikl zde i Shakespearovský festival. Exteriér divadla odkazuje na dominantní prvky historického města: jeho cihlových gotických kostelů. Protože se ale jedná o divadlo, je cihla černá. V interiéru naráží divák nejprve na lóži a teprve později na dřevěný divadelní interiér. Ihned po projetí západní branou vnější zdi si uvědomí, že vnitřní prostory jsou velmi netradiční.

    Eva Lichnovská a Štěpán Pácl

    /Pro i-DN upravil hul/

    ///

    Více na i-DN:

    Divadlo Radost přivezlo Prosperovu knihu


    Komentáře k článku: NdB se v Gdańsku otevřel vesmír

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,