8/2024

16. 4. 2024

Divadelní noviny > Zahraničí Zprávy

Divadlo Radost přivezlo Prosperovu knihu

Inscenace brněnského Divadla Radost Hamlet on the Road si z 26. ročníku Mezinárodního shakespearovského festivalu /Festiwal Szekspirowski/ v Gdańsku přivezla ocenění Prospero’s Book, které bylo v rámci toho festivalu udělováno Polskou shakespearovskou asociací vůbec poprvé.

Festiwal Szekspirowski

Gdańský shakespearovský festival je mezinárodní akce představující nejlepší shakespearovská představení z celého světa. Na festivalu se představilo přes 230 divadelních společností, které představili renomovaní evropští divadelní režiséři jako: Luk Perceval, László Bocsárdi, Elizabeth LeCompte, Robert Sturua, Silviu Purcarete, Edward Hall, Giuseppe Dipasquale a další.

V rámci 26. Mezinárodního shakespearovského festivalu byly k vidění inscenace z Itálie, Dánska, Kalifornie, České republiky, Norska, Ukrajiny a Polska. Mottem letošního festivalu byl odkaz na tři, značně odlišné, zahraniční produkce Bouře / The Tempest, které byly hosty festivalu, a na bouři, která v současnosti zuří po celém světě – politická, pandemická, klimatická, spojená se stavem společnosti. Odkazuje také na název knihy profesora Jerzyho Limona „Mezi nebem a jevištěm“ vydané v roce 2002.

Festivaloví hosté měli možnost v rámci mezinárodního programu vidět jak zahraniční produkce, tak pět nejlepších polských shakespearovských adaptací sezóny (Finalisté soutěže Golden Yorick Competition) a také finalisty soutěže ShakespeareOFF Competinion a četné doprovodné akce.

Během dvaceti pěti ročníků byly na festivalu zastoupeny produkce z více než čtyřiceti zemí včetně Velké Británie, Ruska, Ukrajiny, Německa, Lotyšska, Litvy, Kuby, Dánska, Itálie, Běloruska, Maďarska, Arménie, Islandu, Izraele, Íránu, Jižní Koreje, USA, Japonska, Španělska, Gruzie, Finska, Švédska, Makedonie, České republiky, Rumunska a Zimbabwe.

Už samotné pozvání na festival, který je jedním z pěti držitelů ceny EFFE v Evropě (uděluje se za mimořádný přínos festivalů v umění), bylo pro Divadlo Radost velkým úspěchem. Nutno také podotknout, že Divadlo Radost bylo prvním a jediným dětským loutkovým divadlem, které se za celou historii festivalu zúčastnilo. (Všechna udělená ocenění letošního ročníku festivalu najdete zde)

Prospero’s Book / Prosperova kniha

Ocenění Prospero’s Book pro Divadlo Radost. Foto archiv DR

Polská shakespearovská asociace pořádala soutěž o Prosperovu knihu vůbec poprvé. Cena se udílela za nejzajímavější scénické zpracování děl Williama Shakespeara. Členové poroty Polské shakespearovské společnosti se zabývali všemi hrami uvedenými během 26. Shakespearovských slavností v Gdaňsku bez ohledu na kategorii a zemi původu a vybrali z nich vítěze, kterému udělili symbolický diplom. Jejich cílem bylo ocenit jevištní interpretaci Shakespearova díla, která podle názoru poroty nejpřesněji pomáhá pochopit současný svět a zůstane divákům dlouho v paměti. Přestože cenu uděluje Polská shakespearovská společnost, nejde jen o „polskou“ perspektivu, protože nelze oddělit lokální od globálního, ale velké a malé dějiny se neustále prolínají, jak nám dnes zřetelně ukazují pandemie a válka na Ukrajině. (Více o ceně zde.)

Cenu Prosperova kniha získalo Divadlo Radost za představení Hamlet on the Road. Ve zdůvodnění se praví, že Cena se uděluje za „za bravurně vyprávěný děj s využitím širokého repertoáru divadelních výrazových prostředků a za demonstraci síly příběhu, který vítězí nad smrtí; za překročení rámce tragédie a komedie a odhalování fluidní hranice mezi uměním a životem; za rozehrání dramatu Hamleta na cestě (Hamlet on the Road) na rozmezí lokální tradice českých kočujících divadel a současnou potřebou metafyziky, mezi scénou a nebem“.

Prof. Jacek Fabiszak, předseda Polské shakespearovské asociace, předává Divadlu Radost cenu Prosperova kniha. Foto archiv DR

K samotné ceně pak předseda asociace prof. Jacek Fabiszak režisérce inscenace Joanně Zdradě napsal: Vážená paní, jménem Polské Shakespearovské Asociace Vám blahopřeji k udělení ceny Proserova kniha za nejlepší interpretaci Shakespearova dramatu na 26. ročníku Shakespearovských slavností. Toto představení dojalo a okouzlilo mnoho festivalových diváků, nejen porotu soutěže.

Jakožto vítěz letošní ceny Księga Prospera bude mít Divadlo Radost možnost – dle pravidel této soutěže – být součástí poroty v příští edici Shakespearovského festivalu. Na základě těchto úspěchů také Divadlo Radost dostalo pozvánku na týdenní hostování v Shakespearovském divadle v Gdaňsku.

Hamlet on the Road

Divadlo Radost uvádí Hamleta poněkud jinak, než bývá zvykem: jako funerální muzikál inspirovaný poetikou jarmarečních kočovných loutkářů, plný tragikomických, romantických i hudebních momentů. Příběh prince Hamleta, jeho zavražděného otce a ovdovělé matky Gertrudy, která se vdala za bratra zesnulého krále Claudia, příběh nešťastné Ofelie, jejího bratra Laerta a jejich otce Polonia vypráví prapodivná kočující herecká společnost, uvádějící loutkového Hamleta ve starobylém překladu. Všechny slavné monology zpívá s vlastním hudebním doprovodem. Je to vskutku podivná herecká společnost, jedním z jejích členů je dokonce hrobník! Aktéři se do svých rolí ponoří natolik, že vražednému šílenství jedné z nejkrvavějších Shakespearových tragédií nakonec sami podlehnou.

Interiérová verze je uváděna na velké scéně Divadla Radost, exteriérová se odehrává na nádvoří divadla na divadelním voze, který v podobě pojízdného jeviště může přijet za svými diváky kamkoli. Nejbližší uvedení je naplánováno na 25. 8. 2022 v 18:00 na nádvoří pod širým nebem Radosti.

Z festivalových recenzí

Pavel Trtílek podle Williama Shakespeara: Hamlet on the Road (režie Joanna Zdrada, prem. 18. 6. 2021, Divadlo Radost, Brno). Foto Petr Chodura

Aleksandra Haberny:
    „…Každý si pamatuje tragédii extrémně konfliktního dánského prince. Hamlet divadla Radost však svým způsobem nechává velké dilema za sebou a bere diváky na svižnou, událostmi nabitou cestu plnou hudby, černého humoru a překvapení…“
    „…Všechny slavné monology, které jsme pravděpodobně viděli v tisíci různých provedeních, jsou krásně zazpívány a doprovázeny herci živě na jevišti. A když už jsou divákovy uši obdařeny, nezůstávají ani našim očím nic dlužno – herci nepoužívají pouze loutky, ale také tančí a přidávají pro tehdejší dobu typické cirkusové a kabaretní prvky. Scénografie je nesmírně detailní, funkční a strhující; stylizovaná dobově přesně tak, aby odpovídala estetice kočovného divadla…“
    „…Tuto divadelní hru nemůžete jen tak přejít, aniž byste se na ni podívali důkladněji. Protože vše – od scénografie, rekvizit a kostýmů až po herecké výkony, pohyb a písně – je fenomenálně vyvážené a soubor vynikajícím způsobem hraje každou minutu. Emoce a vášeň jsou cítit z každého pohybu, každého akordu a každého zvuku. Představení čerpá z různých žánrů a obsahuje velké množství drsného, absurdního humoru, který dokonale zapadá do aury představení a poskytuje divákům nový pohled na příběh…“
    „… Představení diváky naprosto strhlo, a to z dobrého důvodu – bylo úžasné vidět, jak si konečně někdo pohrává s původním textem, přičemž zůstává historicky přesný a zachovává a předává všechny archetypy, které si pamatujeme, ale v jiném, skvělém stylu. Neukradl přitom nic z Hamleta, kterého všichni známe a zbožňujeme, ale dodal mu úžasnou rozmanitost a svěžest…“

Agata Olszewska:
    „Naprosto úchvatné se ukázalo záměrně přestylizované představení Hamlet on the Road brněnského Divadla Radost, které bylo uvedeno na Komorní scéně Teatru Wybrzeże v Sopotech. Vtipný muzikál inspirovaný poetikou kočovných loutkářů je skvělý v každém ohledu. Režisérka Joanna Zdrada se již Gdaňskému publiku osvědčila jako umělkyně, která se může pochlubit odstupem a humorem. Ani tentokrát tomu není jinak. K tomu se přidávají fantasticky zpracované a českými herci animované dřevěné loutky, nápaditě navržené kostýmy a působivá scénografie, která nás přenese přímo před divadlo na kolech, v němž členové souboru hrají a žijí. Jsou charismatičtí, energičtí, muzikální a diváky skvěle pobaví. Samotný Hamlet je zde zajímavě vyprávěn z hlediska interpretace „realisticky“, ale v nesamozřejmé konvenci. Divadelní dílo Joanny Zdrady bylo zaslouženě oceněno hlavní cenou 27. mezinárodního festivalu loutkových divadel Setkání v Toruni. Pokud se někdy do Trojměstí vrátí, musíte ho určitě vidět.“

Michał Cierzniak:
    „…Představení Hamlet on the Road Joanna Zdrada mistrně vystavěla jako přehlídku kočovného souboru herců a loutkářů, kteří pracují s klasickým Bachtinovským karnevalovým humorem, kde je vedle umírání a skatologických vtipů nejdůležitější potvrzení obrozujícího se lidového smíchu. Herci se pohybují v buffo scénách, gagových gestech a subtilnostech Hamleta s rozkošnou lehkostí, takže sledování této inscenace je více než jen prvoplánová zábava…“
    „…Hudba, kterou složil Tomasz Lewandowski, je pečlivě propracovaná a skvěle doplňuje představení Zdrady. Herci si vedou dobře nejen pěvecky – Barbora Dobišarová (Ofélie) zpívá obzvlášť procítěně -, ale i instrumentálně. Hrají mimo jiné na kytaru (František Herz – Hamlet), saxofon (Kateřina Höferová – Gertruda) nebo basklarinet (Dobišarová), ale i na různé bicí nástroje, mezi nimiž nechybí ani plechové kbelíky nebo Yorickovy kosti. Každý z hlavních monologů je navíc divákům naservírován v podobě písně, která by jistě mohla dobýt hitparády…“
    „…Hamlet on the Road je inscenace s vynikající dynamikou. Má dokonale sladěnou strukturu. Všechny prvky, jako je hudba, pohyb, scénografie a dialogy, zachovávají správnou míru a vytvářejí zábavný, dojemný a dobře sladěný celek…“

Katarzyna Pawlicka:
    „…Hamlet on the Road pracuje s příběhem dánského prince převratným způsobem, především jeho zasazením do poněkud groteskního kočovného loutkového divadla, které je nasyceno živlem komedie dell’arte. Četné komické prvky, černý humor vyzařující téměř z každé scény nebo originální přístup k motivu danse macabre a metaforizace smrti se promítají nejenom do odlišné interpretace Hamleta, ale zároveň mění i pohled na celou kategorii tragičnosti dramatu a stavu lidstva na světě…“
    „…Hamlet on the Road fascinuje bohatstvím jednotlivých prvků – od propracované scénografie až po fenomenální zvukovou stránku. Nelze se nezmínit také o rozsahu dovedností, které museli předvést herci – v představení nalezneme loutkářské umění, gymnastiku, cirkusové umění a živě interpretované hudební skladby…“

/Pro i-DN z tiskové zprávy Divadla Radost zpracoval hul/

///

Více na i-DN: