Divadelní noviny Aktuální vydání 7/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

7/2024

ročník 33
2. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 677)

    Nevím, jak je tomu dnes na Elsinoru, ale v komínském stínu máme rovných jedenatřicet stupňů pandemických, což je dost i pro ty mladší, odolnější, natož tak pro nás věkově pokročilé.

    Vzpomínám na časy, kdy mi bylo lépe. Foto Divadlo Radost

    Oplachuji v chladivé vodě tvář, omývám i talíř od studené nedělní polévky a vzpomínám na časy, kdy mi bylo lépe. Když jsem se studenty, ve vetchém divadelním kostýmu, hrál roli krále Hamleta, kterému zrádný Klaudius nalil do ucha smrtící jed (více zde). To byly, panečku, doby…

    Vzpomínám na svého divadelního syna. Kdepak si pokládá otázku Být, nebo nebýt? Dumám o krásných představitelkách Ofélie a Gertrudy, jak asi zvládají výkyvy klimatu a doby. Jsou-li spokojené?

    Toť otázka hodná mistrova pera, řekne múza. A pak deklamuje: Však neváhejte, kumštýři divadla Radost, uvádějí večer v stínech sloupoví svého amfiteátru, vámi vzpomínanou Shakespearovu tragédii, jako loutkohru. U toho přece nemůžete chybět.

    Do modra laděné hlediště má strmé schody. Sestupuji po nich až dolů, doprostřed druhé řady.

    Múza šeptá: Uvidíme Hamleta jako funerální muzikál inspirovaný poetikou jarmarečních kočovných loutkářů.

    Na jevišti stojí pouťová atrakce. Foto Divadlo Radost

    Na jevišti stojí pouťová atrakce. Malé pódium s křiklavě malovaným štítem, kterému vévodí kohoutí korpus a nápis Hamlet on The Road. Herecká družina v bláznivé kostýmní strakatině, s divoce nalíčenými tvářemi, rovná a vyměřuje tajné otvory, propadla, rekvizity, protahuje si údy. Klinkají věžní hodiny. Korpulentní klaun, napěchovaný v těsný trikot, práskne bičem: Velevážené publikum, naše kočovná společnost zastavila svou káru u vás, na festivalu smrti.

    Břeskne zatroubení, tučný komik naslouchá slovům zmírajícího prince Hamleta: Ó, umírám, Horacio, jed prudký / mé smysly obestírá mrákotou… / Ty ale neumírej. Nesmíš mlčet. / Ten příběh o vražedném běsnění / zde na Elsinoru všude vyprávěj

    Na jeviště se vyrojí herci a spolu s Hamletem zpívají song o smrti: Čas vezme vše, co jednou pomine, / jak postavit se vlastní smrti hrudí, / jak uvěřit, že člověk nezhyne? / Je jistý způsob, jak se vysmát smrti: / přežít ji životem svých vlastních dětí.

    Velectěné publikum, začíná příběh prince Hamleta… Foto Divadlo Radost

    Třeskne rána bičem. Plnoštíhlý principál v komickém trikotu vyvolává: Velectěné publikum, začíná příběh prince Hamleta, jeho matky Gertrudy a strýce Claudia, nešťastné Ofelie, jejího bratra Laerta a jejich otce Polonia!

    Hrobník píše jména bílou křídou na čerň portálu.

    Principál volá: Dějství první – sál na hradě Elsinor! Vystoupí král Claudius a královna Gertruda!

    Múza šeptá: To je Horacio, nikoliv principál.

    Kde je Hamlet? Není tady Hamlet. Foto Divadlo Radost

    Herec držící loutku krále Claudia, ječí: Kde je Hamlet? Není tady Hamlet. Bez Hamleta nelze Hamleta hrát!

    Následují rozverně hrané hádky a rozepře. Hraje se úryvek z Macbetha, zpívá balkónová árie Romea. Julií je mutující muž. Jako za Shakespeara.

    Pomsti mě! Foto Divadlo Radost

    Práskne bič. Spor je urovnán. V obláčku mlhy se Hamletovi zjevuje kostřička otce. Volá: Pomsti mě!

    Tempo inscenace je strhující. Staletý příběh je popoháněn chytrými výmysly scenáristy a bláznivými nápady režie. Mrtvých přibývá. Hrobník je škrtá z portálového seznamu. Zní bojovné písně. Dominuji teskné šansony.

    Skvělé divadlo… Foto Divadlo Radost

    Báječná podívaná, říká Mab. Skvělé divadlo, šeptám já.

    Múza chválí: Herecká družina je ve formě. Herci žonglují, s loutkami i s texty si pohrávají. Vyluzují zvuky, zpívají, hrají na hudební nástroje, scénou povívají, pokyny režie plní s lehkostí. Jsou výborní.

    Než jsem se nadál, Hamlet umírá.

    Hej hrobníku, příteli! Máš tady práci. Vykopeš hroby i pro nás? Foto Divadlo Radost

    Z jeviště znějí slova: Hej hrobníku, příteli! Máš tady práci. Vykopeš hroby i pro nás?

    Z dáli se ozývá: Už vás mám v pořadníku… Kdo jednou vykope hrob tobě?… Nejspíš ten, co přijde po mně… Sbohem, Horacio. Snad najdeš lepší herce, než jsme byli my.

    Tak skončil příběh Hamleta… Foto Divadlo Radost

    Horacio říká: Sbohem. Po pauze dodá: Tak skončil příběh Hamleta.

    Poté práskne bičem.

    Prašným Cejlem putuji na noční tramvaj. Múza zpívá závěrečný song komediantů: Z paláců, chrámů zbyla zrnka písku, / mohutné říše zažily svůj pád, / vidím tu slávu dávno zašlých věků, / vše tíhou času v prach se rozpadat. / Je jistý způsob, jak se vysmát smrti, / jak odejít, a přesto pořád žít: / po cestě života vést svoje děti, / v potomcích žít, nikdy neumřít.

    Tramvaj je plná respirátorových zakuklenců.

    Přemýšlím o faktu, že v inscenaci Divadla Radost byly vypuštěny některé motivy. Třeba pasáž o vojsku bojovného norského krále Fortinbrase, který po Hamletovu skonu obsadí dánské království…

    Doma pouštím televizi. Bojovníci Talibanu obsazují Kábul, hlavní město Afghánistánu…

    Brno – Komín, 17. 8. 2021 

    Divadlo Radost, Brno – Pavel Trtílek podle Williama Shakespeara: Hamlet On the Road /v textu jsou použité části překladů od autorů: Josef Václav Sládek (překlad Hamleta z r. 1899), František Doucha (překlad Romea a Julie z r. 1847), Josef Jiří Kolár (překlad Macbetha z r. 1838)/. Režie: Joanna Zdrada, scénář, texty písní, dramaturgie: Pavel Trtílek, výprava: Pavel Hubička, hudba: Tomasz Lewandowski, pohybová spolupráce a souboje: Petr Nůsek, animace loutek: Zdeněk Ševčík. Inspice: Jana Černá, světla: Petr Hoferica, Radovan Okurek, zvuk: Jakub Ždánský, technika: Petr Oplt, Petr Skovajsa, Jan Uhřík. Vedoucí techniky: Martin Cenek. Obsazení: Hamlet – František Herz, Horacio – Dalibor Dufek, Ofélie – Barbora Dobišarová, Gertruda – Kateřina Hoferová, Claudius – Vilém Čapek, Polonius – Jiří Skovajsa, Laertes – Teodor Dlugoš, Hrobník – Martin Cenek, Duch – Martin Cenek, Akrobatka (Vévodkyně Baptista) – Teodor Dlugoš, Uspávač hadů (Vévoda Gonzago) – Jiří Skovajsa, Polykač ohně (Lucianus) – Martin Cenek. Premiéra 18. června 2021. Psáno z reprízy v Divadle Radost 15. srpna 2021.

    ///

    Více o inscenaci na i-DN:

    Občasník Jaroslava Štěpaníka (No. 17)


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 677)

    1. Zdeněk Pololáník

      Avatar

      Rád jsem si
      přečetl článek, prohlédl obrázky, přehrál video a dověděl zajímavé okolnosti postřehnuté v tomto sdělení o novém brněnském nastudování Hamleta v nové, tradici vzdálené podobě i režijního pojetí obsahu této inscenace.
      Bylo by velmi zajímavé vyslechnout návštěvníky těchto neobvyklých proměn klasických her. Domnívám se, že po všech těchto mutacích bude jednou pro další generace původní ztvárnění příjemným překvapením.

      29.08.2021 (21.25), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,