Divadelní noviny Aktuální vydání 12/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

12/2024

ročník 33
11. 6. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy Festivaly

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 778)

    Jsem důstojnost sama, stoupám do mírného kopečka a nespěchám. Za rohem je divadlo. Studenti v něm uvedou opery J.A.K. z Labyrintu Naomi Savkové a Kalvárie Markéty Brothánkové.

    Dobře konáte, když se loudáte. Všeliké kvaltování toliko pro hovada dobré jest, špitá múza. Labyrint světa a ráj srdce psal Jan Amos Komenský v roce 1623, tedy v dobách hrůz třicetileté války. Svého nezkušeného Poutníka nechal putovat v doprovodu postav Všudybuda a Mámení.

    Věrný předsevzetí zdolávám schody a pomalu usedám. Přes kovovou ohrádku koukám do rozlehlé jámy orchestřiště. Mezi hlavami hráčů zahlédnu hudební nástroje, vidím i cembalo.

    Nezbytná mlha zahaluje jeviště. Hlas tympánů a světelné blesky odkrývají muzejní vitríny. Poutník je vlasatý mladý muž, vláčností těla a paží připomíná pohyby mima. Jeho nohy obuté do tenisek však dupou mimo rytmy orchestru. Všudybud s hlavou tajemného kdouloně a Mámení s tváří zmalovanou á la kočka jsou atraktivními průvodci. Z vitrín se vylupují čtyři plastičtí jinoši, představitelé historických i současných obludností.

    Všudybud s hlavou tajemného kdouloně. Foto archiv JAMU

    Obtížné pěvecké party aktéři zvládají. Jejich hlasy rezonují z ochozů, výklenků a žebříků. Zpívané recitativy se prolínají s mluvenými pasážemi.

    Mámení s tváří zmalovanou á la kočka. Foto archiv JAMU

    Múza špitá: Komenského barokní čeština má půvab.

    Opera je trochu scénickým oratoriem i melodramatem. Představení má spád. Vtipné výstupy herců hrajících lid obecný dodávají inscenaci lehkost a říz.

    Z vitrín se vylupují čtyři plastičtí jinoši, představitelé historických i současných obludností. Foto archiv JAMU

    Múza hodnotí: Skvělou režijní koncepci doplňuje řešení scény a fantaskní kostýmy.

    Zmatenost světa je veliká. Jak se dostat z labyrintu, nechávají inscenátoři na divácích.

    Jeviště je přeplněno děkujícími. Někde na jejich okraji stojí skromná autorka Noemi Savková.

    Po přestávce jiná poetika, jiný svět. Hranatější. Dnešní.

    Mladí lidé s mobily v rukou vykřikují: Instagram, telegram, Facebook, Look, Whatsap, Twitter, Messenger, Online. Bez mobilu ani ránu. Udělat si selfíčko s hvězdičkou marketingu je hit.

    Bez mobilu ani ránu. Foto archiv JAMU

    Z orchestřiště se ozývají úvodní akordy Janáčkovy Sinfonietty. Takový ironický povzdech z Brna, kam jsme to ten pokrok dotáhli.

    Hudba je zpěvná, krkolomné pasáže zvládají studenti s jistotou matadorů.

    Režie zvolila zvýrazňování sošných seskupení přihlížejících davů a jejich komické vyznění. Foto archiv JAMU

    Cesta Ježíše na horu Golgotu má čtrnáct zastavení, opera také. Osudy dvou rodin příběhu se prolínají, prožívají svou Golgotu, totiž Kalvárii.

    Režie zvolila zvýrazňování sošných seskupení přihlížejících davů a jejich komické vyznění. Sólisté jsou vedeni k civilnímu realismu.

    Smrt Tomáše je podobná skonu Ježíše Krista. Foto archiv JAMU

    V závěru opery umírá hlavní hrdina příběhu Tomáš. Jeho smrt je podobná skonu Ježíše Krista.

    Jeviště je opět zaplněno mladými umělci. Skladatelka Markéta Brothánková se děkuje se svými dvěma maličkými robátky…

    Unavená múza říká: Byli fakt dobří, fakt. Ale mezi námi, jedna opera za večer by stačila.

    Brno – Komín, 17. 11. 2022 

    Divadlo na Orlí, Brno – Noemi Savková: A. K. z Labyrintu. Režie Vladimír John, dirigent Matěj Voda, asistent režie Martin Dostál, asistent dirigenta Eduard Kostelník, výprava Anna Tichá, Marie Bartoníková. Produkce Anežka Pokorná, Lucie Pokorná

    Markéta Brothánková, Marek Řihák: Kalvárie. Režie Marek Řihák, dirigent Marek Madeja, asistentka režie Kateřina Křivánková, asistent dirigenta Petr Zapletal, výprava Lucie Herzogová, Jiří Kolář. Produkce Anežka Pokorná, Lucie Pokorná.

    Premiéry 10. listopadu 2022 v rámci festivalu Janáček Brno.


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 778)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,