Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2019

ročník 28
12. 11.–25. 11. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Moravské divadlo omládne?

    Rada města Olomouce na svém zasedání 24. dubna jmenovala do funkce Moravského divadla Davida Gerneše. Nastoupí 1. října, neboť dosavadní ředitel Pavel Hekela odchází na konci září do důchodu. O funkci se znovu neucházel.

    Tříkolové výběrové řízení pro olomouckou radnici od ledna realizovala externí firma. Přizvala jako odborníky ředitele NDM Ostrava Jiřího Nekvasila, emeritního dlouholetého ředitele Moravského divadla Václava Kožušníka a dramaturga pražského Divadla Ungelt Pavla Ondrucha. Podle primátora Antonína Staňka město zvolilo stejně transparentní řízení jako při nedávném výběru nového ředitele Moravské filharmonie. O vedení Moravského divadla se vedle vítěze ucházeli současný šéf olomoucké opery Miloslav Oswald, ředitel a majitel agentury Friendly & Loyal Viktor Šebesta a bývalý šéf olomoucké opery, pěvec a pedagog JAMU Václav Málek.

    U pana Gerneše zaujal jakýsi mix jeho vzdělání, je absolventem Divadelní fakulty Akademie múzických umění a zároveň Národohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické. Věřím, že je to dobrý potenciál pro obsáhnutí funkce ředitele divadla, v níž chce navázat jak na to, co se v divadle již povedlo, tak přijít i s novým pojetím, s nímž bude chtít zaujmout především mladší diváky, zdůvodnil volbu teprve sedmadvacetiletého manažera bez větších řídicích zkušeností na stránkách olomoucké radnice náměstek primátora pro kulturu Pavel Urbášek. A pro Olomoucký deník rovnou přiznal, že vítěz zaujal především věkem. Že by olomoucká radnice chtěla změnu směřování svého divadla? Pavel Hekela z něho učinil převážně zábavní podnik pro město a jeho okolí, uzavřený do nenáročné estetiky bez ambice zasáhnout do uměleckého kontextu republiky, natož zahraničí. Před ním se o to přece jen snažili Václav Kožušník a Josef Podstata a bohužel jim do toho mluvili lidé z radnice. Tak snad už tomu bude jinak. V současném repertoáru Moravského divadla převažují operety, muzikály a komedie a občasná vybočení k náročnějšímu repertoáru byla opatrná a často motivovaná zvnějšku – inscenace opery Viktora Ullmanna Antikrist vznikla za ředitele Podstaty na objednávku židovského festivalu. Pedagogové i studenti olomoucké teatrologie tvorbu Moravského divadla léta ignorují a i nejpodstatnější divadelní událost města, festival Divadelní Flora, divadlo v roce 2008 opustil a k současné kvalitě ho pozvedla až obecně prospěšná společnost Divadlo Konvikt (dnes DW7). Nikdy ze strany Moravského divadla nedošlo ani ke spolupráci s agilním Ensemble Damian. Přesahy divadla do městského dění jsou mizivé, zůstává u výroby inscenací.

    Vloni divadlo od města obdrželo příspěvek na provoz tří souborů ve výši 109 milionů korun, Hekela meziročně zvýšil počet diváků na loňských 102 tisíc oproti předloňským 95 tisícům, což zvedlo tržby o milion korun na celkových 19 milionů Kč. Radnice tedy mohla být z hlediska zřizovatele spokojena, volbou mladého manažera jde dobrovolně do rizika. Nic jiného však myslím v současném divadelnictví nezbývá.

    Na dotaz Divadelních novin, kam povede Moravské divadlo, David Gerneš odpověděl: Mým hlavním cílem je vyvést MD ze stínu brněnských a ostravských divadel. Myslím, že v souborech MD je potenciál k tomu, aby se tak stalo. Rád bych také více otevřel MD mladým tvůrcům a současným divadelním směrům. Samozřejmostí však je to, že tyto prvky budou aplikovány s veškerou pokorou a citem k instituci, která zanedlouho oslaví sto let své existence. Avšak zastávám názor, že divadlo by mělo být otevřeno aktuálním trendům a neustále tak utvářet nové paradigma vnímání divadelní inscenace. To by pak v konečném důsledku mělo pomoci oslovit i generaci dnešních dvacátníků až pětatřicátníků, která do budoucna bude pilířem divácké obce.


    Komentáře k článku: Moravské divadlo omládne?

    1. DiváBáze

      Profilový obrázek

      Vážený pane Hermane,

      jakožto studenti oboru Divadelní vědy v Olomouci bychom rádi reagovali na Vaše vyjádření že „pedagogové i studenti olomoucké teatrologie tvorbu Moravského divadla léta ignorují a i nejpodstatnější divadelní událost města, festival Divadelní Flora, divadlo v roce 2008 opustil a k současné kvalitě ho pozvedla až obecně prospěšná společnost Divadlo Konvikt (dnes DW7).“
      Píšeme Vám z pozice redakce serveru divabaze.cz, který funguje právě pod zmíněnou katedrou. Soustavně se snažíme reflektovat dění na všech olomouckých scénách a festivalová sezóna nám také neuniká.
      Ostatně z toho důvodu reagujeme na Váš článek až dnes, neboť jsme v uplynulých týdnech plně zaneprázdněni reflektováním jak festivalu Divadelní Flora, tak Setkání/Stretnutie i právě probíhajícího Divadelního světa Brno. Právě v rámci Divadelní Flory se poslední dva roky aktivně účastníme analytického semináře, který má za cíl propojit praxi a teorii divadla.
      Z uvedených důvodů se proto nedomníváme, že bychom olomoucké divadelní dění ignorovali.

      S úctou,
      členky redakce,
      Tereza Košťálová, Lubica Omastová, Tereza Richterová
      http://www.divabaze.cz

      28.05.2018 (15.10), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Josef Herman

      Josef Herman

      Vážené členky redakce,
      trochu nechápu, co vás s takovým odstupem vede k tak vážnému odmítnutí mé formulace. Už jsem o té větě mluvil s paní Lazorčákovou: možná jsem se nevyjádřil přesně, ale v kontextu článku ta věta přece není o vás, ale o dosavadním vedení a tvorbě Moravského divadla.
      Tedy na základě vašeho sdělení opravuji: studenti plně stojí za dosavadní činností Moravského divadla v Olomouci, konflikty už jsou zřejmě staršího data a pominuly.
      Proč se festival Divadelní Flora osamostatnil prosím vysvětlete samy, abych to zase nepopletl.
      A předpokládám, že ve vás Divadelky najdou autorky dychtivé referovat z Moravského divadla.
      Přeji vše dobré

      28.05.2018 (15.43), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    3. Josef Herman

      Josef Herman

      Ještě prosím:
      podíval jsem se do vašeho časopisu a o Moravském divadle jsem tam nic nenašel. Špatně jsem hledal?

      28.05.2018 (15.51), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    4. DiváBáze

      Profilový obrázek

      Vážený pane Hermane,

      pravděpodobně došlo ke komunikačnímu šumu, jelikož zmíněnou větu lze vyložit několika způsoby. Nahlížely jsme na ni ve světle nedávného vyjádření vedení divadla v katalogu předplatného Moravského divadla Olomouc, kde byla naše katedra nařčena z přehlížení dění na jejich scéně.
      K organizační struktuře Divadelní Flory jsme neměly v úmyslu se vyjadřovat, nejsme k tomu kompetentní, pouze jsme ocitovaly celou Vaši větu.
      K reflexím, které se týkají Moravského divadla, přiládáme na ně konkrétní odkaz, v rámci festivalového dění mohly na stránkách zapadnout.
      https://divabaze.cz/kategorie/recenze/page/4/

      S přáním pěkného dne,
      redakce DiváBáze

      28.05.2018 (16.49), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,