Divadelní noviny Aktuální vydání 12/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

12/2019

ročník 28
11. 6.–24. 6. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Malostranské okraje (No. 1)

    Od pátku 22.května po deset dní patří malostranské malé a nejmenší scény mezinárodnímu Prague Fringe Festivalu, který po čtrnáct let vede neúnavný Steve Gove s obětavou asistencí Carol Wears. Setkávám se s nimi na festivalu pravidelně. A jejich energie a dobrá nálada jsou nakažlivé.

    prague_fringe_pink_banner

    A tak se každý rok vypravuji objevovat nové okrajové divadelní trendy, které přivážejí vždy v květnu do Prahy. A jako každý rok tak trochu lituju, že festival míjejí čeští divadelní fanoušci i profesionálové. Přinejmenším pro studenty divadelních – a především hereckých – škol může být festival vysoce inspirativní.

    Úplně prvním představením letošního ročníku Fringe Prague totiž byl pohádkový příběh o Stříbrné Svitce hledající tajemství svého původu. FOTO archiv souboru

    Úplně prvním představením letošního ročníku Fringe Prague byl pohádkový příběh o Stříbrné Svitce hledající tajemství svého původu Moonshine´s Entirely Necessary Adventure. FOTO archiv Magic Maverick

    Letos jsem se na počátku naladila přímo pohádkově… Úplně prvním představením letošního ročníku Fringe Prague totiž byl pohádkový příběh o Stříbrné Svitce hledající tajemství svého původu. Zatímco venku ještě hřálo pozdní sluníčko, v sálku Muzea alchymistů na Jánském vršku byla hvězdná noc. A to doslova – malý sálek pro cca 30 diváků má na stropě vymalovaná souhvězdí a diváci jsou tu hercům na dosah ruky. Na miniaturní scénu se vměstnala celá britská skupina Magic Maverick se svým pohádkovým minimuzikálem Moonshine´s Entirely Necessary Adventure Naprosto nezbytné dobrodružství.

    Společnost založila Molly Pharo, absolventka Battersea Arts Centre a současná studentka The Royal Central School for Speech and Drama. FOTO archiv Prague Fringe

    Společnost založila Molly Pharo, absolventka Battersea Arts Centre a současná studentka The Royal Central School for Speech and Drama. FOTO archiv Prague Fringe

    Společnost založila Molly Pharo, absolventka Battersea Arts Centre a současná studentka The Royal Central School for Speech and Drama, v roce 2014. První inscenace si hned získala velký ohlas při kočování po Anglii i na festivalech. Dalšími členy jsou Velšané Laura Gwen Miles, která vedle herectví obstarává i elektronické ukulele a hrdě se hlásí k punku, hudebník a performer Rhys Cook a herečka a pedagožka Helen White. Všichni mají vystudovány nejrůznější umělecké obory, což je poznat na jejich kultivovaném hereckém projevu, schopnostech hrát ovládat různé hudební nástroje a zpívat andělskými hlasy jako dobře sladěný kostelní sbor.

    Helen jako třináctiletá holčička zrozená z měsíčního svitu a žijící v temném lese je stříbrná dokonce od hlavy k patě. FOTO archiv souboru

    Helen jako třináctiletá holčička zrozená z měsíčního svitu a žijící v temném lese je stříbrná od hlavy k patě. FOTO archiv souboru

    Na pražský Fringe přivezli půvabnou, stříbrem protkanou pohádku. A to doslova. Všichni totiž ze scény září třpytkami na tvářích a na rtech. Helen jako třináctiletá holčička zrozená z měsíčního svitu a žijící v temném lese je stříbrná dokonce od hlavy k patě. Czech-friendly gesto, kdy úvodní text ozřejmující příběh zazněl v češtině, asi nebyl nutný. Alespoň myslím, že mezi dětmi, které přišly, české nebyly. Jinak je to pohádka názorně pantomimická prokládaná zpívaným vyprávěním. Stříbrná třpytka, aby poznala svou matku, musí putovat kouzelnou krajinou plnou překážek a cestou nasbírat tři kouzelné předměty – vlčí zub, meč kapitána a mořskou perlu. Jistě uhodnete, že na miniaturní ploše jeviště se už kromě protagonistů nevešlo nic, takže veškerá scénografie byla „vyráběna“ fyzickou akcí těl, mezi nimiž se Třpytka proplétala. Zásluhou svého úsměvu, laskavosti a smyslu pro humor přemohla všechna nebezpečenství. Ze zuřících vlků se stali doslova beránci, a tak nebylo obtížné jednomu z nich vytrhnout zub. V následném dobrodružství na moři přísný kapitán doslova roztál a daroval jí svůj mečík a v podmořské říši, kdy Třpytka osvobodí podané od strachu před dominantní mořskou královnou, dostala za odměnu perlu. A pak už jen stačilo, aby jí trio čarodějnic po vhození kouzelných rekvizit do kotlíku uvařilo nápoj, který jí ukázal cestu k matce, vysoko na nebe.

    Archetypální, jednoduché, i beze slov srozumitelné situace byly předváděny s radostnou hravostí a dotekem magična. FOTO archiv souboru

    Archetypální, jednoduché, i beze slov srozumitelné situace byly předváděny s radostnou hravostí a dotekem magična. FOTO archiv souboru

    Archetypální, jednoduché, i beze slov srozumitelné situace byly předváděny s radostnou hravostí a dotekem magična. Helen White jako Stříbrná má holčičí půvab a údiv ze světa, který ji obklopuje, a zvědavou dychtivost z objevování neznámého přenášela i na publikum. Na Rhysu Cookovi je vidět, že má pantomimickou průpravu. Jeho maska, výraz a pohyby připomínaly deburauovského Pierota. Molly Pharo, mladá žena velmi barokních tvarů, se zjevnou radostí na sebe vzala podobu nejen všech překážek, s nimiž je holčička při svém putování konfrontována, ale také širokou náruč Měsíční matky, v jejímž náručí nakonec přistane.

    Fringe-Fetch-fairy-poster

    Druhá zastavení v Divadle Kampa – představení britské The Fetch Theatre Company, neboli jejího ředitele Andrew Purvina. Ve variaci na severskou mytickou pohádku – doprovázenou variacemi na hudbu Edwarda Griega – si vystačil sám s nápaditými loutkami různého typu. Název East of the Sun, West of the Moon – Na východ od slunce, na západ od měsíce příliš nenapoví. Vězte tedy, že důležitou roli tu má zakletý bílý medvěd, dívka, která jej vysvobodí a ohavná čarodějnice, vlastně severský skřet trol.

    důležitou roli tu má zakletý bílý medvěd, FOTO archiv souboru

    Důležitou roli má zakletý bílý medvěd, FOTO archiv souboru

    Purvin, který je zároveň uměleckým ředitelem, designerem a výrobcem loutek i jejich vodičem, dokáže se svými loutkami divy. Inspiruje se především loutkami bunraku. Zatímco holčička je zmenšený realistický človíček, ostatní loutky jsou z pohádkového světa.

    Purvin loutky oživuje a dotváří tím, že jim propůjčuje své ruce a nohy. Současně dodává každé z nich svébytný charakter a zvláštní rytmus. FOTO archiv souboru

    Purvin loutky oživuje a dotváří tím, že jim propůjčuje své ruce a nohy. Současně dodává každé z nich svébytný charakter a zvláštní rytmus. FOTO archiv souboru

    Velkolepý stříbřitý medvěd, pod jehož zvířecí maskou sem tam probleskla lidská tvář, působil vznešeně a vláčně. Trol připomínal karikatury nejrůznějších ďábelských archetypů. Purvin loutky oživuje a dotváří tím, že jim propůjčuje své ruce a nohy. Současně dodává každé z nich svébytný charakter a zvláštní rytmus.

    Po konci představení uspořádal Purvin pro děti miniworkshop. FOTO JANA SOPROVÁ

    Po konci představení uspořádal Purvin pro děti miniworkshop. FOTO JANA SOPROVÁ

    Po konci představení uspořádal Purvin pro děti miniworkshop – vyprávěl, kde všude ve světě hráli a vysvětlil princip vodění jeho loutek. Trol, který některé děti vyděsil až k pláči, byl pro jistotu schovaný. Největší úspěch mělo maličké prasátko, které v rukou svého mistra okamžitě ožívalo. Purvin názorně předváděl dětem, jak k takovému zázraku stačí nepatrné pohyby loutkou. A děti si to i samy vyzkoušet.

    Kouzlo fungovalo. FOTO JANA SOPROVÁ

    Kouzlo fungovalo. FOTO JANA SOPROVÁ

    ///

    Více na i-DN:

    Tip: Fringe Prague 2015


    Komentáře k článku: Malostranské okraje (No. 1)

    1. Prague Fringe

      Profilový obrázek

      První představení hlásí vyprodáno!
      Po obsazení Malostranské besedy, Muzea alchymistů, A Studiu Rubín, Divadla Kampa, Divadla na Prádle, Kavárny 3+1 a Mosaic House mezinárodními divadelními soubory, vzali Malou Stranu útokem i diváci.
      Obrovský úspěch přineslo zahájení festivalu 22. května. “Jsem neuvěřitelně šťastní, že můžeme ohlásit více než 40 procentní nárůst zájmu o vstupenky oproti loňskému roku. Neuvěřitelně silný program, který letos cílí i na rodiny s dětmi, se ukázal jako atraktivní pro všechny skupiny našeho různorodého publika,” vysvětlil ředitel festivalu Steve Gove.

      Tento týden se v Praze představí:
      Teater Sláva ze Švédska s představením OVINOUT.ZMĚŘIT.USTŘIHNOUT
      „Světský rituál pro moderní lidstvo. Unikátní zpěv,lahodný pohyb a hladká práce, to jsou atributy švédské divadelní skupiny Teater Sláva. V tomto intenzivně krásném,násilném a meditativním představení se tři žen vrací ke třem vírám Severské mytologie. Sedí pod stromem života a předou přízi života. Životy jsou naměřeny a nastříhány. Některé jsou dlouhé, jiné jsou kratší.
      “Jejich zpěv při svíčkách přenese diváky okamitě do jiné země” (The Guardian o Döderskratt, 2004).
      Vítěz ceny Best Stage Show (Döderskratt) na Fringe festivalu v Brightonu 2005.

      Dále:
      Soubor ALLIANCE FOR NEW MUSIC-THEATRE z Washingtonu, D.C. se dvěma adaptacemi Kafkova díla.
      Kafkova Proměna
      „Po loňském úspěchu Havlovy hry Vernisáž se Alliance for New Music-Theatre vrací s Kafkovým nejznámějším dílem Proměna. Představení kombinuje multimediální animaci, originální improvizovanou hudbu, tradiční české písně a živý doprovod na cello. V představení se odráží temnota ale i humor typický pro Kafkovu tvorbu, stejně jako pocit odcizení a úzkosti, který je stále relevatní i pro současné publikum.
      “Skvělý mix, který uchvátí a zaujme více než slova dokážou říct” (DCMTA).

      Kafkova zpráva pro Akademii
      Lidoop jménem Červený Petr si osvojil zvyky lidí. Vědecké Akademii pak podává zprávu o jeho opičím životě. Kafkovu krátkou povídku adaptoval německý režisér Gabriele Jakobi. Nezmeškejte tuhle divadelní alegorii.
      “Přijďte a nechte se okouzlit tímto nevšedním a dynamickým představením,” *****’ (DCMTA).
      „McNamara očaroval publikum, každé slovo, které vysloví je opravdové,” (Washingtoncitypaper.com).

      Petr – Media Coordinator

      25.05.2015 (15.10), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,