Divadelní noviny Aktuální vydání 1/2025

Kulturní měsíčník pro divadlo a jiné umělecké obory

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

1/2025

ročník 34
28. 1. 2024
Můj profil

Divadelní noviny > Festivaly Reportáž

Malá inventura 2020 (No. 2)

Kouzelník Hirošima

Právě v tuto chvíli je pražská divadelní scéna již po osmnácté v područí festivalové mánie Malé inventury – přehlídky nejvýraznějších nezávislých projektů nového divadla vzniklých v minulém roce. Festival běží už od 20. února a závěrem víkendového festivalování byl, mimo berlínské performery, scénický koncert nebo beckettovské hrátky, i obrazový projekt Jana Komárka a Andrey Miltnerové v Divadle Archa.

Foto: archiv festivalu.

Po inscenaci Oslava (uvedené roku 2018) pokračovala tanečnice a choreografka Andrea Miltnerová ve spolupráci s režisérem a light-designerem Janem Komárkem, z čehož následně vzniklo dílo (uvedené taktéž roku 2018 v prostorách Venuše ve Švehlovce) s názvem Kouzelník Hirošima. Jedná se o fragmentární obrazy a projekce odkazující k nejrůznějším historickým událostem, do kterých vstupuje Miltnerová a propojuje tak vizuální složku s tělesným vyjádřením niterných pocitů.

Jelikož je pět a třiceti minutová performance komponovaná na základě volných asociací, je i publikum nuceno napojit se na emoční proud a pohybová vyjádření Miltnerové, spíše než hledat logickou dějovou linku. Dílo totiž nevypráví žádný příběh, ale z drobných střípků reality (v podobě projekce obrazů, fotografií či videí) skládá dohromady obraz tísnivosti, úzkosti a místy i bezmoci lidské bytosti, který Miltnerová zprostředkovává širokou škálou tělesných vyjádření.

Práce s tělem a symboličnost pohybů evokuje místy inspiraci asijským divadlem, která se mimo kostým a masku odráží i v čistotě a téměř až rituální přesnosti projevu. Přesnost a čistota se ale projevuje i v mnoha pasážích, kterým dominuje chaotická divokost, nebo prudkost, jako např. v momentě, kdy mechanicky rázuje po jevišti jako voják s jednou paží zdviženou, z čehož se dá jasně vyčíst odkaz k hajlování. Projev Miltnerové je vizuálně poutavý, organizovaný, a ačkoliv je místy obtížné rozklíčovat, co tím autorka zamýšlela, stále se jedná o obdivuhodnou podívanou.

Důležitou roli ale hraje její projev především ve vytváření atmosféry, které dopomáhá i světelný a zvukový design Jana Komárka. Ticho v inscenaci je v některých pasážích prolínáno decentními elektronickými zvuky, které postupně gradují a ve spojitosti s divokými pohyby vytváří podivně tísnivou náladu marně se vzpouzejícího člověka. Celkovou atmosféru, téměř až hrůzu, umocňuje pak samotná Miltnerová v kostýmu připomínajícím kimono s podivnou plastovou maskou na obličeji, jíž si lze volně asociovat s maskou morových doktorů. Tajemnost a tajuplnost inscenace doplňuje i potemnělé svícení v komorním prostoru, kdy má publikum performerku téměř na dosah ruky.

Ve spolupráci Miltnerové a Komárka vzniklo fragmentární dílo plné tíživých pocitů, jímž prostupuje jediné mluvené slovo v podobě zvukového záznamu (nejprve anglicky, poté česky) o mnohosti a vyprázdněnosti slov, který umocňuje celkové vyznění bezmoci člověka ve světě, kde už ani slova neznamenají nic.

Divadlo Archa, Praha – Andrea Miltnerová: Kouzelník Hirošima. Režie, koncept, zvukový a světelný design: Jan Komárek, tvorba a interpretace: Andrea Miltnerová. Hrají: Andrea Miltnerová. Na festivalu Malá inventura 23. 2. 2020.


Komentáře k článku: Malá inventura 2020 (No. 2)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*



Obsah,