Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Reportáž

    Malá inventura 2020 (No. 2)

    Kouzelník Hirošima

    Právě v tuto chvíli je pražská divadelní scéna již po osmnácté v područí festivalové mánie Malé inventury – přehlídky nejvýraznějších nezávislých projektů nového divadla vzniklých v minulém roce. Festival běží už od 20. února a závěrem víkendového festivalování byl, mimo berlínské performery, scénický koncert nebo beckettovské hrátky, i obrazový projekt Jana Komárka a Andrey Miltnerové v Divadle Archa.

    Foto: archiv festivalu.

    Po inscenaci Oslava (uvedené roku 2018) pokračovala tanečnice a choreografka Andrea Miltnerová ve spolupráci s režisérem a light-designerem Janem Komárkem, z čehož následně vzniklo dílo (uvedené taktéž roku 2018 v prostorách Venuše ve Švehlovce) s názvem Kouzelník Hirošima. Jedná se o fragmentární obrazy a projekce odkazující k nejrůznějším historickým událostem, do kterých vstupuje Miltnerová a propojuje tak vizuální složku s tělesným vyjádřením niterných pocitů.

    Jelikož je pět a třiceti minutová performance komponovaná na základě volných asociací, je i publikum nuceno napojit se na emoční proud a pohybová vyjádření Miltnerové, spíše než hledat logickou dějovou linku. Dílo totiž nevypráví žádný příběh, ale z drobných střípků reality (v podobě projekce obrazů, fotografií či videí) skládá dohromady obraz tísnivosti, úzkosti a místy i bezmoci lidské bytosti, který Miltnerová zprostředkovává širokou škálou tělesných vyjádření.

    Práce s tělem a symboličnost pohybů evokuje místy inspiraci asijským divadlem, která se mimo kostým a masku odráží i v čistotě a téměř až rituální přesnosti projevu. Přesnost a čistota se ale projevuje i v mnoha pasážích, kterým dominuje chaotická divokost, nebo prudkost, jako např. v momentě, kdy mechanicky rázuje po jevišti jako voják s jednou paží zdviženou, z čehož se dá jasně vyčíst odkaz k hajlování. Projev Miltnerové je vizuálně poutavý, organizovaný, a ačkoliv je místy obtížné rozklíčovat, co tím autorka zamýšlela, stále se jedná o obdivuhodnou podívanou.

    Důležitou roli ale hraje její projev především ve vytváření atmosféry, které dopomáhá i světelný a zvukový design Jana Komárka. Ticho v inscenaci je v některých pasážích prolínáno decentními elektronickými zvuky, které postupně gradují a ve spojitosti s divokými pohyby vytváří podivně tísnivou náladu marně se vzpouzejícího člověka. Celkovou atmosféru, téměř až hrůzu, umocňuje pak samotná Miltnerová v kostýmu připomínajícím kimono s podivnou plastovou maskou na obličeji, jíž si lze volně asociovat s maskou morových doktorů. Tajemnost a tajuplnost inscenace doplňuje i potemnělé svícení v komorním prostoru, kdy má publikum performerku téměř na dosah ruky.

    Ve spolupráci Miltnerové a Komárka vzniklo fragmentární dílo plné tíživých pocitů, jímž prostupuje jediné mluvené slovo v podobě zvukového záznamu (nejprve anglicky, poté česky) o mnohosti a vyprázdněnosti slov, který umocňuje celkové vyznění bezmoci člověka ve světě, kde už ani slova neznamenají nic.

    Divadlo Archa, Praha – Andrea Miltnerová: Kouzelník Hirošima. Režie, koncept, zvukový a světelný design: Jan Komárek, tvorba a interpretace: Andrea Miltnerová. Hrají: Andrea Miltnerová. Na festivalu Malá inventura 23. 2. 2020.


    Komentáře k článku: Malá inventura 2020 (No. 2)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,