Divadelní noviny Aktuální vydání 13/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

13/2019

ročník 28
25. 6.–2. 9. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Edinburský maraton 2015 (No. 3)

    The Space @ Surgeons Hall jsem si po zkušenosti z minulých let zaškatulkovala mezi fringové prostory vycházející vstříc začínajícím umělcům.

    Surgeon's Hall. FOTO archiv Edinburgh Fringe Festival

    Surgeon’s Hall. FOTO archiv Edinburgh Fringe Festival

    Stopadesáté výročí Alenky v říši divů mi nedovolilo nestavit se tu na kus řeči se Sarah Tamsin Homerstone, mladou režisérkou souboru, který si pro svůj název – The Rabbit Hole Theatre Company – sáhl přímo do Carrollovy králičí nory. Rozborem pohádky završila svá vysokoškolská studia a pod zjevným vlivem Formanova Přeletu nad kukaččím hnízdem a Scorseseho Prokletého ostrova debutovala na Fringi svým hororovým jevištním přepisem.

    Fringe-Rabbit Theatre-logo

    Přestože se moje tříletá dcerka v Carrollově hrdince zhlíží, při zhlédnutí představení The Alice Effect by se určitě nezasmála. (Dvojsmyslný titul jednak označuje terminus technicus, podle nějž nás klame perspektiva a věci/osoby nabývají své pravé podoby teprve při bližším ohledání, jednak odkazuje k hrdinčině revolučnímu vlivu na své okolí. Obě interpretace nacházejí ve hře své opodstatnění.)

    Fringe-Alice Effect-poster

    Hravá absurdita snové říše přestává být výsadou kreativní neortodoxnosti. Místo toho je dokladem duševní vyšinutosti chovanců (i personálu) restriktivní psychiatrické nemocnice. Z příběhu zůstaly jen polidštěné charaktery podivínů nezávazně žonglující se známými replikami, čajový dýchánek nebo hra v kroket jako sociálně přípustné ventily rutinizovanych pravidel, ritualizované nonsensové popěvky a Alenčin jedinýcíl: dostat se pryč. Bílého králíka a spol. trápí mutismus, obsese, tiky i koktavost. Ssvůj zdravotní stav mají konzultovat s Houseňákem zhulené terapeutky. A nad tím vším vládne pevnou rukou sadistická domina Velké sestry nebo – chcete-li – Srdcové královny.

    Fringe-Alice Effect-poster-big

    Alenka je hubatá, vzdorovitá, nepřizpůsobivá. Ani se sexy prostovlasou blond kšticí a v modrých přiléhávých šatech ještě příliš nevybočuje z tradiční ikonografie. Vágní hranice mezi realitou a (už ne fantazií, nýbrž) halucinací ji ale nedovolí emancipovat se, ba právě naopak. Nakonec i ona sama zpochybní vlastní rozum. Rozhodnutí, je-li šílená ona, nebo všichni okolo, je ponecháno na divácích. Taková koncepce sice učinně polemizuje o vlivu prostředí na individuum a tenkém ledu normality, ale vyprazdňuje skrytý smysl převrácené logiky, když šílenství a priori smysl odpírá.

    ///

    Předchozí díly reportáží z Edinburgh Fringe Festivalu 2015:

    Edinburský maraton 2015 (No. 1)

    Edinburský maraton 2015 (No. 2)


    Komentáře k článku: Edinburský maraton 2015 (No. 3)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,