Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2019

ročník 28
12. 11.–25. 11. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    (Ne)jen pro teenagery (No. 1)

    Od 11. do 16. ledna 2017 probíhá v pražském Divadle v Dlouhé 8. ročník Festivalu 13+. Prvním představením této divadelní přehlídky nejen pro teenagery byla premiéra komorní  inscenace Dating v osmi v režii Adély Laštovkové Stodolové.

    Téma – interpersonální komunikace vs. intrapersonální komunikace s prvkem dělení subjektu na několik altereg . Situace – co se děje před, během a po prvním rande. Postavy – muž, žena a pro každého tři zosobněné vnitřní hlasy. Kdybych chtěla rozbor své třináctileté sestry, stačily by na to celkem tři písmena  – WTF.

    Festival se snaží do divadla přilákat také generaci náctiletých, a proto není divu, že se hned první večer přistoupilo k jednomu z nejpalčivějších problémů – hledání partnera. Jenomže hra se zjednodušenými vtipnými stereotypy příliš neohromila. Souhlasím s výbuchy smíchu při trefných narážkách a odkazech na současnou popkulturu, avšak tvar zůstal někde na půli cesty ke grotesce.

    Inscenace je vystavěná jako choreografie osmi postav. Ženská polovina opanovává pravou část jeviště, mužská polovina levou a pravidelně se střídají v replikách i pohybu. Pro každou postavu lze najít ekvivalent u druhého pohlaví. Hlavní pár Jan Meduna a Eva Hacurová se připravují na první rande a snaží se zvýšit své šance zveřejněným dialogem se svými alteregy. Zatímco Hacurová neustále budí dojem „hlavní postavy“, u Meduny se ostatní tři muži po jeho boku jednoduše stávají dominantnějšími, a to hlavně kvůli nedostatečné expresi Meduny. Což také nabourává nastavenou stylizaci.

    Inscenace Dating v osmi je vystavěná jako choreografie osmi postav FOTO MICHAEL TOMEŠ

    Ženskou i mužskou mysl tvůrci rozdělili vždy na tři alterega (herci se do rolí hodili především typově): Svůdná koketa (Veronika Lazorčáková), Maminka (Marie Turková) a Racionální pesimistka (Lenka Veliká). Do páru k nim patří Svalnatý blb (Jakub Tvrdík), Dospělé děcko (Čeněk Koliáš) a Lázeňský švihák (Jiří Wohanka). Našeptávají „svému tělu“ nejlepší možnou taktiku. Samozřejmě vznikají nejrůznější vtipné poznámky a situace, které diváci dobře znají. Každá žena má pocit, že její postava není dokonalá a hned na to řeší vyzvednutí dětí ze školy. Muž se snaží dostat kořist do postele a zároveň ji okouzlovat svými dovednostmi. Tak rande dospěje k ne příliš vydařenému konci, ale i tak postavy sobě i nám dávají ještě poslední naději – třeba to jedna sms spraví.

    Odlehčená inscenace si jistě najde své příznivce, kteří se rádi zasmějí sami sobě a připomenou si trable se svými partnery, avšak domnívám se, že teenagery příliš nezaujme, jelikož jejich problémy jsou ještě příliš odlišné.

    Divadlo v Dlouhé – Jan Bílý: Dating v osmi. Námět, režie, choreografie Adéla Laštovková Stodolová, kostýmy Eva Suchánková, hudba Petr Kaláb a výběr. Premiéra 11. ledna 2017.

    ///

    Ostatní festivalové reportáže:

    (Ne)jen pro teenagery (No. 2)

    (Ne)jen pro teenagery (No. 3)

    (Ne)jen pro teenagery (No. 4)

    (Ne)jen pro teenagery (No. 5)


    Komentáře k článku: (Ne)jen pro teenagery (No. 1)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,