Divadelní noviny Aktuální vydání 20/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

20/2019

ročník 28
26. 11.–9. 12. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Čtrnáctý ročník festivalu OPERA

    Festival hudebního divadla OPERA se po minulém ročníku, který se uskutečnil v podzimním termínu, vrací na začátek kalendářního roku. Od 4. ledna do 2. března 2020 v Praze své nejlepší inscenace nabídnou operní soubory z celé České republiky i ze Slovenska, představení stálých operních domů i tentokráte doplní produkce vzniklé nezávisle na tradiční operní síti divadel. Většina představení se opět odehraje na scénách Národního divadla, festival ale expanduje i do dalších divadelních i nedivadelních prostor.

    Mozartovo Cosí fan tutte Moravksého divadla Olomouc uvede festival OPERA na prknech Stavovského divadla. Foto: archiv festivalu.

    Festival Opera, který tradičně pořádá Jednota hudebního divadla, je společnou akcí všech divadel, a to z pohledu ekonomického i uměleckého. Festival vznikl v roce 1993 s cílem nabídnout souborům i divákům srovnání a s cílem ukázat, že vynikající operní inscenace vznikají jak ve velkých centrech, tak v menších regionálních divadlech.

    Základem přehlídky jsou od počátku představení operních souborů z českých, moravských a slezských divadel zřizovaných státem nebo obcemi. Je to především jejich festival, a proto i rozhodnutí, jakou inscenací se prezentují, je od prvního ročníku zcela na vedení divadel: je na nich, aby se pochlubili tím, co je pro ně typické, co považují ze své nedávné tvorby za nejzajímavější, ať už dramaturgicky či inscenačně.

    V roce 2015 se festivalu poprvé zúčastnily operní soubory ze Slovenska. Festival tak připomíná, že operní soubory z České i Slovenské republiky i po rozdělení Československa patří do jednoho společného divadelního kontextu a že mezi českým a slovenským divadlem stále existují významné vazby. Důkazem jsou ostatně obě slovenské inscenace slovenských divadel, které budou k vidění v rámci 14. ročníku festivalu: košický Falstaff v režii Jiřího Menzela (v titulní roli s Jiřím Přibylem) a banskobystrická La Gioconda v režii Dominika Beneše. A nahlíženo z druhé strany: v tuzemských inscenacích vystoupí nejeden slovenský interpret.

    La Gioconda v režii Dominika Beneše. Foto: Jozef Lomnický

    Festival opět doplňují projekty vzniklé nezávisle na tradiční operní síti divadel. Již tradičně se tak festivalu účastní Ensemble Opera Diversa (v minulých letech se prezentoval především díly autorské dvojice Pavel Drábek – Ondřej Kyas, letos to bude dílo autorské dvojice Olga Sommerová – Lenka Nota, inspirované životem Boženy Němcové), Ensemble Damian (po loňském úspěšném provedení barokní opery La Semele soubor nabídne volnou rekonstrukci Monteverdiho opery L´Arianna) a Opera Povera (tentokráte s monooperou pro mezzosoprán a saxofon).  S projektem Časoplet, který vznikl ke stému výročí vzniku republiky, na festivalu vystoupí Opera studio Praha (minule Anne, beze strachu hledět na nebe) a zcela nově se představí dva soubory, které se programově zaměřují na site specifik projekty: Hausopera a Run OpeRun.

    Olga Sommerová, Lenka Nota: JSEM KNĚŽNA BLÁZNŮ. Foto: Vít Kobza

    14. ročník festivalu celkem zahrnuje sedmnáct inscenací: operní klasiku, málo známé tituly i novinky. Nabízí operní díla od Mozarta až po současnost – nová autorská díla přitom tentokrát nabídnou nejen alternativní soubory (Ensemble Opera Diversa, Hausopera, Opera studio Praha), operu Broučci složil Jan Jirásek přímo pro Divadlo J. K. Tyla v Plzni. Z pozapomenutých oper se mohou diváci těšit např. na dvě aktovky skladatele a klavírního virtuóze Sergeje Rachmaninova, které v Liberci nastudoval osvědčený inscenační tým Martin Doubravský – Linda Keprtová (na minulých ročnících byly jak laickými diváky, tak odbornou veřejností vysoce ceněny jejich inscenace Foersterovy Evy a Massenetovy Thaïs). V programu jsou dvě Janáčkovy opery a výrazněji nežli v minulých letech je zastoupena i německá a italská klasika: Ludwig van Beethoven, Carl Maria von Weber, Giuseppe Verdi, Giacomo Puccini.

    La traviata, Jihočeské divadlo České Budějovice. Foto: Michal Siroň.

    Nabídka je pestrá nejen z dramaturgického hlediska, festival nabídne i různé náhledy na to, jak dnes inscenovat operu, na široké škále od konzervativních řešení až po koncepce, které se programově výrazně vymezují vůči inscenační tradici. Převážně jde tentokráte i v „kamenných“ divadlech o inscenace režisérů mladší a střední generace – ať už zcela začínajících, nebo již etablovaných (šéfovské inscenace Jiřího Heřmana či Tomáše Ondřeje Pilaře).

    Výjimečné festivalové výkony budou opět oceněny tzv. Libuškami – čestnými cenami festivalu. Odborníci (porota kritiků) i diváci (prostřednictvím ankety) budou vybírat nejlepší festival inscenaci a oceňovat výjimečné pěvecko-herecké výkony.  Jednu cenu opět udělí ředitelka festivalu.

    Kompletní program festivalu naleznete na tomto odkazu.

    • Autor:
    • Publikováno: 18. listopadu 2019

    Komentáře k článku: Čtrnáctý ročník festivalu OPERA

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,