Divadelní noviny Aktuální vydání 7/2020

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

7/2020

ročník 28
31. 3.–13. 4. 2020
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Cirkopolis 2020 (No. 1)

    Festival Cirkopolis začal nejen pro mě cirkusem počasí. Poryvy větru hrající si s vlakovou soupravou, která se snaží udržet balanc a skýtá neskutečné změny nálad, počasí přecházející od slunečné oblohy plné plujících mraků po kroupy a větve tančící ve vichru. Kvůli neskutečně dlouhé cestě bych paradoxně na shlédnutí první pondělní inscenace Hutiéme jour potřebovala právě onen osmý den.

    Program pokračoval v divadle Ponec představením nizozemského akrobata Benjamina MONKI Kuitenbrouwera Static. Umělcovou hlavní akrobatickou dovedností je čínská tyč, ke které, jak sám říká, přišel náhodně, když na se na cirkusové škole potkal s učitelkou oné disciplíny. Jedná se o původní umění, které bylo v Evropě omezeno na tyč jednu. V současné době je trendem právě návrat k tyči čínské, který provozuje Monki. S výukou se můžete setkat již 13.-14.2. v rámci Cirkopolis workshopů. Monki v inscenaci používá baskytaru, která v kombinaci s tyčí dotváří celkový příběh.

    Na začátku každého představení Static diváky akrobat uvelebí a začne rozdávat různorodé věci; žlutý kazeťák, barevné gumičky, černou čelenku, mikinu, chipsy. Každý, kdo drží některý z předmětů, se promění v postavu v příběhu. Na scéně je lávová lampa, gramofon, počítač se hrou Mário. Hudbu z Mária a další melodie z gramofonu Monki chytře využívá při práci s tyčí, na které rozjede taneční show!

    Nezvyklé pro cirkusové prostředí je využití řeči. Inscenace měla premiéru v říjnu 2019 a existuje v holandské a anglické verzi. Static je dynamická show, proto je její název poněkud oxymóron. Performer výběr názvu vysvětluje tím, že se jedná o anglický výraz pro rušivý signál. Statika má svůj význam v rovině minulosti – Monki si hraje si s nostalgií, se vzpomínkami na dětství a daří se mu diváky naladit na stejnou notu, navodit uvolněnou atmosféru. V linii svého vlastního příběhu nechává divákovi prostor pro vlastní jeho vzpomínky na dobu, na kterou už si třeba už pěkně dlouho nevzpomněl.


    Komentáře k článku: Cirkopolis 2020 (No. 1)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,