Divadelní noviny Aktuální vydání 15/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

15/2019

ročník 28
17. 9.–30. 10. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Česko-slovenské mosty 2018 (No. 5)

    V posledních letech bývalo dobrým zvykem, že sobotní dopoledne zlínského festivalu Setkání Stretnutie je vyhrazeno dětem, pro něž byl vždy připraven bohatý program, převážně na louce za divadlem či v přistavěném šapitó. Letos byla tato tradice bohužel přerušena, respektive redukována na jedinou, byť bezesporu kvalitní inscenaci: se svými Hmatuláky přijelo Bábkové divadlo na Rázcestí z Banské Bystrice.

    Představení, jež bylo hráno v komorním Studiu Z Městského divadla, by ani v tradičním plenéru hrát nebylo možné, neboť nemalá část jeho kouzla je založena na prostředí snoezelen: to bylo původně vytvořeno pro osoby s mentálním postižením jako prostor nabízející pomocí tlumeného světla, barev a zvuků uklidňující smyslové podněty. Hmatuláci, určeni primárně pro batolecí věk, nejsou a ani nemohou být „klasickým“ divadlem pro děti, dodržujícím konvenci rozdělení interiéru na hlediště a jeviště. Odehrávají se na bílé obdélníkové ploše, která je vystlána hebkými polštáři a nasvícena měkkým barevným světlem v pastelových tónech, v prostoru vymezeném volnými závěsy; k vlídnému naladění přispívá též nevtíravá ambientní hudba.

    Oba protagonisté spolupracují svorně, někdy téměř synchronně. FOTO BDnR

    Děti a jejich rodiče se uvelebují dle libosti v podložkách pod zvědavým dohledem dvou průvodců, vlastně titulních hrdinů, jejichž jména napovídají, že hlavním tématem této senzorické exkurse je hmat. Oba protagonisté spolupracují svorně, někdy téměř synchronně. A ačkoliv též klidně a beze spěchu, z bezprostřední blízkosti spolehlivě upoutávají pozornost nejmenších. Až na jedinou výjimku prstové stínohry se věnují prezentaci různých materiálů (papíru, několika druhů látek či plastu) a jejich tvárných možností, přičemž dávají malým divákům také příležitost dotýkat se jich a hladit. Za nejucelenější číslo lze považovat přetažení krycí fólie nízko nad hlavami sedících: pableskování barevných světel nahoře v kombinaci s proplouvajícími maňáskovými plyšovými rybami vytváří iluzi podmořské světa, jež se setkává s nevyšší mírou úžasu.

    Po představení, které končí tak plavně, jak začalo, je ještě připravena herna. FOTO BDnR

    Po představení, které končí tak plavně, jak začalo, je ještě připravena herna, v níž děti mohou směs čerstvých prožitků a vjemů nechat doznít. Zatímco obvykle bývají inscenace dětských divadel určeny pro věkovou kategorii nejméně od tří let, Hmatuláci jsou naopak inzerováni návštěvníkům do tří let. Stojí přitom za uznalé připomenutí, že jde již o pátou inscenaci svého druhu během sedmi let, jíž Bábkové divadlo na Rázcestí otevírá přiléhavou formou svět divadla těm, kteří budou tvořit jeho divácké zázemí možná ještě na sklonku tohoto století.

    Bábkové divadlo na Rázcestí, Banská Bystrica – Maťa Grifelová: Hmatuláci. Námět, libreto, režie: Maťa Grifelová, výprava: Hana Kollárová a.h., hudba: Juraj Haško a.h., výběr z děl starých mistrů: Camille Saint-Saëns Tarantella, Aquarium, Claude Debussy Dievča s ľanovými vlasmi, zvuk: Michal Blaho, světlo: Pavol Bukovina.. Hrají: Ivana Kováčová/Anna Zemaníková, Martin Frank. Premiéra: 4. a 5. březen 2018. Psáno z festivalového uvedení 18. května 2018 ve Studiu Z Městského divadla Zlín.

    ///

    Více na i-DN:

    Česko-slovenské mosty 2018 (No. 1)

    Česko-slovenské mosty 2018 (No. 2)

    Česko-slovenské mosty 2018 (No. 3)

    Česko-slovenské mosty 2018 (No. 4)

    Zápisy ze zlínských setkávání (No. 1)

    Zápisy ze zlínských setkávání (No. 2)

    Zápisy ze zlínských setkávání (No. 3)


    Komentáře k článku: Česko-slovenské mosty 2018 (No. 5)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,