Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2019

ročník 28
12. 11.–25. 11. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Ceny Thálie

    V březnu oznámil prezident Herecké asociace Ondřej Kepka změny v pořádání Cen Thálie (informovala o nich Jana Soprová v DN 7/2019), které po rovném čtvrtstoletí bez jakékoli změny měly udělování cen zatraktivnit. A jistě i zlevnit, neboť po smrti Petera Kovarčíka se nenašel nový mecenáš, podporovateli tradičně zůstávají Mountfield a !ntegram, ovšem bez sporné pomoci ministerstva kultury (udělování cen veřejné rozpočty nepodporují) se pořadatelé neobejdou.

    Ceny se udílely opět v Národním divadle v přímém přenosu České televize. Jestliže pětadvacáté vyhlášení Cen Thálie sledovalo 24. března 2018 u televizorů 450 tisíc diváků, letošní přenos 26. ročníku sledovalo 5. října jen 351 tisíc diváků. Skoro o čtvrtinu méně! Moderoval opět Václav Moravec, energičtěji než posledně, nicméně jeho vstupní politické extempore mohlo v dnešní zjitřené době část diváků přimět přepnout na jiný program – jakkoli pozvání ministerského „čekatele“ Šmardy bylo namístě, stejně jako rozhovor Moravce s ministrem Zaorálkem o tom, že jestli se nepodaří opravdu zvednout platy divadelníků, třeba už žádných cen nebude potřeba.

    Kolegium nahradila Česká akademie divadelníků, která opět na základě nominací odborných porot udělila ceny za mimořádný přínos českému divadelnímu umění v obvyklých i nových oborech:

    Činohra: Lucie Trmíková za roli Anny v Soukromých rozhovorech Divadelního spolku Jedl Praha a Viktor Dvořák za roli Louise v inscenaci Andělé v Americe v Městských divadlech pražských.

    Opera: Kateřina Kněžíková za titulní roli v inscenaci opery Julietta aneb Snář v NDM v Ostravě a Ondřej Koplík za roli Dona Ramira v inscenaci opery Popelka v Divadle F. X. Šaldy v Liberci.

    Muzikál, opereta a jiné hudebně dramatické žánry: Martina Šnytová za roli Reno Sweeney v muzikálu Děj se co děj v NDM v Ostravě a Vojtěch Dyk za dvojroli Sherlocka Holmese a sira Arthura Conana Doylea v inscenaci Legenda jménem Holmes, kterou uvedlo pražské Hudební divadlo Karlín.

    Tanec a pohybové divadlo: Alina Nanu za roli Lise v baletu Marná opatrnost v Národním divadle v Praze a Dominik Vodička za roli Muže v inscenaci Kytice v Pražském komorním baletu.

    Cenu mladému umělci do 33 let v oboru činohra obdržela Zuzana Truplová už na tiskové konferenci, holt se šetřil vysílací čas, nemyslím, že na pravém místě.

    Předávání cen protáhly nové kategorie: cenu za Alternativní a loutkové divadlo získal Milan Hajn titulní rolí v inscenaci Bílý tesák Divadla Drak Hradec Králové, Cenu Thálie za šíření divadelního umění v televizi převzal Ondřej Šrámek, Cenu České akademie divadelníků za mimořádný přínos českému divadelnímu umění obdržel Zdeněk Svěrák.

    Přibylo i oceněných za celoživotní mistrovství: v činohře cenu získali Helena Kružíková a Ladislav Mrkvička, v opeře Gabriela Beňačková, v tanci Zdenka Kratochvílová a v muzikálu a operetě Věra Vlková.

    Provedené inovace tedy propad sledovanosti nezastavily, ostatně myslím, že je pořadatelé marketingově dobře neprodali a také v nich nebyli důslední. Zůstal nákladný dvoustupňový systém odborných porot, jež ceny navrhují, a grémia, které je uděluje. Poroty se stále málo obměňují a tím názorově zamrzají. Oceněných přibylo, správně, což ovšem předávání prodloužilo. Nominovaní se nadále představují ve videoklipech, místo dřívějších citací z kritik se s nimi vedly krátké, ale nemyslím, že zrovna vtipné a informativní rozhovory, o oceněném výkonu se moc neřeklo. Tím problémovější se mi jevily vnučky představující své slavné oceňované babičky. Nedivím se, že u televize může kolotoč vyhlašování a děkování příbuzným, spolupracovníkům a Herecké asociaci nudit. Když některý oceněný umělec nechce z jeviště odejít, spadne řemen. Na takový program těžko nalákat diváky.

    Na dřívější rauty nejsou peníze, a tak se účastníci ceremoniálu rychle rozcházejí z divadla. Organizátoři si stále neuvědomují, jak důležitá je následná možnost setkat se, pohovořit, pogratulovat. K tomu nemusí téct šampaňské proudem ani není třeba opulentní tabule, stačí prostor k setkání, a kdo chce, jistě si rád pořídí skleničku za své. Tak se dnes pořádají popremiérová setkání ve většině evropských divadel. Vždyť Ceny Thálie jsou nenahraditelné!


    Komentáře k článku: Ceny Thálie

    1. Josef Herman

      Josef Herman

      Omluva
      Nepochopil jsem z tiskových materiálů a výstupů novou strukturu udělování Cen Thálie, až jsem si na upozornění prostudoval nový Statut přijatý v březnu a musím opravit své mylné tvrzení, že Ceny Thálie místo zrušeného Kolegia uděluje nově ustanovená Česká akademie divadelníků, není tomu tak.
      Za zmatení se omlouvám a pro jistotu rekapituluji:
      Ceny Thálie v jednotlivých oborech udělují odborné poroty, tedy rozhodování už není dvoustupňové, jako bylo dosud.
      Cenu mladému umělci a Ceny za celoživotní mistrovství nadále uděluje prezídium Herecké asociace. Uděluje nově i Cenu Thálie za šíření divadelního umění v televizi.
      Česká akademie divadelníků uděluje pouze cenu „významné mezižánrové osobnosti českého divadla“, letos tedy Zdeňku Svěrákovi.
      Omlouvám se organizátorům Cen Thálie i čtenářům.

      15.10.2019 (23.24), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,