Divadelní noviny Aktuální vydání 4/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

4/2024

ročník 33
20. 2. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Zprávy

    Ceny festivalu Opera 2022

    Ve dnech 16. ledna – 29. března 2022 se uskutečnil patnáctý ročník Festivalu hudebního divadla OPERA.  V nelehkém období, ovlivněném mj. opatřeními související s onemocněním covid 19, se v rámci hlavního programu podařilo uskutečnit osmnáct představení, v Praze se představilo sedmnáct operních souborů z České republiky a Slovenska. Představení se odehrála na scénách Národního divadla i v dalších divadelních a nedivadelních prostorách.

    Cenu kritiků za nejlepší inscenaci získalo Divadlo F. X. Šaldy Liberec za inscenaci opery Leoše Janáčka Příhody lišky Bystroušky. Cenu udělila porota ve složení Helena Havlíková, Josef Herman, Radmila Hrdinová a Olga Janáčková. Foto: archiv

    Festival Opera, který tradičně pořádá Jednota hudebního divadla, je společnou akcí všech divadel, a to z pohledu ekonomického i uměleckého. Národní divadlo, které je hlavním partnerem festivalu, dává své operní domy k dispozici za nekomerčních podmínek, mimopražským divadlům se dostane úhrady jen části nákladů na představení. Festival finančně podporují především Ministerstvo kultury České republiky a Hlavní město Praha, slovenské soubory jsou částečně podporovány též Ministerstvem kultury Slovenské republiky.

    Nad 15. ročníkem Festivalu hudebního divadla Opera 2022

    Festival hudebního divadla OPERA je jedinou přehlídkou, která pravidelně (každé dva roky) nabízí ucelený pohled na operní divadlo v celé České republice a na Slovensku. Festival se od svého vzniku v roce 1993 stále rozrůstá, v rámci 15. ročníku festivalu se v rámci hlavního programu uskutečnilo osmnáct (z původně dvaceti plánovaných představení), stálé operní soubory zřizované městy či státem se představily na scénách Národního divadla, alternativní soubory hrály v dalších divadelních i nedivadelních prostorech: ve Venuši ve Švehlovce, v divadle La Fabrika, v divadle NOD, v divadle D21 a v kavárně Adria.

    Festivalová představení navštívilo téměř 6000 diváků, z představení mimopražských souborů největší návštěvnost zaznamenal Mefistofeles (903 obsazených míst), představení v menších prostorách byla převážně vyprodána. Jádro festivalového obecenstva přitom tvoří zkušení diváci, kteří sledují operu i festivalová představení dlouhá léta. Festivalová představení navštěvovali také mnozí odborníci zabývající se operou v různých profesích (novináři, dirigenti, režiséři, dramaturgové, manažeři, zpěváci aktivní i emeritní…).

    Festival Opera je společnou akcí všech divadel. Je tak pouze na rozhodnutí vedení jednotlivých divadel, s jakým titulem se festivalu zúčastní. V programu 15. ročníku festivalu se objevily tituly klasické, málo známé i novinky. Z pozapomenutých či méně hraných titulů to byl např. Donizettiho Roberto Devereux v titulní roli s nastupující slovenskou hvězdou Evou Bodorovou či na Boitův Mefistofeles ve výtvarně efektní i spirituelně zaměřené inscenaci Tomáše Ondřeje Pilaře. Alternativní soubory převážně nabídly současná díla, v nichž skladatelé zkoumají různé možnosti operního / hudebního divadla. Festival tak opět ukázal velmi široký obrázek českého operního divadla (s přesahem na Slovensko). Nabídl také různé náhledy na to, jak dnes inscenovat operu.

    Jedním z důležitých cílů festivalu Opera je vytvářet prostor pro setkávání a debatu o operním divadle (nejen) u nás. Po vybraných představeních měli diváci možnost diskutovat s tvůrci, inscenátory a interprety. Kromě toho se tento týden ještě uskuteční „operní rokování“ – interní pracovní setkání jednak zástupců nezávislých souborů, jednak ředitelů a šéfů operních souborů z České republiky i Slovenska, na nichž se budou diskutovat koncepční i praktické strategie, které řeší v rámci svého souboru, divadla / města, regionu.

    PROGRAM FESTIVALU OPERA 2022

    Změny v programu: z důvodu onemocnění a karanténních opatření byla bez náhrady zrušena představení banskobystrické Státní opery (Josef Bohuslav Foerster: Eva) a ostravského Národního divadla moravskoslezského (Jaroslav Křička: Bílý pán aneb Těžko se dnes duchům straší). Opera Studio Praha zahrálo pouze jednu část projektu Mistrovská partie (Ravelova Španělská hodinka měla být původně uvedena s operou Jaroslava Krčka Šaty, které svět neviděl). Inscenace Ensemble Opera Diversa Městská strašidla byla uvedena v náhradním termínu. Slovenské národní divadlo z technických důvodů nepřivezlo inscenaci Čerta a Káči, nahradilo ji inscenací Verdiho La traviaty.

     

    Neděle 16. ledna 2022, 19:00, Národní divadlo

    DIVADLO F. X. ŠALDY LIBEREC

    Leoš Janáček: PŘÍHODY LIŠKY BYSTROUŠKY

    Dirigent Martin Doubravský, režie Linda Hejlová Keprtová

    V hlavních rolích Lívia Obručník Vénosová, Alžběta Vomáčková, Pavel Vančura, Dušan Růžička, Josef Kovačič, Jiří Brückler

     

    Sobota 29. ledna 2022, 19:00, Venuše ve Švehlovce (Slavíkova 22, Praha 3)          

    OPERA POVERA

    Stephen McNeff: BEYOND THE GARDEN

    Dirigent Iztok Kocen, režie Rocc

    Účinkovaly Susan Bickley a Katja Konvalinka

    Po představení se uskutečnila beseda se skladatelem, dirigentem, režisérem a oběma interpretkami.

     

    Neděle 30. ledna, 19:00, La Fabrika – Studio 1 (Komunardů 1001, Praha 7)

    ISHA TRIO & hosté

    Ivo Medek, Sára Medková, Vít Zouhar: TiAmo

    Režie Rocc

    Účinkovaly Lucie Rosznyó, Hana Hána, Sára Medková

    Po představení se uskutečnila beseda se všemi autory a interpretkami, režisérem a s autorem videí Lukášem Medkem.

     

    Neděle 6. února 2022, 19:30, NoD (Dlouhá 33, Praha 1)                          

    RUN OPERUN & členové PLEASE THE TREES

    Vilma Bořkovec, Barbora Pokorná, Kryštof Kříček, Václav Havelka: LOGIKA CHAOSU

    Režie Vilma Bořkovec

    Účinkovali Milan Vedral, Eliška Gattringerová, Raman Hasymau, Eva Esterková, Martin Vodrážka

     

    Pátek 11. února 2022, 19:00, Národní divadlo

    NÁRODNÍ DIVADLO

    Leoš Janáček: KÁŤA KABANOVÁ

    Dirigent Jaroslav Kyzlink, režie Calixto Bieito

    V hlavních rolích Alžběta Poláčková, Eva Urbanová, Peter Berger, Jaroslav Březina, Jiří Sulženko, Arnheiður Eiríksdóttir, Josef Moravec

     

    Neděle 13. února 2022, 19:00, Venuše ve Švehlovce (Slavíkova 22, Praha 3)

    OPERA STUDIO PRAHA

    Maurice Ravel: ŠPANĚLSKÁ HODINKA

    Dirigent Sébastien Bagnoud, režie Eliška Mervartová

    V hlavních rolích Anita Jirovská, Vít Šantora, Jan Hájek, Mickaël Guedj, Kornel Mikecz

    Po představení se uskutečnila beseda s dirigentem, režisérkou a všemi interprety.

     

     

    Sobota 26. února 2022, 18:00 a 20:00, Kavárna Adria (Národní 40/36, Praha 1)

    HAUSOPERA

    Markéta Dvořáková, Ivo Medek: VĚČNÁ SLEČNA BLEDÁ

    Dirigent Michal Jančík, režie Jiří Nekvasil

    Účinkují Aneta Podracká Bendová, Josef Škarka, Lucie Matulová, Matěj Pytluk

    Po představení se uskutečnila beseda s dirigentem, režisérem a interprety Anetou Podrackou Bendovou a Josefem Škarkou.

     

    Sobota 5. března 2022, 19:00, Stavovské divadlo

    MORAVSKÉ DIVADLO OLOMOUC

    Georges Bizet: LOVCI PEREL

    Dirigent Petr Šumník, režie Dominik Beneš

    V hlavních rolích Daniel Matoušek, Martin Štolba, Helena Beránková, David Szendiuch

     

    Neděle 6. března 2022, 19:00, Národní divadlo

    DIVADLO J. K. TYLA (PLZEŇ)

    Leoš Janáček: VĚC MAKROPULOS

    Dirigent Norbert Baxa, režie Martin Otava

    V hlavních rolích Ivana Veberová, Philippe Castagner, Tomáš Kořínek, Magdaléna Heboussová, Jiří Kubík, Jan Maria Hájek, František Zahradníček, Jan Ježek

    Po představení se uskutečnila beseda s dirigentem, režisérem, šéfem opery Jiřím Petrdlíkem, Ivanou Veberovou a Jiřím Kubíkem.

     

    Čtvrtek 10. března 2022, 19:00, Stavovské divadlo

    ŠTÁTNE DIVADLO KOŠICE

    Gaetano Donizetti: ROBERTO DEVEREUX

    Dirigent Peter Valentovič, režie Anton Korenči

    V hlavních rolích Eva Bodorová, Marián Lukáč, Elena Maximova, Juraj Hollý

    Po představení se uskutečnila beseda s dirigentem, ředitelem košické opery Ronaldem Khernem Tothem, Evou Bodorovou, Mariánem Lukáčem, Elenou Maximovou a Jurajem Hollým

     

    Sobota 12. března 2022, 19:00, Stavovské divadlo

    SLEZSKÉ DIVADLO OPAVA

    Wolfgang Amadeus Mozart: FIGAROVA SVATBA

    Dirigent Vojtěch Spurný, režie Jana Andělová

    V hlavních rolích Jaromír Nosek, Eva Benett, Tomasz Suchanek, Markéta Klaudová, Vojtěch Pelka

    Po představení se uskutečnila beseda s dirigentem, režisérkou, Jaromírem Noskem, Markétou Klaudovou a Vojtěchem Pelkou.

     

    Neděle 13. února, 15:00, Divadlo D21 (Záhřebská 468, Praha 2)

    ENSEMBLE OPERA DIVERSA

    MĚSTSKÁ STRAŠIDLA

    Zdeněk Král, Martin Kyšperský: ČASOŽROUT V OBCHOĎÁKU

    Ondřej Kyas, Martin Kyšperský: LEBKA V PARKU

    Marek Doubrava, Martin Kyšperský: TRAMVAJOVÝ UPÍR

    Hudební nastudování Jan Bělohlávek, režie Lukáš Kopecký

    Účinkovali Aleš Janiga, Jana Vondrů, Alžběta Symerská, Pavel Slivka

    Po představení se uskutečnila beseda s interprety a scénografkou – členkou vedení Ensemble Opera Diversa Sylvou Markovou.

     

     

    Neděle 13. března 2022, 19:00, Státní opera

    SLOVENSKÉ NÁRODNÉ DIVADLO

    Giuseppe Verdi: La traviata

    Dirigent Robert Jindra, režie Roberto Catalano

    V hlavních rolích Adriana Kučerová, Pavol Bršlík, Daniel Luis de Vicente

     

    Sobota 19. března 2022, 19:00, Státní opera

    JIHOČESKÉ DIVADLO ČESKÉ BUDĚJOVICE

    Arrigo Boito: MEFISTOFELES

    Dirigent Mario De Rose, režie Tomáš Ondřej Pilař

    V hlavních rolích: František Zahradníček, Paolo Lardizzone, Jana Šrejma Kačírková, Doubravka Součková, Markéta Cukrová, Peter Malý

    Po představení se uskutečnila beseda s režisérem, scénografem Petrem Vítkem, Janou Šrejma Kačírkovou a Františkem Zahradníčkem.

     

    Neděle 20. března, 19:00, Venuše ve Švehlovce (Slavíkova 22, Praha 3)

    ENSEMBLE DAMIAN

    Tomáš Hanzlík: PIRÁTI

    Režie Tomáš Hanzlík

    V hlavních rolích Helena Kalambová, Bedřich Lévi, Adriana Žigmundová, Raman Hasymau, Jiří Poláček

     

    Neděle 27. března, 19:00, Venuše ve Švehlovce (Slavíkova 22, Praha 3)

    NÁRODNÍ DIVADLOMORAVSKOSLEZSKÉ & OSTRAVSKÉ CENTRUM NOVÉ HUDBY

    Anna Sokolović: SVADBA

    Dirigent Jurij Galatenko, režie Jiří Nekvasil

    Účinkují Markéta Schaffartzik, Patrícia Smoľáková, Eva Marie Kořená, Ivana Ambrúsová, Lucie Hubená, Tetiana Hryha

    Po představení se uskutečnila beseda s režisérem, dirigentem a interpretkami.

     

    Úterý 29. března 2022, 19:00, Státní opera

    NÁRODNÍ DIVADLO – STÁTNÍ OPERA

    Franz Schreker: VZDÁLENÝ ZVUK (DER FERNE KLANG)

    Dirigent Karl-Heinz Steffens, režie Timofej Kuljabin

    V hlavních rolích Svetlana Aksenova, Kristýna Škarhová, Aleš Briscein, Daniel Scofield, Veronika Hajnová, Darija Rositskaja, Ivo Hrachovec

     

    DALŠÍ PROGRAM (BONUS)

     

    Úterý 18. ledna 2022, 19:00, Zámecký areál Ctěnice

    Giacomo Puccini: LA RONDINE (VLAŠTOVKA)

    Polokoncertní provedení, hudební nastudování Zdeněk Klauda

    V hlavních rolích Tereza Mátlová, Richard Samek, Nikola Uramová, Daniel Matoušek, Varine Mkrtchyan

    Ceny Libušky

    Festival pravidelně upozorňuje na to, co se v domácím operním divadle obzvláště vydařilo: výjimečné festivalové výkony jsou oceňovány tzv. Libuškami.  Současnou Libušku pro festival Opera na samém sklonku života navrhl významný sklářský výtvarník Václav Hanuš (1924–2009), vyrobila je firma TGK – technika, sklo a umění s.r.o. Skleněné artefakty budou slavnostně předávány na jevištích oceněných divadel.

    Cenu kritiků za nejlepší inscenaci získalo Divadlo F. X. Šaldy Liberec za inscenaci opery Leoše Janáčka Příhody lišky Bystroušky. Cenu udělila porota ve složení Helena Havlíková, Josef Herman, Radmila Hrdinová a Olga Janáčková.

    Do užšího výběru se dostaly následující inscenace: Donizettiho Roberto Devereux v provedení Státního divadla Košice a Beyond the Garden Stephena McNeffa v provedení souboru Opera povera.

    Cenu diváků za nejlepší inscenaci získalo Jihočeské divadlo České Budějovice za inscenaci opery Arriga Boita Mefistofeles.

    Diváci o ceně rozhodují prostřednictvím ankety: na jednotlivých představeních měli možnost vyjádřit míru své spokojenosti na stupnici od jedné (nejhorší) do pěti (nejlepší). Průměrně hlasovalo 80 diváků.

    Mefistofeles se stal divácky nejúspěšnější inscenací s průměrem 4,81; následovaly Janáčkovy Příhody lišky Bystroušky v nastudování Divadla F. X. Šaldy Liberec s průměrem 4,75 a dále Městská strašidla v provedení Ensemble Opera Diversa s průměrem 4,67 a Figarova svatba v nastudování Slezského divadla Opava s průměrem 4,60.

    Cenu kritiků za mimořádnou interpretaci role získala Eva Bodorová za interpretaci role anglické královny Alžběty v opeře Roberto Devereux v nastudování Státního divadla Košice. Cenu udělila porota ve složení Helena Havlíková, Josef Herman, Radmila Hrdinová a Olga Janáčková.

    Do užšího výběru se dále dostali následující interpreti (uvádíme v abecedním pořadí): Vojtěch Pelka (Cherubín, W. A. Mozart: Figarova svatba, Slezské divadlo Opava), Alžběta Poláčková (Janáčkova Káťa Kabanová, Národní divadlo), Jana Šrejma Kačírková (Markéta, A. Boito: Mefistofeles, Jihočeské divadlo České Budějovice), Ivana Veberová (Emilia Marty, L. Janáček: Věc Makropulos, Divadlo J. K. Tyla Plzeň)

    Eva Bodorová

    Absolvovala Státní konzervatoř v Bratislavě (prof. Božena Ferancová), aktuálně je studentkou VŠMU v Bratislavě. Získala několik ocenění na mezinárodních soutěžích, mj. se ještě za studií stala absolutní vítězkou Mezinárodní soutěže Imricha Godina – Iuventus Canti ve Vrábľech (2014), získala zde i Cenu za nejlepší interpretaci díla z 21. století. Zvítězila na soutěži konzervatoří v Bratislavě, uspěla i na Pěvecké soutěži Hansa GAbora ve Vídni a na mezinárodní soutěži Neue Stimmen v Berlíně. V roce 2019 se pak stala absolutní vítězkou na Soutěži Franze Lehára v Komárně i na mezinárodní pěvecké soutěži Erzsébet Házy v Nových Zámcích, dále zvítězila v soutěži Sharon Resch Award v Green Bay v americkém Wisconsine. Po studiu konzervatoře získala dvouleté stipendium v operním studiu při Deutsche Oper am Rhein v Düsseldorfu, kde debutovala jako Kněžka (Verdi – Aida) a dále zpívala Barbarinu (Mozart – Figarova svatba), První mnišku (Prokofjev – Ohnivý anděl), Echo (Strauss – Adriana na Naxu), Hraběnku Ceprano (Verdi – Rigoletto) či Královnu noci (Mozart – Kouzelná flétna). Po skončení studia absolvovala několik koncertních turné po Rakousku, Švýcarsku, Polsku, Maďarsku a Česku. V roce 2017 absolvovala koncerty v Pesaru, Bergamu, Bologni a Benátkách. V sezóně 2017/2018 debutovala rolí Konstance (Mozart – Únos ze serailu) ve Slovenském národním divadle, kde dále nastudovala Olympii (Offenbach – Hoffmannovy povídky), kterou poté zpívala i v Aalto Theater v Essenu. V rámci Bregenzer Festspiele ztvárnila hlavní roli ve světové premiéře slovenské opery od Ľubice Čekovské Impresario. Alžbětu měla v Košicích původně alternovat s Editou Gruberovou.

    Cenu diváků za mimořádnou interpretaci role získala Lívia Obručník Vénosová za interpretaci titulní role v Janáčkově opeře Příhody lišky Bystroušky v nastudování Divadla F. X. Šaldy Liberec.

    Lívia Obručník Vénosová získala v divácké anketě 80 hlasů, druhá Jana Šrejma Kačírková (Markéta, A. Boito: Mefistofeles, Jihočeské divadlo České Budějovice) získala 78 hlasů.

    Více nežli 50 hlasů ještě dostali Eva Bodorová (Alžběta, anglická královna, G. Donizetti: Roberto Devereux, Státní divadlo Košice) a František Zahradníček (Mefistofeles, A. Boito: Mefistofeles, Jihočeské divadlo České Budějovice). Přes 30 hlasů získali následující interpreti (uvádíme v abecedním pořadí): David Matoušek (Nadir, G. Bizet: Lovci perel, Moravské divadlo Olomouc), Vojtěch Pelka (Cherubín, W. A. Mozart: Figarova svatba, Slezské divadlo Opava), Ivana Veberová (Emilia Marty, L. Janáček: Věc Makropulos, Divadlo J. K. Tyla Plzeň), Daniel Luis de Vicente (Georges Germont, G. Verdi: La traviata, Slovenské národní divadlo) a Alžběta Vomáčková (Lišák Zlatohřbítek, L. Janáček: Příhody lišky Bystroušky, Divadlo F. X. Šaldy Liberec).

    Lívia Obručník Vénosová

    V roce 2007 absolvovala obor zpěv na Pražské konzervatoři ve třídě Brigity Šulcové. V roce 2011 ukončila studium na pražské HAMU ve třídě Ivana Kusnjera a Heleny Kaupové. Během studií na konzervatoři získala pět ocenění na Mezinárodní pěvecké soutěži A. Dvořáka, uspěla i na soutěžích Imricha Godina (1. místo), Mikuláše Schneidera-Trnavského (3. místo) a v soutěži českých konzervatoří v Pardubicích (1. místo). Od roku 2005 je hostem Národního divadla v Praze, od roku 2010 je v angažmá v Divadle F. X. Šaldy Liberec, kde v současné době zpívá mj. Verdiho Aidu, Dvořákovu Rusalku, Massenetovu Thaïs, Janáčkovu Bystroušku či Leonoru ve Verdiho Trubadúrovi. Pravidelně spolupracuje s Czech Ensemble Baroque pod vedením Romana Válka na provedení oper z období baroka i klasicismu. Interpretovala díla řady soudobých skladatelů (Ilja Hurník, Lukáš Hurník, Pavel Trojan, Pavel Trojan ml., Milan Steigerwald). V letech 2011 a 2013 se dostala do širší nominace na Cenu Thálie za nastudování Lisy (Bellini – Náměsíčná) a Violetty (Verdi – La traviata). Spolupracuje s významnými hudebními tělesy (Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Český národní symfonický orchestr, Karlovarský symfonický orchestr, Filharmonie Hradec Králové a další).

     

    Cenu ředitelky festivalu získala Opera Národního divadla za inscenaci opery Leoše Janáčka Káťa Kabanová.

     

    Cena Výboru Jednoty hudebního divadla za významný počin v oblasti hudebního divadla:

    Od roku 2007 při příležitosti festivalu Výbor Jednoty hudebního divadla oceňuje osobnosti / instituce, které jakýmkoli způsobem významně přispěly domácímu opernímu divadlu.

     

    Výbor Jednoty hudebního divadla ve složení Lubomír Havlák, Helena Havlíková, Josef Herman, Radmila Hrdinová, Olga Janáčková, Rudolf Leška, Regina Szymiková a Lenka Šaldová udělil cenu Ensemble Opera Diversa.

     

    Brněnský soubor profesionálních hudebníků a zpěváků pod názvem Ensemble Opera Diversa existuje od roku 2003, v příštím roce tak oslaví dvacet let své existence. Má kolem třiceti vystoupení a představení ročně, uvedl sedm původních celovečerních oper, dvě desítky minioper. Jádrem činnosti je pozoruhodná hudební a hudebně-dramatická tvorba zakládajících členů souboru Ondřeje Kyase a Pavla Drábka, který byl do roku 2015 uměleckým šéfem souboru.

     

    Výbor Jednoty hudebního divadla oceňuje jednak výraznou stopu, kterou Ensemble Opera Diversa již v českém operním prostředí vytvořil, především ale též restart, který se mu nyní daří pod vedením scénografky Sylvy Markové.

    • Autor:
    • Publikováno: 30. března 2022

    Komentáře k článku: Ceny festivalu Opera 2022

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,