Divadelní noviny Aktuální vydání 11/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

11/2024

ročník 33
28. 5. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza Festivaly Zprávy

    31. MF Divadlo představuje program

    31. ročník Mezinárodního festivalu Divadlo v Plzni, který se bude konat 13. – 20. září, představí inscenace divadelních scén z Polska, Litvy, Slovenska a tradičně také výběr českých a moravských inscenací, jež měly premiéru v uplynulé sezoně na domácích pódiích.

    Návštěvníci uvidí inscenace Dmitrije Krymova, jednoho z ruských režisérů, který Rusko po Putinově rozpoutání války s Ukrajinou na protest opustil, předního polského režiséra Jana Klaty, polské režisérky Katarzyny Kalwat a dvě slovenské inscenace, jednu v režii Petry Tejnorové a druhou v režii Michala Vajdičky. Hlavní části festivalu 13. – 17. září se účastní osmnáct inscenací. Na ni naváže tradiční epilog (18. – 20. září). Program doplňují open-air představení zdarma, sekce Johan uvádí v Moving Station, debaty a výstava.

    Mám velkou radost, že v režisérských osobnostech Jana Klaty a Katarzyny Kalwat přivážíme špičky současného polského divadla. Dmitrij Krymov před čtyřmi lety s inscenací Bez věna sklidil velký úspěch. Letos se vrací s další inscenací, která rozbíjí obvyklý pohled na ruskou klasiku. A navíc také jako tvůrce, který musel opustit svoji vlast, kde se stal personou non grata, protože ihned po přepadení Ukrajiny veřejně protestoval, říká na úvod ředitel festivalu Jan Burian.

    Zahraniční produkce

    Když stojím před slavným obrazem, zajímá mě zkoumat jeho nejmenší části možná dokonce více než jeho celek, protože tam, jako v kapce vody, najdu individualitu umělce, řekl v souvislosti se svou inscenací Fragment Dmitrij Krymov. Zkoumanou částí je zde začátek třetího dějství Tří sester, scéna nočního požáru. A v jejím středu, jakoby pod lupou, nejstarší Olga, dodává jedna z dramaturgyň festivalu Kamila Černá. S inscenací přijede do Plzně litevské divadlo Klaipėdos Dramos Teatras z Klaipėdy.

    Gdaňské divadlo Teatr Wybrzeze přiveze do Plzně interpretaci antického dramatu Trójanky o válce, osudu žen a barbarství vítězů ve zpracování u nás známého polského režiséra Jana Klaty. V jeho inscenacích se odráží režisérův nonkonformní, často provokativní postoj i silná společenská a politická angažovanost, charakterizuje výběr dramaturgyně Dora Štědroňová.

    Dvě spojené polské scény, krakovský soubor Teatr Łaźnia Nowa a Nowy Teatr z Varšavy, přijedou s inscenací Návrat do Remeše režisérky Katarzyny Kalwat. Inscenace vychází ze stejnojmenné knihy francouzského sociologa Didiera Eribona. Vypráví příběh samotného autora, který se kdysi z dělnického prostředí Remeše odstěhoval do Paříže, prošel coming outem, společensky postoupil – a teď, po otcově smrti, se vrací do rodného města a poměrů, ze kterých vzešel. Návrat do Remeše je jakousi osobní zpovědí a zúčtováním, osvětluje pozvání dramaturg Michal Zahálka.

    V hlavních rolích inscenace Děti na motivy povídek Boženy Slančíkové Timravy v režii Michala Vajdičky se představí slavná generace herců Slovenského národného divadla v čele s Emílií Vášáryovou a Emilem Horváthem. Po jejich boku vystupují nejmladší členové souboru. Tandem Daniel Majling – Michal Vajdička se nechal inspirovat autorčinými povídkami U Kanátov a Žiadna radosť, které spojuje nesentimentální Timravin pohled na rodinné i společenské vztahy, v tomto případě zaměřený na téma rodičů a dětí, přibližuje inscenaci dramaturgyně Jitka Sloupová.

    Zvolenské Divadlo Jozefa Gregora Tajovského představí v Plzni dokumentární inscenaci Jsme krajina / Příběh lidí, přehrady a času českých tvůrkyň Petry Tejnorové a Marty Ljubkové o vodním dílu Slatinka na středním Slovensku. To sice nestojí, ale jeho budování představuje ekologický a hlavně společensko-politický odraz toho, jak žijeme. Je to drama občanské zodpovědnosti, individuálních osudů, drama řeky a jejího údolí. Inscenace dává prostor všem stranám konfliktu, ale také samotné přírodě a účinkujícím hercům a herečkám. Výsledek je jevištní esejí o krajině, jíž jsme všichni součástí, říká Michal Zahálka.

    Domácí scéna

    Domácí soubory v rámci hlavního programu představí výběr – dle dramaturgů – z toho nejlepšího, co vzniklo na domácích scénách za uplynulou sezonu.

    Výběr domácích inscenací reflektuje ve zvýšené míře složitost života na této planetě i jejích politických důsledků, uvádí dramaturg Jan Kerbr.

    Z Prahy se tradičně představí Divadlo Na zábradlí, které uvede inscenaci Vzkříšení (režie Jan Mikulášek) dle stejnojmenného Tolstého románu v moderní, úsporné úpravě německého dramatika a režiséra Armina Petrase. Režisér Jiří Austerlitz a skupina Boca Loca Lab představí voicebandovou stylizaci Máchova Máje, ve které čtveřice herců virtuózním způsobem přechází od sborů k niterným sólovým výpovědím. Divadlo Minor přiveze vlastní osobité zpracování pohádky Dlouhý, Široký a Bystrozraký (režie Robert Smolík) na zmenšeném kukátkovém jevišti a s loutkami vedenými Antonií Formanovou. Divadlo v Dlouhé přiveze komorní inscenaci Sodoma komora (režie Hana Burešová) inspirovanou povídkou Johannese Urzidila Poslední zvonění o příběhu dvou sester-služek z doby protektorátu. Divadlo Letí uvede satirickou komedii Džípy (režie Martina Schlegelová) zachycující tragické události, jež se odehrály na jednom mnichovském úřadu práce a které svět nezaznamenal kvůli právě probíhajícímu finále Ligy mistrů. Dejvické divadlo přiveze inscneaci nejnovější hry Fifty autora a režiséra Petra Zelenky, která vypráví o tom, jaký masakr napáchal v roce 2018 výsledek druhého kola prezidentských voleb v Čechách v životě Davida Prebingera, architekta na volné noze, neúspěšného organizátora švédských trojek, čerstvě rozvedeného neúnavného glosátora doby a smolaře s dobrým srdcem. Ivan Trojan získal za hlavní roli Davida Cenu kritiky za nejlepší mužský herecký výkon loňského roku a hra Fifty se ve stejné anketě časopisu Svět a divadlo stala nejlepší poprvé uvedenou českou divadelní hrou loňského roku u nás.

    Vedle pražských divadel se festivalu účastní i divadla mimopražská. Brněnské Divadlo Husa na provázku představí inscenaci Jiřího Havelky Vykouření, ve které se s nadhledem vrací k pět let staré divadelní kauze, v níž údajně Ježíš na jevišti znásilnil muslimskou ženu, což pobouřilo hnutí Slušní lidé, Dominika Duku i brněnské politiky. Liberecké Divadlo F. X. Šaldy přiveze scénickou koláž Audience a Příjem (režie Břetislav Rychlík). Příjem je „pokračování“ Havlovy proslulé aktovky Audience z pera Havlova disidentského souputníka Jiřího Dientsbiera, v němž se spisovatel Vaněk opět setkává s užvaněným pivovarským sládkem. Hradecké Klicperovo divadlo uvede v Plzni černočernou komedii René Levínského Celý život nestačí (režie Jan Frič) z Podkrkonoší, kraje spiritistů. Divadlo Petra Bezruče z Ostravy se bude prezentovat inscenací Kafkova Procesu (režie Jan Holec), v níž výtvarný rámec v černé a bílé doplňují prvky live cinema. Výraznou složkou inscenace je i zvuková a hudební složka Ivana Achera. Činoherní studio Ústí nad Labem vezme diváky v humorné inscenaci Jídelní vůz autora i režiséra Davida Šiktance na cestu vlakem z Prahy do Ústí nad Labem do jídelního vozu rychlíku – v reálném čase s patřičným výhledem do ubíhající krajiny.

    Domácí Divadlo J. K. Tyla do programu festivalu zařadilo aktuální politický horor a multižánrovou divadelní rekonstrukci Příliš drahý jed (režie Adam Doležal) na námět likvidace agenta Alexandra Litviněnka. Divadlo Alfa pak starší inscenaci Putování dobrého Hanse Böhma Evropou (režie Tomsa Legierski), která loni získala Cenu Erik Českého střediska UNIMA.

    V rámci epilogu se představí dvě pražská divadla: Divadlo Ungelt s psychologickým dramatem Brácha (režie Pavel Ondruch) s Veronikou Khek Kubařovou, Markem Němcem a Igorem Orozovičem. Činoherní klub přiveze tragikomedii Babyboom (režie Ondřej Sokol) odehrávající se o Vánocích v porodnici, kde tři manželské páry očekávají narození potomka. Nestandardní reakce rodičů na chystanou událost musí zvládnout jediná zdravotní sestra, která má ovšem problémy i sama se sebou.

    Hlavní program tradičně doplní sekce Johan uvádí v prostoru Moving Station, bezplatná představení pod širým nebem, výstavy a diskuse.

    /Tiskovou zprávu pro i-DN upravil hul/

    • Autor:
    • Publikováno: 11. srpna 2023

    Komentáře k článku: 31. MF Divadlo představuje program

    1. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Jaxe
      tak koukám na program, taxe obávám, že plzeňský festival Divadlo v konfrontaci s DSB či Florou Olomouc funí jak unavený býk. Zahraniční účast je oproti těmto festivalům chudá a dramaturgicky nevýrazná, a co se týká českých a moravských scén, je výběr rutinní, rozstřelený do mnoha stran, bez pevnější dramaturgické koncepce. Opomíjí výrazné počiny a osobnosti nezávislé scény (především X10, ale i A-Studio Rubín, Venuše ve Švehlovce, MeetFactory, Vzlet, Spielraum, Alta, Gottwald, Talaga…) a letos dokonce i stálých scén. O HDJ a jejich Šepotech a výkřicích jsem se zde již s Michalem Zahálkou přel, ale postrádám i HaDivadlo – Humanismus, MD Zlín – Extrabuřt, VČD – Maryša a myslím, že i z ČS Ústí by byl vhodnější Hábův Peer Gynt než – vynikající, ale velmi „záživný“ – Jídelní vůz. A pro mnohé (včetně zahraničních účastníků) přitažlivý by byl možná i Schnitzlerův Rej ze Stavovského v režii Francouze Arthura Nauzyciela. Nebývá časté, aby významný zahraniční režisér hostoval v české činohře. A očekával jsem i nějaké ukrajinské divadelní ohlasy, jichž se u nás i ve světě událo vícero.
      Samozřejmě má dramaturgie právo na vlastní výběr, jen mi ty z posledních let připadají velmi – kulantně řečeno – nenápadité (snad pokaždé Jan Mikulášek). Právě v porovnání s DSB (např. uvedení úplné trilogie Divadla X10 Čekárna) a Florou (tradičně výrazný zahr. program), tak i s Regiony HK (kromě Výkřiků HDJ třeba outdoorový projekt Jakuba Gottwalda).

      11.08.2023 (14.25), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,