Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Seminář o umělecké kritice

Do Centra současného umění DOX svolala Martina Pecková Černá, tajemnice Českého centra ITI z pořádajícího Institutu umění – Divadelního ústavu, mezinárodní seminář o situaci umělecké kritiky. Na rozdíl od předchozích oborových debat se diskuse neuzavírala do specializací ani teritoriálně, ale 22. září se u tří diskusních stolů (dvou českých, které vedly Martina Pecková Černá a Jana Návratová, a jednoho debatujícího v angličtině, který vedl Przemysław Witkowski z listu Krytyka Politiczna) sešlo zhruba pětačtyřicet odborníků reflektujících různé druhy umění s jasným praktickým zadáním – doporučit, čím lze kritikům pomoci v jejich činnosti. Seminář se konal s podporou Arts Council Norway a EHP Norsko a čekaly se především návrhy, jak by se dala využít jejich ekonomická podpora.

Úvodní přednášky sice nic podstatného, co by nebylo obecně známo, nepřinesly – jednání zahájil Petr Fischer, poté hovořili Karla Hofmannová (Brno), Sindre Hovdenakk (viceprezident Norské asociace kritiků), Natália Kovács (doktorandka v oboru srovnávací literatura, divadelní kritička a kulturní novinářka), o podpoře z Norských fondů krátce informovali Suzana Jovaševićová (Centrum pro zahraniční pomoc, Ministerstvo financí ČR) a Jan Hrdlička (Oddělení fondů EHP/Norsko, Ministerstvo kultury ČR).

U diskusních stolů se však konečně jednou věcně a fundovaně prohovořil stav umělecké kritiky u nás i v přilehlé Evropě. Rokování bylo úspěšné, myslím, právě konfrontací pohledů z různých druhů umění, od divadla, přes hudbu, tanec, literaturu až k audiovizi a filmu. A pak k věcnému jednání prospěly dobře sestavené vstupní teze, jimiž bylo možné směřovat debatu ke konkrétním problémům, bez jalově plačtivého stěžování si na poměry, do něhož se podobné rokování snadno zvrtne.

Připomeňme nejdůležitější teze, které vzešly z diskusních stolů a byly v závěru jednání zobecněny a utříděny v panelové diskusi. Osobně se mi nejlépe poslouchalo, že kritika nemá jen hodnotit dílo, ale má především kultivovat diskusi o něm. Není určena prioritně umělcům a odborníkům, ale těm, kteří umění sledují a mají potřebu se o něm dozvídat, diskutovat, tříbit si názory. Skončila éra arbitrů elegantiarum, nová média „nahlodala“ autoritu kritiků a přinesla pluralitu názorů. Odborná kritika dnes musí především udržet kritéria poučeného diskurzu, musí korigovat záplavu názorů vydávaných za kritické v bezbřehém mediálním prostoru v situaci, která nepřeje elitářství a neuznává autority. Odborná kritika musí udržovat rovnováhu systému tvorba – její reflexe. Nejdůležitější roli v tom hrají odborné časopisy, tedy je nezbytné zabezpečit jejich činnost. Zvláště zahraniční diskutéři poukazovali na ekonomické i politické tlaky, které zasahují do svobodného formulování kritických soudů. Akademičtí pracovníci si zase stěžovali, že umělecká kritika není uznávanou formou hodnocených vědeckých výstupů.

Velmi se probírala změna způsobů, jimiž má kritika v dnešním světě sociálních sítí komunikovat, zdá se, že je to konečně považováno za jeden z úhelných problémů současné kritiky. Mluvilo se o potřebě odborného vzdělání a hlavně o nezbytnosti kritiků znát nejen tuzemský, ale i mezinárodní kontext. K tomu jsou samozřejmě nezbytné prostředky na zahraniční cesty. Tuzemští i zahraniční odborníci se shodli na neustálém ubývání prostoru pro publikování kritických názorů, zejména v masmédiích. Tím víc je třeba udržovat odborné platformy kritiky – časopisy, odborná pracoviště, profesní organizace. A nebát se vstoupit na sociální sítě. Námětů na dobré využití Norských fondů se tedy formulovalo dost.

  • Autor: Josef Herman
  • Publikováno: 01. října 2017

Komentáře k článku: Seminář o umělecké kritice

  1. Josef Herman

    Musím upřesnit,
    že akci pořádal Institut umění – Divadelní ústav ve spolupráci s Arts Council Norway a Ministerstvem kultury ČR.

    19.10.2017 (14.59), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kauza

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,