Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Seminář o umělecké kritice

Do Centra současného umění DOX svolala Martina Pecková Černá, tajemnice Českého centra ITI z pořádajícího Institutu umění – Divadelního ústavu, mezinárodní seminář o situaci umělecké kritiky. Na rozdíl od předchozích oborových debat se diskuse neuzavírala do specializací ani teritoriálně, ale 22. září se u tří diskusních stolů (dvou českých, které vedly Martina Pecková Černá a Jana Návratová, a jednoho debatujícího v angličtině, který vedl Przemysław Witkowski z listu Krytyka Politiczna) sešlo zhruba pětačtyřicet odborníků reflektujících různé druhy umění s jasným praktickým zadáním – doporučit, čím lze kritikům pomoci v jejich činnosti. Seminář se konal s podporou Arts Council Norway a EHP Norsko a čekaly se především návrhy, jak by se dala využít jejich ekonomická podpora.

Úvodní přednášky sice nic podstatného, co by nebylo obecně známo, nepřinesly – jednání zahájil Petr Fischer, poté hovořili Karla Hofmannová (Brno), Sindre Hovdenakk (viceprezident Norské asociace kritiků), Natália Kovács (doktorandka v oboru srovnávací literatura, divadelní kritička a kulturní novinářka), o podpoře z Norských fondů krátce informovali Suzana Jovaševićová (Centrum pro zahraniční pomoc, Ministerstvo financí ČR) a Jan Hrdlička (Oddělení fondů EHP/Norsko, Ministerstvo kultury ČR).

U diskusních stolů se však konečně jednou věcně a fundovaně prohovořil stav umělecké kritiky u nás i v přilehlé Evropě. Rokování bylo úspěšné, myslím, právě konfrontací pohledů z různých druhů umění, od divadla, přes hudbu, tanec, literaturu až k audiovizi a filmu. A pak k věcnému jednání prospěly dobře sestavené vstupní teze, jimiž bylo možné směřovat debatu ke konkrétním problémům, bez jalově plačtivého stěžování si na poměry, do něhož se podobné rokování snadno zvrtne.

Připomeňme nejdůležitější teze, které vzešly z diskusních stolů a byly v závěru jednání zobecněny a utříděny v panelové diskusi. Osobně se mi nejlépe poslouchalo, že kritika nemá jen hodnotit dílo, ale má především kultivovat diskusi o něm. Není určena prioritně umělcům a odborníkům, ale těm, kteří umění sledují a mají potřebu se o něm dozvídat, diskutovat, tříbit si názory. Skončila éra arbitrů elegantiarum, nová média „nahlodala“ autoritu kritiků a přinesla pluralitu názorů. Odborná kritika dnes musí především udržet kritéria poučeného diskurzu, musí korigovat záplavu názorů vydávaných za kritické v bezbřehém mediálním prostoru v situaci, která nepřeje elitářství a neuznává autority. Odborná kritika musí udržovat rovnováhu systému tvorba – její reflexe. Nejdůležitější roli v tom hrají odborné časopisy, tedy je nezbytné zabezpečit jejich činnost. Zvláště zahraniční diskutéři poukazovali na ekonomické i politické tlaky, které zasahují do svobodného formulování kritických soudů. Akademičtí pracovníci si zase stěžovali, že umělecká kritika není uznávanou formou hodnocených vědeckých výstupů.

Velmi se probírala změna způsobů, jimiž má kritika v dnešním světě sociálních sítí komunikovat, zdá se, že je to konečně považováno za jeden z úhelných problémů současné kritiky. Mluvilo se o potřebě odborného vzdělání a hlavně o nezbytnosti kritiků znát nejen tuzemský, ale i mezinárodní kontext. K tomu jsou samozřejmě nezbytné prostředky na zahraniční cesty. Tuzemští i zahraniční odborníci se shodli na neustálém ubývání prostoru pro publikování kritických názorů, zejména v masmédiích. Tím víc je třeba udržovat odborné platformy kritiky – časopisy, odborná pracoviště, profesní organizace. A nebát se vstoupit na sociální sítě. Námětů na dobré využití Norských fondů se tedy formulovalo dost.

  • Autor: Josef Herman
  • Publikováno: 01. října 2017

Komentáře k článku: Seminář o umělecké kritice

  1. Josef Herman

    Musím upřesnit,
    že akci pořádal Institut umění – Divadelní ústav ve spolupráci s Arts Council Norway a Ministerstvem kultury ČR.

    19.10.2017 (14.59), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 17/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


17. 10.–30. 10. 2017

Číslo 17/2017 (17. 10.–30. 10. 2017)

Obsah čísla 17/2017

Slovo ...

Světec a čurák

Bloudíme labyrintem hrozeb a...

Komentář

Z Dialogu monolog

V polské Vratislavi začal 14. října...

Osobnost měsíce

Eva Salzmannová

Herečka Eva Salzmannová oslavila v...

Dotazník

David Doubek alias Ventolin

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Opera a (česká) televize

Hlavní cenu letošního Mezinárodního...

Fejeton

Co je dnes alternativa – ...

Alternativa byla hudební festival, na...

Kronika

Jednou větou

Pěvec Štefan Margita převzal 19....

Kritika

Šneka, či lanýže?

Po projektu Tři gentlemani, který...

Mládeži tentokrát...

Již počtvrté v olomouckém Divadle...

Česká manželka...

Když jsem před deseti lety sledovala...

O černé labuti z karavanu

Hra U Kočičí bažiny Mariny Carrové,...

A tak to jde stále dál

Nové opery určené pro běžný...

Octomilky, kvasinky a lidé

Je to pořád to samý, octomilka,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 17/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Příští vlna s dost...

Tématem letošního ročníku festivalu...

Nejen v podzemí vlny bijí do...

Pražská část 24. ročníku festivalu...

Rozhovor

Ondřej Koplík: Mě to...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Věra Ptáčková: Teď už...

Rozhovor s kunsthistoričkou

Kontext

Odvaha v dějinných...

Úvahy filmové

Bývá dáno, co je psáno?...

Poprvé před čtyřmi lety hrála...

Burza

Bojuj za mě ze všech sil,...

Herecká asociace informuje

Podoby – Řeči pohřební,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

UFFO Společenské centrum...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

O všem a o ničem aneb Kam...

Mezinárodní festival Divadelná Nitra...

Jak překročit hranice –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Moje milá Květo

Promiň mi to oslovení, říkali jsme...

Zemřeli

Zuzana Růžičková (14. 1. 1927 Plzeň...

Výročí

Výročí 15.−30. října

Nováková Jitka, herečka (16. 10....

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (VII)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Vraždu bych spáchal velmi...

Pohled na opulentní, téměř...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tanečnice

Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi...

Pan Papírek (IV)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 17/2017



Obsah,