Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Seminář o umělecké kritice

Do Centra současného umění DOX svolala Martina Pecková Černá, tajemnice Českého centra ITI z pořádajícího Institutu umění – Divadelního ústavu, mezinárodní seminář o situaci umělecké kritiky. Na rozdíl od předchozích oborových debat se diskuse neuzavírala do specializací ani teritoriálně, ale 22. září se u tří diskusních stolů (dvou českých, které vedly Martina Pecková Černá a Jana Návratová, a jednoho debatujícího v angličtině, který vedl Przemysław Witkowski z listu Krytyka Politiczna) sešlo zhruba pětačtyřicet odborníků reflektujících různé druhy umění s jasným praktickým zadáním – doporučit, čím lze kritikům pomoci v jejich činnosti. Seminář se konal s podporou Arts Council Norway a EHP Norsko a čekaly se především návrhy, jak by se dala využít jejich ekonomická podpora.

Úvodní přednášky sice nic podstatného, co by nebylo obecně známo, nepřinesly – jednání zahájil Petr Fischer, poté hovořili Karla Hofmannová (Brno), Sindre Hovdenakk (viceprezident Norské asociace kritiků), Natália Kovács (doktorandka v oboru srovnávací literatura, divadelní kritička a kulturní novinářka), o podpoře z Norských fondů krátce informovali Suzana Jovaševićová (Centrum pro zahraniční pomoc, Ministerstvo financí ČR) a Jan Hrdlička (Oddělení fondů EHP/Norsko, Ministerstvo kultury ČR).

U diskusních stolů se však konečně jednou věcně a fundovaně prohovořil stav umělecké kritiky u nás i v přilehlé Evropě. Rokování bylo úspěšné, myslím, právě konfrontací pohledů z různých druhů umění, od divadla, přes hudbu, tanec, literaturu až k audiovizi a filmu. A pak k věcnému jednání prospěly dobře sestavené vstupní teze, jimiž bylo možné směřovat debatu ke konkrétním problémům, bez jalově plačtivého stěžování si na poměry, do něhož se podobné rokování snadno zvrtne.

Připomeňme nejdůležitější teze, které vzešly z diskusních stolů a byly v závěru jednání zobecněny a utříděny v panelové diskusi. Osobně se mi nejlépe poslouchalo, že kritika nemá jen hodnotit dílo, ale má především kultivovat diskusi o něm. Není určena prioritně umělcům a odborníkům, ale těm, kteří umění sledují a mají potřebu se o něm dozvídat, diskutovat, tříbit si názory. Skončila éra arbitrů elegantiarum, nová média „nahlodala“ autoritu kritiků a přinesla pluralitu názorů. Odborná kritika dnes musí především udržet kritéria poučeného diskurzu, musí korigovat záplavu názorů vydávaných za kritické v bezbřehém mediálním prostoru v situaci, která nepřeje elitářství a neuznává autority. Odborná kritika musí udržovat rovnováhu systému tvorba – její reflexe. Nejdůležitější roli v tom hrají odborné časopisy, tedy je nezbytné zabezpečit jejich činnost. Zvláště zahraniční diskutéři poukazovali na ekonomické i politické tlaky, které zasahují do svobodného formulování kritických soudů. Akademičtí pracovníci si zase stěžovali, že umělecká kritika není uznávanou formou hodnocených vědeckých výstupů.

Velmi se probírala změna způsobů, jimiž má kritika v dnešním světě sociálních sítí komunikovat, zdá se, že je to konečně považováno za jeden z úhelných problémů současné kritiky. Mluvilo se o potřebě odborného vzdělání a hlavně o nezbytnosti kritiků znát nejen tuzemský, ale i mezinárodní kontext. K tomu jsou samozřejmě nezbytné prostředky na zahraniční cesty. Tuzemští i zahraniční odborníci se shodli na neustálém ubývání prostoru pro publikování kritických názorů, zejména v masmédiích. Tím víc je třeba udržovat odborné platformy kritiky – časopisy, odborná pracoviště, profesní organizace. A nebát se vstoupit na sociální sítě. Námětů na dobré využití Norských fondů se tedy formulovalo dost.

  • Autor: Josef Herman
  • Publikováno: 01. října 2017

Komentáře k článku: Seminář o umělecké kritice

  1. Josef Herman

    Musím upřesnit,
    že akci pořádal Institut umění – Divadelní ústav ve spolupráci s Arts Council Norway a Ministerstvem kultury ČR.

    19.10.2017 (14.59), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,