Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Nultý bod nezná hranice (No. 3)

Program třetího festivalového dne Nultého bodu byl nabitý fyzickou silou a emocionalitou. Tanečnice Iona Kewney s hudebníkem Josephem Quimbym uvedli představení na hranici tance, nového cirkusu, gymnastiky a rituálu s názvem Black Regent.

Black regent

Black Regent je představení na hranici tance, nového cirkusu, gymnastiky a rituálu FOTO MICHAL HANČOVSKÝ

Hned po při příchodu do sálu diváci viděli v křeči se zmítající tělo performerky a slyšeli výraznou, tepající elektronickou hudbu. Prázdný prostor, narušený jinak pouze dvěma geometrickými obrazci (jeden byl na stěně, druhý v levém předtím rohu jeviště), malým praktikáblem a Djským pultem, zcela pohltil drobné tělo Iony Kewny, která se však v prostoru neztratila, ba právě naopak. Intenzivní sekané pohyby, které zprvu připomínaly líhnoucího se jedince, se časem dekonkretizovaly. Přesto i později byly čitelné odkazy směřující například k evoluci, sexu, nebo třeba k seberealizaci.

Tanec, který Iona Kewny v Black Regent předvádí, je v mnohém podobný jakémusi rituálnímu vtělování. Archetypálnost vývoje a rozvoje člověka ještě o něco více přispívá k rituální podstatě inscenace. Zápas, který performerka sváděla sama se sebou, pak připomínal ztrátu kontroly nad vlastním tělem. Iona Kewny přitom důsledně využila všech svých tělesných možností. Boj tancem vedla nejen se svým tělem, ale zároveň s tvůrčím partnerem, podle jehož hudby se její tělo z velké části formovalo. Joseph Quimbey tak byl jejím protivníkem i spoluhráčem. Bojové napětí vykazovaly jak pohyby, tak mimika. Snaha vymanit se z neviditelných pout byla chvílemi tak evidentní, že se stávala skoro až uchopitelnou. Vysvobození bylo v závěru zobrazeno lapáním po dechu a výslednými, mělkými, ale pravdivými nádechy.

Black regent2

Tanečnice Iona Kewney a hudebník Joseph Quimbey FOTO MICHAL HANČOVSKÝ

Nekonkrétnost, „reálnost“ a fyzická intenzita ubíraly představení Black Regent na divadelnosti. Zároveň ho posunuly ze škatulky divadelní inscenace blíže k performativitě s důrazem na silné fyzické a duchovní prožitky.

Představení Black Regent bylo ve všem důsledné. Od absolutní kontroly nad tělem a pohybem, přes intenzivní hudební zázemí, po jednoduché, ale funkční nasvícení. Tím vším,  především však pohybovým nadáním Iony Kewny, se stala performance odzbrojující a fascinující.

Inoa Kewney a Joseph QuimbeyBlack Regent. Choreografie, režie, tanec Iona Kewney, hudba Joseph Quimbey.

///

Předchozí díly denních zpravodajství:

Nultý bod nezná hranice (No. 1)

Nultý bod nezná hranice (No. 2)

  • Autor: Jana Stárková
  • Publikováno: 21. července 2016

Komentáře k článku: Nultý bod nezná hranice (No. 3)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,