Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Nultý bod nezná hranice (No. 3)

Program třetího festivalového dne Nultého bodu byl nabitý fyzickou silou a emocionalitou. Tanečnice Iona Kewney s hudebníkem Josephem Quimbym uvedli představení na hranici tance, nového cirkusu, gymnastiky a rituálu s názvem Black Regent.

Black regent

Black Regent je představení na hranici tance, nového cirkusu, gymnastiky a rituálu FOTO MICHAL HANČOVSKÝ

Hned po při příchodu do sálu diváci viděli v křeči se zmítající tělo performerky a slyšeli výraznou, tepající elektronickou hudbu. Prázdný prostor, narušený jinak pouze dvěma geometrickými obrazci (jeden byl na stěně, druhý v levém předtím rohu jeviště), malým praktikáblem a Djským pultem, zcela pohltil drobné tělo Iony Kewny, která se však v prostoru neztratila, ba právě naopak. Intenzivní sekané pohyby, které zprvu připomínaly líhnoucího se jedince, se časem dekonkretizovaly. Přesto i později byly čitelné odkazy směřující například k evoluci, sexu, nebo třeba k seberealizaci.

Tanec, který Iona Kewny v Black Regent předvádí, je v mnohém podobný jakémusi rituálnímu vtělování. Archetypálnost vývoje a rozvoje člověka ještě o něco více přispívá k rituální podstatě inscenace. Zápas, který performerka sváděla sama se sebou, pak připomínal ztrátu kontroly nad vlastním tělem. Iona Kewny přitom důsledně využila všech svých tělesných možností. Boj tancem vedla nejen se svým tělem, ale zároveň s tvůrčím partnerem, podle jehož hudby se její tělo z velké části formovalo. Joseph Quimbey tak byl jejím protivníkem i spoluhráčem. Bojové napětí vykazovaly jak pohyby, tak mimika. Snaha vymanit se z neviditelných pout byla chvílemi tak evidentní, že se stávala skoro až uchopitelnou. Vysvobození bylo v závěru zobrazeno lapáním po dechu a výslednými, mělkými, ale pravdivými nádechy.

Black regent2

Tanečnice Iona Kewney a hudebník Joseph Quimbey FOTO MICHAL HANČOVSKÝ

Nekonkrétnost, „reálnost“ a fyzická intenzita ubíraly představení Black Regent na divadelnosti. Zároveň ho posunuly ze škatulky divadelní inscenace blíže k performativitě s důrazem na silné fyzické a duchovní prožitky.

Představení Black Regent bylo ve všem důsledné. Od absolutní kontroly nad tělem a pohybem, přes intenzivní hudební zázemí, po jednoduché, ale funkční nasvícení. Tím vším,  především však pohybovým nadáním Iony Kewny, se stala performance odzbrojující a fascinující.

Inoa Kewney a Joseph QuimbeyBlack Regent. Choreografie, režie, tanec Iona Kewney, hudba Joseph Quimbey.

///

Předchozí díly denních zpravodajství:

Nultý bod nezná hranice (No. 1)

Nultý bod nezná hranice (No. 2)

  • Autor: Jana Stárková
  • Publikováno: 21. července 2016

Komentáře k článku: Nultý bod nezná hranice (No. 3)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,