Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Nultý bod nezná hranice (No. 1)

Včera v Divadle v Celetné začal osmý ročník mezinárodního festivalu Nultý bod. Festivalu, jenž chce prezentovat projekty, které překračují hranice žánrů a druhů divadla. Festivalu, jenž během šesti dnů uvede sedm tanečních, pohybových, novocirkusových i loutkových představení. Jediné, co bude pravděpodobně chybět, je činohra…

FOTO MICHAL HANČOVSKÝ

Rychle pohyby rukou stvořily komára, nebo snad vrtulník? FOTO MICHAL HANČOVSKÝ

Post No Bills bylo zahajovací představení. Když už jsme u třídění umění do škatulek – sólovou, ani ne hodinovou produkci Kitt Johnson, uznávané dánské tanečnice a choreografky, bych označila jako fyzické divadlo. Performerka totiž svým tělem – končetinami, trupem, svaly, kůží, vlasy, pohledem – vypráví příběhy. Využívá tělo, aby vytvořila jevištní spoluhráče – zatahováním břicha stvoří vetřelce, pohybem rukou a prsty třeba motýla, nebo komára, nebo vrtulník, nebo neustálý vývoj.

Kitt Johnson vystoupila již na loňském Nultém bodě v (také sólovém) projektu Rankefod. Diváky provedla evolučním vývojem – od primitivního hmyzu ke králi zvířat. I nyní je jedním z motivů cesta, změna, snad zdokonalování.

Oficiální anotace Post No Bills zní: Představení je součástí sólových inscenací vytvářených skupinou X-Act Kitt Johnson, která se zaměřují na různé aspekty lidské existence. Zkoumají krizi jako kreativní transformátor. A vychází z názoru existenciální psychologie, že krize musí vést ke kritice a neměla by být pasivně snášena. Krize je předstupněm proměny.

Změna probíhá po celou dobu – nejprve přijde v černém, teroristicko-vojenském overalu, rukavicích, těžkých botách a černé kukle postava, která svou subtilní tělesnou schránkou dává tušit, že je ženského pohlaví. Vymezuje si prostor, který na bílém baletizolu a černých stěnách od počátku přísně geometricky ukrajuje také světelný design Mogense Kjempffa. Její pohyby jsou rázné, mužské. Zní agresivní, dunivá hudba. – Snad jste zaslechli i zvuk helikoptéry? Je nesprávné, když se vám před očima míhají obrazy z Terminátora a Akt X? Performerka postupně odhaluje ruce, břicho, vlasy (a potkává se se zmiňovanými spolu- či proti-hráči). Její pohyby jsou vláčnější, vytváří také groteskní, křehké situace. Až nakonec zůstává obnažená – zcela lidská a zranitelná. Jen v bílém spodním prádle přechází přes kaluž vody do lepšího světa.

FOTO MICHAL HANČOVSKÝ

A nakonec Kitt Johnson zůstává obnažená v kaluži vody… FOTO MICHAL HANČOVSKÝ

Dívat se na Kitt Johnson je fascinující, i když řeči jejího těla zcela nerozumíte. Neznamená to však, že se nudíte. Možná ani není čemu rozumět, performerka ukazuje cestu, ne cíl.

X-Act Kitt Johnson: Post No Bills. Choreografie, tanec Kitt Johnson, hudba Sture Ericson, light design Mogens Kjempff. Premiéra v dubnu 2015 v Halmlageret, Kodaň.

///

Více na i-DN:

Letošní Nultý bod bude vyprávět o intimitě, mytologii i existencilní krizi

Divadelní léto za hranicí žánrů

  • Autor: Lenka Dombrovská
  • Publikováno: 19. července 2016

Komentáře k článku: Nultý bod nezná hranice (No. 1)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,