Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Nultý bod nezná hranice (No. 1)

Včera v Divadle v Celetné začal osmý ročník mezinárodního festivalu Nultý bod. Festivalu, jenž chce prezentovat projekty, které překračují hranice žánrů a druhů divadla. Festivalu, jenž během šesti dnů uvede sedm tanečních, pohybových, novocirkusových i loutkových představení. Jediné, co bude pravděpodobně chybět, je činohra…

FOTO MICHAL HANČOVSKÝ

Rychle pohyby rukou stvořily komára, nebo snad vrtulník? FOTO MICHAL HANČOVSKÝ

Post No Bills bylo zahajovací představení. Když už jsme u třídění umění do škatulek – sólovou, ani ne hodinovou produkci Kitt Johnson, uznávané dánské tanečnice a choreografky, bych označila jako fyzické divadlo. Performerka totiž svým tělem – končetinami, trupem, svaly, kůží, vlasy, pohledem – vypráví příběhy. Využívá tělo, aby vytvořila jevištní spoluhráče – zatahováním břicha stvoří vetřelce, pohybem rukou a prsty třeba motýla, nebo komára, nebo vrtulník, nebo neustálý vývoj.

Kitt Johnson vystoupila již na loňském Nultém bodě v (také sólovém) projektu Rankefod. Diváky provedla evolučním vývojem – od primitivního hmyzu ke králi zvířat. I nyní je jedním z motivů cesta, změna, snad zdokonalování.

Oficiální anotace Post No Bills zní: Představení je součástí sólových inscenací vytvářených skupinou X-Act Kitt Johnson, která se zaměřují na různé aspekty lidské existence. Zkoumají krizi jako kreativní transformátor. A vychází z názoru existenciální psychologie, že krize musí vést ke kritice a neměla by být pasivně snášena. Krize je předstupněm proměny.

Změna probíhá po celou dobu – nejprve přijde v černém, teroristicko-vojenském overalu, rukavicích, těžkých botách a černé kukle postava, která svou subtilní tělesnou schránkou dává tušit, že je ženského pohlaví. Vymezuje si prostor, který na bílém baletizolu a černých stěnách od počátku přísně geometricky ukrajuje také světelný design Mogense Kjempffa. Její pohyby jsou rázné, mužské. Zní agresivní, dunivá hudba. – Snad jste zaslechli i zvuk helikoptéry? Je nesprávné, když se vám před očima míhají obrazy z Terminátora a Akt X? Performerka postupně odhaluje ruce, břicho, vlasy (a potkává se se zmiňovanými spolu- či proti-hráči). Její pohyby jsou vláčnější, vytváří také groteskní, křehké situace. Až nakonec zůstává obnažená – zcela lidská a zranitelná. Jen v bílém spodním prádle přechází přes kaluž vody do lepšího světa.

FOTO MICHAL HANČOVSKÝ

A nakonec Kitt Johnson zůstává obnažená v kaluži vody… FOTO MICHAL HANČOVSKÝ

Dívat se na Kitt Johnson je fascinující, i když řeči jejího těla zcela nerozumíte. Neznamená to však, že se nudíte. Možná ani není čemu rozumět, performerka ukazuje cestu, ne cíl.

X-Act Kitt Johnson: Post No Bills. Choreografie, tanec Kitt Johnson, hudba Sture Ericson, light design Mogens Kjempff. Premiéra v dubnu 2015 v Halmlageret, Kodaň.

///

Více na i-DN:

Letošní Nultý bod bude vyprávět o intimitě, mytologii i existencilní krizi

Divadelní léto za hranicí žánrů

  • Autor: Lenka Dombrovská
  • Publikováno: 19. července 2016

Komentáře k článku: Nultý bod nezná hranice (No. 1)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 17/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


17. 10.–30. 10. 2017

Číslo 17/2017 (17. 10.–30. 10. 2017)

Obsah čísla 17/2017

Slovo ...

Světec a čurák

Bloudíme labyrintem hrozeb a...

Komentář

Z Dialogu monolog

V polské Vratislavi začal 14. října...

Osobnost měsíce

Eva Salzmannová

Herečka Eva Salzmannová oslavila v...

Dotazník

David Doubek alias Ventolin

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Opera a (česká) televize

Hlavní cenu letošního Mezinárodního...

Fejeton

Co je dnes alternativa – ...

Alternativa byla hudební festival, na...

Kronika

Jednou větou

Pěvec Štefan Margita převzal 19....

Kritika

Šneka, či lanýže?

Po projektu Tři gentlemani, který...

Mládeži tentokrát...

Již počtvrté v olomouckém Divadle...

Česká manželka...

Když jsem před deseti lety sledovala...

O černé labuti z karavanu

Hra U Kočičí bažiny Mariny Carrové,...

A tak to jde stále dál

Nové opery určené pro běžný...

Octomilky, kvasinky a lidé

Je to pořád to samý, octomilka,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 17/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Příští vlna s dost...

Tématem letošního ročníku festivalu...

Nejen v podzemí vlny bijí do...

Pražská část 24. ročníku festivalu...

Rozhovor

Ondřej Koplík: Mě to...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Věra Ptáčková: Teď už...

Rozhovor s kunsthistoričkou

Kontext

Odvaha v dějinných...

Úvahy filmové

Bývá dáno, co je psáno?...

Poprvé před čtyřmi lety hrála...

Burza

Bojuj za mě ze všech sil,...

Herecká asociace informuje

Podoby – Řeči pohřební,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

UFFO Společenské centrum...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

O všem a o ničem aneb Kam...

Mezinárodní festival Divadelná Nitra...

Jak překročit hranice –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Moje milá Květo

Promiň mi to oslovení, říkali jsme...

Zemřeli

Zuzana Růžičková (14. 1. 1927 Plzeň...

Výročí

Výročí 15.−30. října

Nováková Jitka, herečka (16. 10....

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (VII)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Vraždu bych spáchal velmi...

Pohled na opulentní, téměř...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tanečnice

Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi...

Pan Papírek (IV)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 17/2017



Obsah,