Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Brno žije divadlem (No. 8)

Letošní Divadelní svět Brno jsem na své pisatelské poměry docela odvážně zakončila dvojbojem pohybového divadla. A ke svému překvapení jsem zjistila, že nezáleží na divadelní, resp. performativní formě, protože mé základní divadelní „postižení“ zůstane asi pořád stejné – téma. Hledání základního záchytného bodu, o němž se mnou tvůrci chtějí komunikovat. Právě to se především v první isncenaci stalo nemalým problémem.

Horses in the Sky. FOTO DSB

Horses in the Sky izraelské Kibbutz Contemporary Dance Company rozhodně nemají nouzi o divácky vděčné vizuální momenty, především samotný začátek je opravdu strhující. Za důrazných kovových beatů řízné elektronické hudby se na jevišti v momentu objeví šestnáct tanečníků a tanečnic. Beze zbytku zaplní prostor energickou scénou, v níž se pro množstvi různých a roztroušených choreografických skupin špatně orientuje, což samozřejmě výborně motivuje diváckou pozornost. Posléze se tempo zvolní, tanec zintimní, a střídání rychlého a pomalého se stane jedním ze základních principů inscenace. Stejně jako u druhého určujícího principu, totiž vpádů – vpádů dalších účinkujících do duet, vpádů individuality do společné choreografie. Výsledkem je však dojem, že se pracuje jen s prvním plánem konceptu. Podporuje ho i potřeba inscenátorů vizi a pozadí inscenace vysvětlit slovně, nejprve patetickým monologem jednoho z tanečníků, a v závěru také srdceryvnou a textově zbytečně explicitní písní. Zmatek, běsnění i možná spása našeho světa se tak do zhlédnutých scénických obrazů dají promítnout spíše až zpětně. Stejně tak by se tam ale dalo promítnout na tisíce témat jiných.

Constellations I. FOTO DSB

S tématickou sevřeností jsem měla problém i u druhé inscenace večera Constellations I. (Before I Say Yes), přestože bezesporu menší. Zde se mé pochybnosti pohybují spíše v mezích propracování jednotlivých celků, reps. stavů. Dílo se dělí na pět částí – Euphoria, Euthanasia, Éros, Insomnia a Causa Finalis. U každého z nich se dají najít momenty hypnotické či meditativní, ale zároveň chvíle, které takové vytržení rozmělňují, které spíše než k reflexi vybízejí k spokojenému spočinutí na již dosaženém. Euforické poskakování či uvolněné pohupování už navodily patřičnou atmosféru, leč nepouštějí se do nových vod, do dalšího jitření extrémních poloh lidské mysli. Co ovšem v inscenaci udržuje napětí, je živá hudba Orchestru Berg. Kombinace klasických nástrojů, elektronických zvuků či samplů a třeba i roztočených plastových trubek poskytuje prostor pro zahloubání se i tam, kde se jevištní dění pomyslně zastaví.

Přes zmíněné výhrady ale nemohu dílu Spitfire Company upřít závěrečnou emoci, s níž mě odeslala domů. Pocit křehkého smíření především s překotností, propady i vzlety vlastních myšlenek jsem si z divadla odnášela po opravdu notné době.

Kibbutz Contemporary Dance Company, Izrael – Rami Be’er: Horses in the Sky. Režie, choreografie, scéna, světelný design Rami Be’er, kostýmy Rami Be’er. Lilach Hatzbani, baletní mistr Nitza Gombo. Psáno z reprízy 17. května 2017 v Janáčkově divadle.

Spitfire Company, Orchestr Berg – Constellations I. (Before I Say Yes). Koncept, režie, scénografie Petr Boháč, dramaturgie Miřenka Čechová, choreografie Markéta Vacovská, Petr Boháč, hudba Michal Nejtek. Premiéra 2. prosince 2016. Psáno z reprízy 17. května 2017 v Mozartově sále v Redutě.

///

Více na i-DN:

Brno žije divadlem!

Brno žije divadlem (No. 1)

Brno žije divadlem (No. 2)

Brno žije divadlem (No. 3)

Brno žije divadlem (No. 4)

Brno žije divadlem (No. 5)

Brno žije divadlem (No. 6)

Brno žije divadlem (No. 7)

  • Autor: Jiřina Hofmanová
  • Publikováno: 19. května 2017

Komentáře k článku: Brno žije divadlem (No. 8)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 10/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


16. 5.–29. 5. 2017

Číslo 10/2017 (16. 5.–29. 5. 2017)

Obsah čísla 10/2017

Slovo ...

Náš dialog, naše...

Byl to Václav Havel, který...

Osobnost měsíce

Martin Finger

jako Walter v inscenaci Homo Faber v...

Dotazník

Eliška Brtnická

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Internetová kasička

Na Hithitu byly donedávna aktivní hned...

Názor

Grantová výhybka aneb K...

Pamětníci si možná vzpomenou na...

Glosa

Zašel jsem na kávu

V Brně, do kavárny Spolek, v Orlí,...

Bez pravidel se žít nedá

Podivení Marie Reslové nad...

Kronika

Jednou větou

Tanec komunikuje a rozšiřuje...

Kritika

Kdo neskáče není My

Položil bys život za svou vlast? S tou...

Jaj, ty Nevěsty…

Sdružení Masopust uvedlo pět let...

Fraška o revoluci, která se...

Když Národní divadlo uvedlo 1....

Don Juan bez vášně

Co je za boomem uvádění Molièrova...

A nejste vy takový ten...

Don Juan se hraje v pražském Divadle...

Člověk strůjce na cestě

Poslední premiéra v ústeckém...

Tradičně, nebo moderně?

Režisér Tomáš Pilař v rozhovoru ke...

Byla, nebyla… eine kleine...

Petr Bláha jako přepjatý kabaretiér...

Prosím, jen si sáhněte!

Inscenace Prosíme nesahat! je třetím...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 10/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Pavla Vykopalová: Na kurtu i...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Miřenka Čechová: Prožít...

Rozhovor s tanečnicí, choreografkou a...

Kontext

Megapřehlídka narcistů

Úvahy výtvarné – Jarní výstavní...

Vláda věcí tvých…

ÚVAHY TELEVIZNÍ

Cit pro věci, které mají...

Tuto malou vzpomínku na Jirku Ornesta...

Burza

Jubilejní Poděbrady jinak

Herecká asociace informuje

Podoby – Tři mouchy

Stručný obsah příspěvku zde není...

Moravské divadlo Olomouc

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Slovensko intimní i veřejné

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vladislav Trojickij: Herci...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Ohlasy

Vyjádření k mediální...

Naše studentka 3. ročníku oboru...

Zemřeli

Zemřeli

André Louis Perinetti (7. 8. 1933...

Výročí

Výročí 1.−15. června

Výročí 1.–15. června △ Hnilička...

Paměti, záznamy, deníky

Jan Skopeček: Má poslední...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

O tanci i bez něj

Ve foyeru Jihočeského divadla v...

Fagi a divadlo

Expert – splněný sen II

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 10/2017



Obsah,