Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Brno žije divadlem (No. 8)

Letošní Divadelní svět Brno jsem na své pisatelské poměry docela odvážně zakončila dvojbojem pohybového divadla. A ke svému překvapení jsem zjistila, že nezáleží na divadelní, resp. performativní formě, protože mé základní divadelní „postižení“ zůstane asi pořád stejné – téma. Hledání základního záchytného bodu, o němž se mnou tvůrci chtějí komunikovat. Právě to se především v první isncenaci stalo nemalým problémem.

Horses in the Sky. FOTO DSB

Horses in the Sky izraelské Kibbutz Contemporary Dance Company rozhodně nemají nouzi o divácky vděčné vizuální momenty, především samotný začátek je opravdu strhující. Za důrazných kovových beatů řízné elektronické hudby se na jevišti v momentu objeví šestnáct tanečníků a tanečnic. Beze zbytku zaplní prostor energickou scénou, v níž se pro množstvi různých a roztroušených choreografických skupin špatně orientuje, což samozřejmě výborně motivuje diváckou pozornost. Posléze se tempo zvolní, tanec zintimní, a střídání rychlého a pomalého se stane jedním ze základních principů inscenace. Stejně jako u druhého určujícího principu, totiž vpádů – vpádů dalších účinkujících do duet, vpádů individuality do společné choreografie. Výsledkem je však dojem, že se pracuje jen s prvním plánem konceptu. Podporuje ho i potřeba inscenátorů vizi a pozadí inscenace vysvětlit slovně, nejprve patetickým monologem jednoho z tanečníků, a v závěru také srdceryvnou a textově zbytečně explicitní písní. Zmatek, běsnění i možná spása našeho světa se tak do zhlédnutých scénických obrazů dají promítnout spíše až zpětně. Stejně tak by se tam ale dalo promítnout na tisíce témat jiných.

Constellations I. FOTO DSB

S tématickou sevřeností jsem měla problém i u druhé inscenace večera Constellations I. (Before I Say Yes), přestože bezesporu menší. Zde se mé pochybnosti pohybují spíše v mezích propracování jednotlivých celků, reps. stavů. Dílo se dělí na pět částí – Euphoria, Euthanasia, Éros, Insomnia a Causa Finalis. U každého z nich se dají najít momenty hypnotické či meditativní, ale zároveň chvíle, které takové vytržení rozmělňují, které spíše než k reflexi vybízejí k spokojenému spočinutí na již dosaženém. Euforické poskakování či uvolněné pohupování už navodily patřičnou atmosféru, leč nepouštějí se do nových vod, do dalšího jitření extrémních poloh lidské mysli. Co ovšem v inscenaci udržuje napětí, je živá hudba Orchestru Berg. Kombinace klasických nástrojů, elektronických zvuků či samplů a třeba i roztočených plastových trubek poskytuje prostor pro zahloubání se i tam, kde se jevištní dění pomyslně zastaví.

Přes zmíněné výhrady ale nemohu dílu Spitfire Company upřít závěrečnou emoci, s níž mě odeslala domů. Pocit křehkého smíření především s překotností, propady i vzlety vlastních myšlenek jsem si z divadla odnášela po opravdu notné době.

Kibbutz Contemporary Dance Company, Izrael – Rami Be’er: Horses in the Sky. Režie, choreografie, scéna, světelný design Rami Be’er, kostýmy Rami Be’er. Lilach Hatzbani, baletní mistr Nitza Gombo. Psáno z reprízy 17. května 2017 v Janáčkově divadle.

Spitfire Company, Orchestr Berg – Constellations I. (Before I Say Yes). Koncept, režie, scénografie Petr Boháč, dramaturgie Miřenka Čechová, choreografie Markéta Vacovská, Petr Boháč, hudba Michal Nejtek. Premiéra 2. prosince 2016. Psáno z reprízy 17. května 2017 v Mozartově sále v Redutě.

///

Více na i-DN:

Brno žije divadlem!

Brno žije divadlem (No. 1)

Brno žije divadlem (No. 2)

Brno žije divadlem (No. 3)

Brno žije divadlem (No. 4)

Brno žije divadlem (No. 5)

Brno žije divadlem (No. 6)

Brno žije divadlem (No. 7)

  • Autor: Jiřina Hofmanová
  • Publikováno: 19. května 2017

Komentáře k článku: Brno žije divadlem (No. 8)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


27. 6.–4. 9. 2017

Číslo 13/2017 (27. 6.–4. 9. 2017)

Obsah čísla 13/2017

Slovo ...

Divadelní sezona končí

Divadlům i Divadelním novinám, které...

Sukces měsíce

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare...

Dotazník

Mathias Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Praha je nejvýznamnějším...

Hlavní město Praha (HMP) je už...

Fejeton

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin...

Názor

Glosa

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne...

Anketa

Cena Josefa Balvína za sezonu...

Cenu Josefa Balvína za sezonu 2016/2017...

Kritika

Kapitálová škola hrou

Michal Dočekal, ředitel Činohry...

Žižkovy voči…

Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval...

Život toužících žen

Protože Petru Hůlovou soustavně čtu,...

Nesnesitelná přesycenost...

Ve čtvrtém patře Divadla pod...

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť?...

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly...

Kouzelný cirkus bratří...

Nejnovější inscenace Deadtown je v...

Dělat operní legraci je...

A pořádná dřina, protože se...

Kar za bolavé duše

První hru Natalie Kocab můžeme číst...

Jen panda je černá a bílá...

Režisér Michal Hába miluje...

Inspirativní střípky z...

Už je to dvacet let, co Arnošt...

Bayreuthský Lohengrin v...

Dílo Richarda Wagnera je velkolepé,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Bouřlivá divadelní Ostrava

V moravskoslezské metropoli proběhl na...

Rozhovor

Miroslav Hanuš: Ptali se mě,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Nuckolls: Ztratili jsme...

Rozhovor s režisérem a scenáristou...

Kauza

Kontext

Koncepce kulturní politiky...

Pražští zastupitelé schválili...

Pokus o dada 21. století...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vybočení z řady aneb...

Úvahy rozhlasové

Burza

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak přeříznout...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Studio Ypsilon Praha

Do divadla zadním vchodem

Divadelní tipy redaktorů DN...

Josef Herman O prázdninách se hraje...

Zahraničí

Mozart v bažinách

Únos ze serailu je na jevišti...

Mezi elegancí a barbarstvím

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kam kráčíš, Polsko?

Jiří Havelka koncem loňského roku...

Zemřeli

Zemřeli

Eduard Dřízga / Andrej Maťašík /...

Za Pavlem Kohnem

(14. října 1929 Praha – 18. června...

Výročí

Výročí 16. července –...

Novák Josef, režisér (16. 7. 1942)...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Jiří Suchý & Jiří Šlitr:...

Skripta, paměti, či sumář...

Když se kniha jmenuje prostě O...

Obrazem

Stimulovat pouliční scénu

Snímek Zdeňka Velena pochází ze...

Fagi a divadlo

Expert – nadějné vyhlídky

Příloha

Když máš v ruce...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2017



Obsah,