Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Brno žije divadlem (No. 8)

Letošní Divadelní svět Brno jsem na své pisatelské poměry docela odvážně zakončila dvojbojem pohybového divadla. A ke svému překvapení jsem zjistila, že nezáleží na divadelní, resp. performativní formě, protože mé základní divadelní „postižení“ zůstane asi pořád stejné – téma. Hledání základního záchytného bodu, o němž se mnou tvůrci chtějí komunikovat. Právě to se především v první isncenaci stalo nemalým problémem.

Horses in the Sky. FOTO DSB

Horses in the Sky izraelské Kibbutz Contemporary Dance Company rozhodně nemají nouzi o divácky vděčné vizuální momenty, především samotný začátek je opravdu strhující. Za důrazných kovových beatů řízné elektronické hudby se na jevišti v momentu objeví šestnáct tanečníků a tanečnic. Beze zbytku zaplní prostor energickou scénou, v níž se pro množstvi různých a roztroušených choreografických skupin špatně orientuje, což samozřejmě výborně motivuje diváckou pozornost. Posléze se tempo zvolní, tanec zintimní, a střídání rychlého a pomalého se stane jedním ze základních principů inscenace. Stejně jako u druhého určujícího principu, totiž vpádů – vpádů dalších účinkujících do duet, vpádů individuality do společné choreografie. Výsledkem je však dojem, že se pracuje jen s prvním plánem konceptu. Podporuje ho i potřeba inscenátorů vizi a pozadí inscenace vysvětlit slovně, nejprve patetickým monologem jednoho z tanečníků, a v závěru také srdceryvnou a textově zbytečně explicitní písní. Zmatek, běsnění i možná spása našeho světa se tak do zhlédnutých scénických obrazů dají promítnout spíše až zpětně. Stejně tak by se tam ale dalo promítnout na tisíce témat jiných.

Constellations I. FOTO DSB

S tématickou sevřeností jsem měla problém i u druhé inscenace večera Constellations I. (Before I Say Yes), přestože bezesporu menší. Zde se mé pochybnosti pohybují spíše v mezích propracování jednotlivých celků, reps. stavů. Dílo se dělí na pět částí – Euphoria, Euthanasia, Éros, Insomnia a Causa Finalis. U každého z nich se dají najít momenty hypnotické či meditativní, ale zároveň chvíle, které takové vytržení rozmělňují, které spíše než k reflexi vybízejí k spokojenému spočinutí na již dosaženém. Euforické poskakování či uvolněné pohupování už navodily patřičnou atmosféru, leč nepouštějí se do nových vod, do dalšího jitření extrémních poloh lidské mysli. Co ovšem v inscenaci udržuje napětí, je živá hudba Orchestru Berg. Kombinace klasických nástrojů, elektronických zvuků či samplů a třeba i roztočených plastových trubek poskytuje prostor pro zahloubání se i tam, kde se jevištní dění pomyslně zastaví.

Přes zmíněné výhrady ale nemohu dílu Spitfire Company upřít závěrečnou emoci, s níž mě odeslala domů. Pocit křehkého smíření především s překotností, propady i vzlety vlastních myšlenek jsem si z divadla odnášela po opravdu notné době.

Kibbutz Contemporary Dance Company, Izrael – Rami Be’er: Horses in the Sky. Režie, choreografie, scéna, světelný design Rami Be’er, kostýmy Rami Be’er. Lilach Hatzbani, baletní mistr Nitza Gombo. Psáno z reprízy 17. května 2017 v Janáčkově divadle.

Spitfire Company, Orchestr Berg – Constellations I. (Before I Say Yes). Koncept, režie, scénografie Petr Boháč, dramaturgie Miřenka Čechová, choreografie Markéta Vacovská, Petr Boháč, hudba Michal Nejtek. Premiéra 2. prosince 2016. Psáno z reprízy 17. května 2017 v Mozartově sále v Redutě.

///

Více na i-DN:

Brno žije divadlem!

Brno žije divadlem (No. 1)

Brno žije divadlem (No. 2)

Brno žije divadlem (No. 3)

Brno žije divadlem (No. 4)

Brno žije divadlem (No. 5)

Brno žije divadlem (No. 6)

Brno žije divadlem (No. 7)

  • Autor: Jiřina Hofmanová
  • Publikováno: 19. května 2017

Komentáře k článku: Brno žije divadlem (No. 8)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 19/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


14. 11.–27. 11. 2017

Číslo 19/2017 (14. 11.–27. 11. 2017)

Obsah čísla 19/2017

Slovo ...

Ministerstvo mrtvé kultury

Bonviván a scénograf Daniel Dvořák...

Sukces měsíce

Prokletí v Praze

Teatr Powszechny, Varšava (Polsko) –...

Dotazník

Marwan Alsolaiman

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Co stojí Plácido Domingo

Zhruba dva roky vyjednávali nejprve...

Fejeton

Tragédi

Josífek nikdy nezvedá oči od...

Kronika

Jednou větou

Vítězi letošního ročníku ankety...

Kritika

Vládci ve spodním prádle

Hra Jamese Goldmana Lev v zimě měla...

Rozmohl se nám tu takový...

Je mi to nepříjemné – ale prostě...

Tato hra není v pohodě

Inscenace Jsme v pohodě reprezentuje v...

Pět sester, Antone...

Požehnáním pro každý soubor je...

Postaru, ale působivě

Původní operní novinka v...

Amazonky – podvratný sen...

Amazonky, které měly premiéru v...

Ženy a muži klasicky i...

Dlouho očekávaná premiéra Baletu...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 19/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Abychom neztratili úplně...

Palm Off Fest již druhým rokem...

Hubu mu zacpeme přesvatým...

V českých katolických kruzích koluje...

Vzhůru na barikády!

V Divadle pod Palmovkou se letos...

Rozhovor

Jiří Josek: Překlad je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jitka Jílková: Letos...

Rozhovor s ředitelkou Pražského...

Kauza

Kontext

Růžové zahrady na Kavčích...

Ne, nebudu krtincům z Kavčích hor,...

Lekce flamenka

Díky Magdaleně Kožené a jejímu...

Sympozium jako prostor k...

Původní význam řeckého slova z...

Burza

Na místě předmluvy

Národní muzeum informuje

Psáno o letošních...

Herecká asociace informuje

Podoby – Kdyby odpůrci…

Stručný obsah příspěvku zde není...

Severočeské divadlo opery a...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Oliver Frljić: Skutečný...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kultura v zajetí...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Otto Šujan (2. 6. 1930 Zvolen,...

Výročí

Výročí 15.–30. listopadu

Rozmus Andrzej, herec (16. 11. 1967) △...

Paměti, záznamy, deníky

Zábradlí ve skle

Jednou z událostí divadelní sezony...

Knihovnička

Došlo do redakce

Helena Albertová: Karel Zmrzlý...

Tradiční divadlo radikálně...

Asi málokdo si ve světové teatrologii...

Obrazem

Fagi a divadlo

Plakát je poselství

Ve středu 25. října začala ve foyer...

Pan Papírek… (V)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 19/2017



Obsah,