Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Brno žije divadlem (No. 5)

Malina, inscenace, kterou na letošní Divadelní svět přivezla pražská MeetFactory, by očividně chtěla být něčím víc než intelektuálnější rozpravou nad milostným trojúhelníkem, ale bohužel jí to nevychází. Kromě toho, že se režisérce Lucii Ferenzové nedaří rozžít knižní filosofické promluvy o fungování člověka v našem světě, tak především plně nevyužívá ani hereckého potenciálu.

Malina z Meetfactory FOTO DSB

Pokud by se režijně-dramaturgický výklad ponořil do textu mnohem hlouběji, měli by všichni tři představitelé (Anita Krausová, Jakub Gottwald, Matěj Nechvátal) možnost učinit z inscenace silný zážitek. Zatím ale dílo přináší jazykově vyšperkovanější verzi vztahových melodramat.

Dobrý člověk ze Sečuanu přijel zTheater Bremen
FOTO DSB

Ve velkolepější stopáži a s výraznějšími náznaky tvůrčí invence se s podobnými problémy potýkala i večerní produkce z Theater Bremen Dobrý člověk ze Sečuanu. Příběh bývalé prostitutky Shen Te (role je zdvojená, hrají Nadine Geyersbach, Fania Sorel), jež se marně snaží vystoupit ze společenského dna a zůstat dobrým člověkem, nese i dnes rezonující témata. Kupříkladu to, že nelze pomoci všem, ale ve chvíli, kdy si jedinec vytyčí určité hranice, se většina obrátí proti němu a rychle zapomíná, co pro ně v minulosti udělal. To, i mnoho dalšího, ovšem zastínila neschopnost režisérky udržet jakékoli tempo a vytvořit atmosféru na dobu delší než je několik minut.

Práce s časovou retardací i netušeným potenciálem herecké energie a napětím těl aktérů, jakou režisérka Alize Zandwijk brilantně zvládla u inscenace Višňového sadu (uvedeno na DSB 2015), se Dobrému člověku fatálně nedostává. Scény zahlcené Brechtovým textem, a často i požadavky epického divadla, většinou po pár okamžicích ztrácejí na vnitřním vývoji. Čestnou výjimku představuje první rozhovor Shen Te s Yang Sunem (Alexander Swoboda), který svou jemností, opatrnou lidskostí a nesmělostí na moment vrací do inscenace život. Těmito vlastnostmi oplývá i výkon obou představitelek bývalé prostitutky. Bezbrannost vůči neustále útočícímu světu provázejí herečky každým pohybem přikrčených těl i každou pronesenou větu. Dokáží zpřítomnit i vnitřní zápas se svou přirozenou dobrotou při přeměně ve smyšleného pragmatického bratrance Shui Tu, selhávají v nové roli drobnými zaváháními, ve svlékání mužského převleku, apod. Nejpatrnější to je v dočasném úplném rozdvojení, kdy jedna z hereček je bratrancem a druhá Shen Te, a má možnost projevit vyčerpání ze snahy o rozhodnost, přísnost a ostré lokty.

Dobrý člověk ze Sečuanu, Theater Bremen
FOTO DSB

Jedinou věcí schopnou průběžně rytmizovat a oživovat inscenaci představuje živá hudební složka. Multiinstrumentalista Beppe Costa vytváří nejčastěji podmanivé kytarové či jinak strunné melodické plochy s nevtíravým emočním apelem. Ve vzácných, většinou bezdialogových pasážích zvuk splyne s děním na jevišti a daří se mu vykřesat jiskru neopakovatelného teď. Příjemné vytržení z proudu inscenace umožnilo i např. bubnové sólo na kovové tyčky, z nichž je postavený domek, nebo nuceně veselá a k tanci vybízející píseň uzavírající první polovinu.

K zamyšlení nad zbabělostí bohů, krutostí i bezbranností lidí nicméně Dobrý člověk ze Sečuanu neinspiruje. Schází mu emoční síla, všechny působivé momenty se ztrácí v marastu celku a ani pomalý závěrečný obraz cesty za planou nadějí na tom nic nezmění.

Meetfactory, Praha – Ingeborg Bachmannová, Patrik Hlavsa: Malina. Režie Lucie Ferenzová, dramaturgie Matěj Samec, scéna a kostýmy Mariana Dvořáková. Hrají Jakub Gottwald, Matěj Nechvátal, Anita Krausová. Premiéra 20. prosince 2014. Psáno z reprízy 15. května 2017 v HaDivadle na festivalu Divadelní svět Brno.

Theater Bremen – Bertolt Brecht: Dobrý člověk ze Sečuanu. Režie Alize Zandwijk, dramaturgie Marianne Seidler, scéna Thomas Rupert, kostýmy Sabine Snijders, hudba Beppe Costa. Premiéra 9. října 2016. Psáno z reprízy 15. května 2017 v Mahenově divadle na festivalu Divadelní svět Brno.

///

Více na i-DN:

Brno žije divadlem!

Brno žije divadlem (No. 1)

Brno žije divadlem (No. 2)

Brno žije divadlem (No. 3)

Brno žije divadlem (No. 4)

Brno žije divadlem (No. 6)

Brno žije divadlem (No. 7)

Brno žije divadlem (No. 8)

 

  • Autor: Jiřina Hofmanová
  • Publikováno: 16. května 2017

Komentáře k článku: Brno žije divadlem (No. 5)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,