Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Brno žije divadlem (No. 5)

Malina, inscenace, kterou na letošní Divadelní svět přivezla pražská MeetFactory, by očividně chtěla být něčím víc než intelektuálnější rozpravou nad milostným trojúhelníkem, ale bohužel jí to nevychází. Kromě toho, že se režisérce Lucii Ferenzové nedaří rozžít knižní filosofické promluvy o fungování člověka v našem světě, tak především plně nevyužívá ani hereckého potenciálu.

Malina z Meetfactory FOTO DSB

Pokud by se režijně-dramaturgický výklad ponořil do textu mnohem hlouběji, měli by všichni tři představitelé (Anita Krausová, Jakub Gottwald, Matěj Nechvátal) možnost učinit z inscenace silný zážitek. Zatím ale dílo přináší jazykově vyšperkovanější verzi vztahových melodramat.

Dobrý člověk ze Sečuanu přijel zTheater Bremen
FOTO DSB

Ve velkolepější stopáži a s výraznějšími náznaky tvůrčí invence se s podobnými problémy potýkala i večerní produkce z Theater Bremen Dobrý člověk ze Sečuanu. Příběh bývalé prostitutky Shen Te (role je zdvojená, hrají Nadine Geyersbach, Fania Sorel), jež se marně snaží vystoupit ze společenského dna a zůstat dobrým člověkem, nese i dnes rezonující témata. Kupříkladu to, že nelze pomoci všem, ale ve chvíli, kdy si jedinec vytyčí určité hranice, se většina obrátí proti němu a rychle zapomíná, co pro ně v minulosti udělal. To, i mnoho dalšího, ovšem zastínila neschopnost režisérky udržet jakékoli tempo a vytvořit atmosféru na dobu delší než je několik minut.

Práce s časovou retardací i netušeným potenciálem herecké energie a napětím těl aktérů, jakou režisérka Alize Zandwijk brilantně zvládla u inscenace Višňového sadu (uvedeno na DSB 2015), se Dobrému člověku fatálně nedostává. Scény zahlcené Brechtovým textem, a často i požadavky epického divadla, většinou po pár okamžicích ztrácejí na vnitřním vývoji. Čestnou výjimku představuje první rozhovor Shen Te s Yang Sunem (Alexander Swoboda), který svou jemností, opatrnou lidskostí a nesmělostí na moment vrací do inscenace život. Těmito vlastnostmi oplývá i výkon obou představitelek bývalé prostitutky. Bezbrannost vůči neustále útočícímu světu provázejí herečky každým pohybem přikrčených těl i každou pronesenou větu. Dokáží zpřítomnit i vnitřní zápas se svou přirozenou dobrotou při přeměně ve smyšleného pragmatického bratrance Shui Tu, selhávají v nové roli drobnými zaváháními, ve svlékání mužského převleku, apod. Nejpatrnější to je v dočasném úplném rozdvojení, kdy jedna z hereček je bratrancem a druhá Shen Te, a má možnost projevit vyčerpání ze snahy o rozhodnost, přísnost a ostré lokty.

Dobrý člověk ze Sečuanu, Theater Bremen
FOTO DSB

Jedinou věcí schopnou průběžně rytmizovat a oživovat inscenaci představuje živá hudební složka. Multiinstrumentalista Beppe Costa vytváří nejčastěji podmanivé kytarové či jinak strunné melodické plochy s nevtíravým emočním apelem. Ve vzácných, většinou bezdialogových pasážích zvuk splyne s děním na jevišti a daří se mu vykřesat jiskru neopakovatelného teď. Příjemné vytržení z proudu inscenace umožnilo i např. bubnové sólo na kovové tyčky, z nichž je postavený domek, nebo nuceně veselá a k tanci vybízející píseň uzavírající první polovinu.

K zamyšlení nad zbabělostí bohů, krutostí i bezbranností lidí nicméně Dobrý člověk ze Sečuanu neinspiruje. Schází mu emoční síla, všechny působivé momenty se ztrácí v marastu celku a ani pomalý závěrečný obraz cesty za planou nadějí na tom nic nezmění.

Meetfactory, Praha – Ingeborg Bachmannová, Patrik Hlavsa: Malina. Režie Lucie Ferenzová, dramaturgie Matěj Samec, scéna a kostýmy Mariana Dvořáková. Hrají Jakub Gottwald, Matěj Nechvátal, Anita Krausová. Premiéra 20. prosince 2014. Psáno z reprízy 15. května 2017 v HaDivadle na festivalu Divadelní svět Brno.

Theater Bremen – Bertolt Brecht: Dobrý člověk ze Sečuanu. Režie Alize Zandwijk, dramaturgie Marianne Seidler, scéna Thomas Rupert, kostýmy Sabine Snijders, hudba Beppe Costa. Premiéra 9. října 2016. Psáno z reprízy 15. května 2017 v Mahenově divadle na festivalu Divadelní svět Brno.

///

Více na i-DN:

Brno žije divadlem!

Brno žije divadlem (No. 1)

Brno žije divadlem (No. 2)

Brno žije divadlem (No. 3)

Brno žije divadlem (No. 4)

Brno žije divadlem (No. 6)

Brno žije divadlem (No. 7)

Brno žije divadlem (No. 8)

 

  • Autor: Jiřina Hofmanová
  • Publikováno: 16. května 2017

Komentáře k článku: Brno žije divadlem (No. 5)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 19/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


14. 11.–27. 11. 2017

Číslo 19/2017 (14. 11.–27. 11. 2017)

Obsah čísla 19/2017

Slovo ...

Ministerstvo mrtvé kultury

Bonviván a scénograf Daniel Dvořák...

Sukces měsíce

Prokletí v Praze

Teatr Powszechny, Varšava (Polsko) –...

Dotazník

Marwan Alsolaiman

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Co stojí Plácido Domingo

Zhruba dva roky vyjednávali nejprve...

Fejeton

Tragédi

Josífek nikdy nezvedá oči od...

Kronika

Jednou větou

Vítězi letošního ročníku ankety...

Kritika

Vládci ve spodním prádle

Hra Jamese Goldmana Lev v zimě měla...

Rozmohl se nám tu takový...

Je mi to nepříjemné – ale prostě...

Tato hra není v pohodě

Inscenace Jsme v pohodě reprezentuje v...

Pět sester, Antone...

Požehnáním pro každý soubor je...

Postaru, ale působivě

Původní operní novinka v...

Amazonky – podvratný sen...

Amazonky, které měly premiéru v...

Ženy a muži klasicky i...

Dlouho očekávaná premiéra Baletu...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 19/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Abychom neztratili úplně...

Palm Off Fest již druhým rokem...

Hubu mu zacpeme přesvatým...

V českých katolických kruzích koluje...

Vzhůru na barikády!

V Divadle pod Palmovkou se letos...

Rozhovor

Jiří Josek: Překlad je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jitka Jílková: Letos...

Rozhovor s ředitelkou Pražského...

Kauza

Kontext

Růžové zahrady na Kavčích...

Ne, nebudu krtincům z Kavčích hor,...

Lekce flamenka

Díky Magdaleně Kožené a jejímu...

Sympozium jako prostor k...

Původní význam řeckého slova z...

Burza

Na místě předmluvy

Národní muzeum informuje

Psáno o letošních...

Herecká asociace informuje

Podoby – Kdyby odpůrci…

Stručný obsah příspěvku zde není...

Severočeské divadlo opery a...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Oliver Frljić: Skutečný...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kultura v zajetí...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Otto Šujan (2. 6. 1930 Zvolen,...

Výročí

Výročí 15.–30. listopadu

Rozmus Andrzej, herec (16. 11. 1967) △...

Paměti, záznamy, deníky

Zábradlí ve skle

Jednou z událostí divadelní sezony...

Knihovnička

Došlo do redakce

Helena Albertová: Karel Zmrzlý...

Tradiční divadlo radikálně...

Asi málokdo si ve světové teatrologii...

Obrazem

Fagi a divadlo

Plakát je poselství

Ve středu 25. října začala ve foyer...

Pan Papírek… (V)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 19/2017



Obsah,