Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Brno žije divadlem (No. 5)

Malina, inscenace, kterou na letošní Divadelní svět přivezla pražská MeetFactory, by očividně chtěla být něčím víc než intelektuálnější rozpravou nad milostným trojúhelníkem, ale bohužel jí to nevychází. Kromě toho, že se režisérce Lucii Ferenzové nedaří rozžít knižní filosofické promluvy o fungování člověka v našem světě, tak především plně nevyužívá ani hereckého potenciálu.

Malina z Meetfactory FOTO DSB

Pokud by se režijně-dramaturgický výklad ponořil do textu mnohem hlouběji, měli by všichni tři představitelé (Anita Krausová, Jakub Gottwald, Matěj Nechvátal) možnost učinit z inscenace silný zážitek. Zatím ale dílo přináší jazykově vyšperkovanější verzi vztahových melodramat.

Dobrý člověk ze Sečuanu přijel zTheater Bremen
FOTO DSB

Ve velkolepější stopáži a s výraznějšími náznaky tvůrčí invence se s podobnými problémy potýkala i večerní produkce z Theater Bremen Dobrý člověk ze Sečuanu. Příběh bývalé prostitutky Shen Te (role je zdvojená, hrají Nadine Geyersbach, Fania Sorel), jež se marně snaží vystoupit ze společenského dna a zůstat dobrým člověkem, nese i dnes rezonující témata. Kupříkladu to, že nelze pomoci všem, ale ve chvíli, kdy si jedinec vytyčí určité hranice, se většina obrátí proti němu a rychle zapomíná, co pro ně v minulosti udělal. To, i mnoho dalšího, ovšem zastínila neschopnost režisérky udržet jakékoli tempo a vytvořit atmosféru na dobu delší než je několik minut.

Práce s časovou retardací i netušeným potenciálem herecké energie a napětím těl aktérů, jakou režisérka Alize Zandwijk brilantně zvládla u inscenace Višňového sadu (uvedeno na DSB 2015), se Dobrému člověku fatálně nedostává. Scény zahlcené Brechtovým textem, a často i požadavky epického divadla, většinou po pár okamžicích ztrácejí na vnitřním vývoji. Čestnou výjimku představuje první rozhovor Shen Te s Yang Sunem (Alexander Swoboda), který svou jemností, opatrnou lidskostí a nesmělostí na moment vrací do inscenace život. Těmito vlastnostmi oplývá i výkon obou představitelek bývalé prostitutky. Bezbrannost vůči neustále útočícímu světu provázejí herečky každým pohybem přikrčených těl i každou pronesenou větu. Dokáží zpřítomnit i vnitřní zápas se svou přirozenou dobrotou při přeměně ve smyšleného pragmatického bratrance Shui Tu, selhávají v nové roli drobnými zaváháními, ve svlékání mužského převleku, apod. Nejpatrnější to je v dočasném úplném rozdvojení, kdy jedna z hereček je bratrancem a druhá Shen Te, a má možnost projevit vyčerpání ze snahy o rozhodnost, přísnost a ostré lokty.

Dobrý člověk ze Sečuanu, Theater Bremen
FOTO DSB

Jedinou věcí schopnou průběžně rytmizovat a oživovat inscenaci představuje živá hudební složka. Multiinstrumentalista Beppe Costa vytváří nejčastěji podmanivé kytarové či jinak strunné melodické plochy s nevtíravým emočním apelem. Ve vzácných, většinou bezdialogových pasážích zvuk splyne s děním na jevišti a daří se mu vykřesat jiskru neopakovatelného teď. Příjemné vytržení z proudu inscenace umožnilo i např. bubnové sólo na kovové tyčky, z nichž je postavený domek, nebo nuceně veselá a k tanci vybízející píseň uzavírající první polovinu.

K zamyšlení nad zbabělostí bohů, krutostí i bezbranností lidí nicméně Dobrý člověk ze Sečuanu neinspiruje. Schází mu emoční síla, všechny působivé momenty se ztrácí v marastu celku a ani pomalý závěrečný obraz cesty za planou nadějí na tom nic nezmění.

Meetfactory, Praha – Ingeborg Bachmannová, Patrik Hlavsa: Malina. Režie Lucie Ferenzová, dramaturgie Matěj Samec, scéna a kostýmy Mariana Dvořáková. Hrají Jakub Gottwald, Matěj Nechvátal, Anita Krausová. Premiéra 20. prosince 2014. Psáno z reprízy 15. května 2017 v HaDivadle na festivalu Divadelní svět Brno.

Theater Bremen – Bertolt Brecht: Dobrý člověk ze Sečuanu. Režie Alize Zandwijk, dramaturgie Marianne Seidler, scéna Thomas Rupert, kostýmy Sabine Snijders, hudba Beppe Costa. Premiéra 9. října 2016. Psáno z reprízy 15. května 2017 v Mahenově divadle na festivalu Divadelní svět Brno.

///

Více na i-DN:

Brno žije divadlem!

Brno žije divadlem (No. 1)

Brno žije divadlem (No. 2)

Brno žije divadlem (No. 3)

Brno žije divadlem (No. 4)

Brno žije divadlem (No. 6)

Brno žije divadlem (No. 7)

Brno žije divadlem (No. 8)

 

  • Autor: Jiřina Hofmanová
  • Publikováno: 16. května 2017

Komentáře k článku: Brno žije divadlem (No. 5)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


27. 6.–4. 9. 2017

Číslo 13/2017 (27. 6.–4. 9. 2017)

Obsah čísla 13/2017

Slovo ...

Divadelní sezona končí

Divadlům i Divadelním novinám, které...

Sukces měsíce

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare...

Dotazník

Mathias Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Praha je nejvýznamnějším...

Hlavní město Praha (HMP) je už...

Fejeton

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin...

Názor

Glosa

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne...

Anketa

Cena Josefa Balvína za sezonu...

Cenu Josefa Balvína za sezonu 2016/2017...

Kritika

Kapitálová škola hrou

Michal Dočekal, ředitel Činohry...

Žižkovy voči…

Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval...

Život toužících žen

Protože Petru Hůlovou soustavně čtu,...

Nesnesitelná přesycenost...

Ve čtvrtém patře Divadla pod...

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť?...

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly...

Kouzelný cirkus bratří...

Nejnovější inscenace Deadtown je v...

Dělat operní legraci je...

A pořádná dřina, protože se...

Kar za bolavé duše

První hru Natalie Kocab můžeme číst...

Jen panda je černá a bílá...

Režisér Michal Hába miluje...

Inspirativní střípky z...

Už je to dvacet let, co Arnošt...

Bayreuthský Lohengrin v...

Dílo Richarda Wagnera je velkolepé,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Bouřlivá divadelní Ostrava

V moravskoslezské metropoli proběhl na...

Rozhovor

Miroslav Hanuš: Ptali se mě,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Nuckolls: Ztratili jsme...

Rozhovor s režisérem a scenáristou...

Kauza

Kontext

Koncepce kulturní politiky...

Pražští zastupitelé schválili...

Pokus o dada 21. století...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vybočení z řady aneb...

Úvahy rozhlasové

Burza

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak přeříznout...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Studio Ypsilon Praha

Do divadla zadním vchodem

Divadelní tipy redaktorů DN...

Josef Herman O prázdninách se hraje...

Zahraničí

Mozart v bažinách

Únos ze serailu je na jevišti...

Mezi elegancí a barbarstvím

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kam kráčíš, Polsko?

Jiří Havelka koncem loňského roku...

Zemřeli

Zemřeli

Eduard Dřízga / Andrej Maťašík /...

Za Pavlem Kohnem

(14. října 1929 Praha – 18. června...

Výročí

Výročí 16. července –...

Novák Josef, režisér (16. 7. 1942)...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Jiří Suchý & Jiří Šlitr:...

Skripta, paměti, či sumář...

Když se kniha jmenuje prostě O...

Obrazem

Stimulovat pouliční scénu

Snímek Zdeňka Velena pochází ze...

Fagi a divadlo

Expert – nadějné vyhlídky

Příloha

Když máš v ruce...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2017



Obsah,