Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2019

ročník 28
12. 11.–25. 11. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    (Z)Krotí Nebojácná dívka rozzuřeného býka?

    V předvečer Mezinárodního dne žen umístila americká investiční společnost State Street Global Advisors naproti jednomu z nejznámějších symbolů New Yorku, bronzové soše rozzuřeného býka, sochu Kristen Visbal Nebojácná dívka (jak se jí začalo přezdívat) – s rukama v bok vyzývavě hledí býkovi do očí.

    Arturo Di Modica, autor rozzuřeného býka, zvažuje podat žalobu – Nebojácná dívka podle něho zcela mění význam jeho uměleckého díla. Jeho býk, umístěný na Wall Streetu koncem osmdesátých let po krachu světových burz, měl symbolizovat finanční optimismus, agresivitu a víru v sílu americké ekonomiky, kdežto Nebojácná dívka býka zahrnuje do symbolu protestu proti genderové nerovnosti ve světě financí. Autoři Nebojácné dívky kontrují tím, že jejich socha neměla být konfrontační (o čemž se dá, myslím, oprávněně pochybovat), ale měla být býkovi partnerkou, která reprezentuje sílu žen, jejich všudypřítomnost a schopnost postavit se čemukoli. V každém případě stejně jako Di Modica i Kristen Visbal měla „právo“ projevit svůj názor na současné dění.

    Jak skončí spor, ukáže čas. Jisté ale je, že i kdyby v únoru příštího roku Nebojácná dívka opustila Bowling Green, jak je naplánováno, splnila svůj účel a posunula debaty o feminismu a umění ve veřejném prostoru zase o něco dál. Sochy ve veřejném prostoru ovlivňují veřejné mínění po celém světě – o Stalinově sousoší nad Prahou padesátých let se dnes dokonce hraje opera (recenzi najdete na straně 4).


    Komentáře k článku: (Z)Krotí Nebojácná dívka rozzuřeného býka?

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,