Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2019

ročník 28
12. 11.–25. 11. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Zemřela Zuzana Bakošová Hlavenková

    Foto Peter Procházka

    Zuzana Bakošová Hlavenková

    28. 6. 1947 Bratislava, Československo – 28. 10. 2019 Bratislava, Slovensko

    Slovenská teatroložka a pedagožka. Jejím otcem byl významný literární teoretik a organizátor literárního života na Slovensku Mikuláš Bakoš (1914 – 1972).

    V rokoch 1962 – 65 študovala na Strednej všeobecnovzdelávacej škole. Poté vyštudovala na DF VŠMU v Bratislave odbor divadelná veda (1965 – 1970), pracovala v Kabinete divadla a filmu SAV a neskôr v Umenovednom ústave SAV (1970 – 1978) a v Divadelnom ústave v Bratislave (1978 – 1991). Od roku 1991 pôsobila na DF VŠMU, najskôr ako docentka (1993), neskôr profesorka (2003), prodekanka DF VŠMU (1992 – 1998), vedúca Katedry divadelných štúdií (2010 – 2013).

    Čas činohry našich čias (VŠMU 2017). Repro archiv

    Pôsobila na Katedre divadelných štúdií – Teória a kritika divadelného umenia Divadelnej fakulty VŠMU, kde prednášala dejiny herectva, metódy a techniky hereckého umenia a aktuálne tendencie súčasného činoherného divadla a jeho premeny doma aj vo svete. Venovala sa výskumu súčasného divadla a hereckých metód v priereze dejín divadla so zameraním na herecké metódy a techniky 20. storočia vo svete aj na Slovensku.

    Štúdie a články o hereckej tvorbe a pantomíme i divadelné kritiky uverejňovala v časopisoch Slovenské divadlo, Nové slovo, Film a divadlo či Javisko.

    Na setkání s Milanem Lasicou. Foto Marko Horb

    Je autorkou publikácií Pantomíma v súvislostiach histórie a súčasnosti (1978), Od teórií a techník k tvorivosti v herectve (1980), Čas činohry (1990), Zita Furková – Smiech a plač alebo Stopy v prachu hereckých dní (1999), Kolotoč herectva – Divadlo ASTORKA Korzo ’90 1990 – 2000 (2001). Vo svojej poslednej knihe Čas činohry našich čias (VŠMU 2017) zhrnula svoje eseje, články a úvahy do celistvého súboru teatrologických vyjadrení k stavu divadelného diania na slovenských a sčasti aj svetových javiskách.

    Je spoluautorkou hereckých monografických zborníkov: Mikuláš Huba (1995), Ctibor Filčík (aj zostavovateľka a autorka koncepcie, 1996), Hana Meličková (1996). V knihe štúdií a rozhovorov Elixír smiechu. Jozef Kroner a Kronerovci (2010, 2012) predstavila spolu s kolektívom autorov herce Jozefa Kronera, jeho manželku Teréziu Hurbanovú-Kronerovú, ich dcéru Zuzanu Kronerovú a synovca Jána Kronera.

    Elixír smiechu (Divadelný ústav Bratislava, 2012). Repro archiv

    Je tiež autorkou a zostavovateľkou zborníka Divadlo a intermedialita (2012), autorkou elektronickej publikácie Herec v XX. storočí pre Virtuálnu Univerzitu Divadelného umenia (2006) a spoluautorkou množstva ďalších zborníkov z oblasti inscenačného umenia na Slovensku: Teória dramatických umení (1981), Režisér Miloš Pietor (1992), Slovenský hraný film 1970 – 1990 (1993), Divadlo na korze 1968 – 1971 (1994), Osobnosť a dielo Petra Karvaša (1996), Otvorené divadlo v uzavretej spoločnosti (1996), Symbolizmus v kontextoch a súvislostiach (1999), Stretnutie kultúr a divadlo (2000), Poetika a politika (2004), Prednášky o divadle I. (2004), Čechov medzi nami (2005), Peter Scherhaufer – Učitel šašků (2006), Magda Husáková-Lokvencová, prvá dáma slovenskej divadelnej réžie (2008), Divadlo ako dokument doby (2014), Divadelní režiséri na prelome tisícročí (2014).

    Divadlo a intermedialita (VŠMU 2011). Repro archiv

    Na motívy románu J. Swifta napísala v roku 1981 hru Gulliverove cesty, ktorú uviedlo Št. babkove divadlo v Bratislave (1985). Je tiež autorka hesiel do Encyklopédie dramatických umení Slovenska.

    Publikovala aj v zahraničí, prispela do zahraničných zborníkov Don Juan and Faust in the XX. century (Praha, 1991), Člověk v divadle, divadlo v člověku (Brno, 1997), L´Europe et son combat pour la Liberté (Paríž, 1996), Modern Theatre in different Cultures (Varšava, 1997), Teatry narodowe – tradycja i wspólczesnosč (Tešín, 2003), Collective Creation (Montreál, 2007), Commedia dell´Arte v Divadle na provázku (Brno, 2012), Dominik Tatarka v souvislostech světové kultury (Brno, 2013), Am a Ea (JAMU, Brno, 2015).

    /Z více zdrojů připravil hul/

    • Autor:
    • Publikováno: 30. října 2019

    Komentáře k článku: Zemřela Zuzana Bakošová Hlavenková

    1. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Zuzano,
      znali jsme se málo. Když jsme se potkali, jen jsme se rozpačitě pozdravili, usmáli na sebe, případně prohodili pár slov. Přesto mi – a asi spoustě dalším – budete tady chybět. Patřila jste do nepředpojaté generace divadelních teoretiků a kritiků, která vyrůstala v šedesátých letech a jejich étos a vize jste si nesla s sebou. Neměla jste problém respektovat i jiné, než jen „Vaše“ vidění divadla a způsoby myšlení o něm, ctila jste osobnosti, se kterými jste se potkala, byla jste citlivá a otevřená, komunikativní. To mi dnes u (aspoň těch českých) teatrologů a kritiků často schází. V tom jste byla pro mne vzorem a mohla byste být i jim.

      30.10.2019 (13.54), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,