Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Zprávy

    Volnost na Divadelní Floře

    Do Olomouce dorazí v polovině května renomované divadelní osobnosti a soubory z jedenácti zemí. V univerzitním městě bude probíhat jeden z nejvýznamnějších středoevropských festivalů – 27. Divadelní Flora. Na sedmdesát akcí, které nesoutěžní přehlídka nabídne, zastřeší motto Volnost.

    Vizuál výtvarníka Jiřího Sedláka. Foto: archiv festivalu

    Dvanáct dní s exkluzivním prologem

    Pořadatelský spolek Flora Theatre Festival tradičně neanoncuje „výběr toho nejlepšího“ z českého nebo zahraničního divadla. Kritériem dramaturgické volby organizátorů je vždy právě ročníkové motto a snahou představit díla, která s ním inspirativně komunikují, polemizují, zdůrazňují je nebo oživují v neotřelých souvislostech. Dvanáctidenní hlavní program 27DF představí žánrově pestré portfolio čtyřiadvaceti inscenací, které doplní široké spektrum doprovodných aktivit.

    Jsme nadšeni z toho, že v rámci slavnostního zahájení můžeme v Olomouci znovu po dvou letech přivítat špičkový ansámbl Schauspielhaus Bochum a pozvat na výjimečný titul Nový život, jenž otevíral 59. Berliner Theatertreffen. Nespoutaná interpretace Dantovy předlohy, opřená o virtuózní herecké výkony a famózní hudbu, je dílem jednoho z nejoriginálnějších a nejvlivnějších současných evropských režisérů – Christophera Rüpinga, upozorňuje na reprezentativní úvod Flory jedna z jejích dramaturgyň Dominika Široká.

    Reflexe války

    Festivalové motto emotivně exponují dva polsko-ukrajinské projekty choreografa Macieje Kuźmińského. Inscenace Every Minute Motherland, na níž Kuźmiński spolupracoval s ekipou ukrajinských tanečnic, je sugestivní reakcí na zločinnou ruskou agresi, sólo Darii Koval Resistance Movement (oceněné na Gdaňském festivalu tance 2023) pak autentickou výpovědí ženy bezprostředně zasažené válkou.

    Válka hraje stěžejní roli i v diptychu Divadla X10 Na západní frontě klid / Zelené koridory. Polyfonii palčivých nadčasových témat rozezněl na scéně českého Divadla roku režisér Dušan D. Pařízek, jenž v adaptaci Remarquova legendárního románu reflektuje nesmyslné utrpení vojáků první světové války a v prvním tuzemském uvedení textu současné ukrajinské autorky Natalie Vorožbyt nahlíží válečný konflikt přes bolestnou osobní zkušenost ukrajinských uprchlic.

    Ženy bojující a nepodléhající

    Nepoddajné ženské hrdinky jsou protagonistkami podstatné části festivalových inscenací. Nerovný souboj s rigidním systémem podstoupí advokátka Tessa Marie Štípkové v soudním dramatu Na první pohled režisérky Lucie Ferenzové a Švandova divadla, svou nezávislost si ve stand-upu Iris režisérky Miřenky Čechové vybojuje charismatická Iris Kristeková.

    Motto 27DF explicitně podtrhuje jarní novinka činohry Moravského divadla a jejího šéfa Romana Vencla, jejichž muzikál Ela! ztvární životní příběh slavné automobilové závodnice a olomoucké rodačky Elišky Junkové, oceňovaná Anomalie slovenské choreografky Evy Urbanové s mimořádným fyzickým výkonem francouzské tanečnice Agathe Tarillon i „divadelní pseudodokument“ herečky Milady Vyhnálkové a režisérky Silvie Vollmann – Masaryk(ová) Divadla na cucky.

    Postavením a svobodou ženy v rozličných kulturních a společensko-historických kontextech se zabývá v Rakousku působící Maďarka Anna Biczók a trio tanečnic ze tří zemí v choreografii Delicate, která byla nominována na Cenu Rudolfa Labana pro nejlepší maďarský taneční počin loňského roku.

    Politickým statementem, postulujícím volnost jako základní podmínku důstojného života, je autorská výpověď íránské divadelnice a filmařky Sahar Rezaei, jež nechá v apelativní finální performanci 27DF Happy Birthday zaznít revoluční heslo svých krajanek Žena, život, svoboda!

    Volnost jako premisa smysluplné existence

    Volnost je ústředním tématem všech vybraných produkcí. V obou svých festivalových příspěvcích – Peer Gynt v podání sehraného souboru ústeckého Činoherního studia a Vojcek v divokém „remixu“ Lachende Bestien – je radikálně podtrhává režisér Michal Hába; prostupuje Lagarceovou intimní zpovědí Jenom konec světa v citlivé reprodukci uměleckého šéfa HaDivadla Ivana Buraje; osciluje fascinujícím světem jevištního poselství Příchozí vršovického Vzletu – v empatické režii a dramaturgii Alžběty Novákové a Elišky Říhové; je do jeho „posledního vydechnutí“ nezpochybnitelným fundamentem životního postoje Alfreda Hirsche – hrdiny inscenace Jana Nebeského, Miloslava Königa a Masopustu Fredy; fatálně se promítá do operního debutu Ad Matrem (Moravské divadlo Olomouc) tvůrčího tandemu Petr Erbes – Boris Jedinák.

    Svébytně k festivalovému leitmotivu přispějí salcburští Hungry Sharks, které poprvé představíme v České republice. Jejich performance Béton Brut, v níž se protíná svět architektury a urban dance, důmyslně komentuje souvislosti mezi betonovým brutalismem a pilířem hiphopové kultury – breakdance. Vtipná inscenace je potenciálním diváckým hitem Flory, komentuje žánrové i tematické rozpětí festivalového programu dramaturgyně jeho taneční části Jitka Pavlišová.

    Vizuál výtvarníka Jiřího Sedláka. Foto: archiv festivalu

    Západní přísliby

    Poprvé v ČR se díky Floře představí také unikátní moldavská umělecká platforma teatru-spălătorie a Nationaltheater Mannheim.

    Žánrově hraniční „divadelní koncert“ Symfonie pokroku umělecké šéfky kišiněvského teatru-spălătorie Nicolety Esinencu vznikl v koprodukci s HAU Hebbel am Ufer Berlin a vzbudil mimořádnou pozornost na respektovaných festivalech politického divadla. Skrze reálné epizody poukazuje na odvrácenou tvář fenoménu otevřené Evropy a diskriminaci, s níž se na západ od svých domovů setkávají lidé toužící po lepším životě.

    Mannheimské Juices jsou adaptací metaforického textu Ewe Benbenek, jež byla čerstvě pozvána na nejvýznamnější přehlídku inscenací německojazyčných textů Mülheimer Theatertage. Úspěšný titul, odkrývající tabuizované pracovní podmínky přistěhovalkyň v Německu, nese (na scéně programově mapující východoevropskou divadelní perspektivu) výraznou českou stopu. Režírovala jej – ve spolupráci s výtvarníkem a scénografem Antonínem Šilarem – Kamila Polívková.

    Polívková je, spolu s dramaturgyní Viktorií Knotkovou, podepsána i pod aktivitou brněnského Centra experimentálního divadla, která je součástí doprovodného programu 27DF. Její motto budou na konci festivalu akcentovat diskuze za účasti ženských osobností německojazyčného divadla – intendantky Maxim Gorki Theater Berlin Shermin Langhoff, programové ředitelky festivalu Radar Ost Birgit Lengers, intendantky & režisérky Theater Dortmund Julie Wissert a kreativní producentky & šéfdramaturgyně Schauspielhaus Zürich Katinky Deecke (a také Lenky Havlíkové, Sodji Lotker, Nicolety Esinencu a dalších reprezentantek středoevropské a východoevropské divadelní scény).

    Premiéry, FloraLab, koncerty, besedy

    V první polovině DF proběhnou dvě premiéry. První nabídne – ve spolupráci s nově fungující scénou Central olomouckého Muzea umění – baletní soubor Moravského divadla. Komponovaný večer Freedom in Motion tvoří tituly WHITEflag day italské choreografky Roberty Ferrary a Inventing Freedom tanečníka a choreografa Štěpána Pechara. O druhou se postará Divadlo na cucky s autorskou inscenací slovenského režiséra Šimona Spišáka Tragédi. Obě novinky se během Flory dočkají dvou uvedení.  

    Pošesté bude součástí DF i edukativní program FloraLab určený několika desítkám studentů s divadlem spřízněných uměleckých a uměnovědných oborů českých a slovenských univerzit (DAMU a FF UK Praha, JAMU a FF MU Brno, FF UP Olomouc a VŠMU Bratislava).

    Nejen dětské publikum pak osloví Jazmína Piktorová a Sabina Bočková s hravým, poetickým a k interakci provokujícím představením Mikrosvěty, jež bylo aktuálně zařazeno do prestižního výběru letošní mezinárodní taneční platformy Aerowaves.

    Flora pozve též na velké množství hudebních produkcí ve festivalovém šapitó – k magnetům koncertního programu bude patřit vystoupení dua PΛST nebo německo-rakouská fúze skladatelů scénické a filmové hudby Alexandera Vičara a Dominika Giesriegla noise control barrier.

    Divadelní Flora poukazuje na umělecké, divadelní trendy reprezentující reflexe zásadních sociálních fenoménů a svým návštěvníkům umožňuje těsný kontakt s výjimečnými tvůrci a tvůrkyněmi. Díky besedám, prezentacím a workshopům zprostředkovává jejich dialog s publikem – o inscenačních principech, motivačních zdrojích i občanských postojích.

    Věříme, že leitmotiv Flory bude rezonovat všemi scénami a jeho étos zazní jak v oficiálních diskuzích, tak během stovek neformálních střetnutí. Budujeme multižánrovou, široké veřejnosti otevřenou platformu mezioborových setkávání s nonkonformní atmosférou sdílení a těšíme se, že nad zásadními problémy naší doby společně povedeme otevřený a výsostně svobodný rozhovor, zve do květnové Olomouce hlavní dramaturg a ředitel festivalu Petr Nerušil.

    (Spolu)autorem letošního festivalového vizuálu Volnost je výtvarník Jiří Sedlák.

    • Autor:
    • Publikováno: 5. dubna 2024

    Komentáře k článku: Volnost na Divadelní Floře

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,