Divadelní noviny Aktuální vydání 20/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

20/2024

ročník 33
26. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Zahraničí

    Ve stanech i pod hvězdami (No. 4)

    Dalším z unikátních projektů Letní Letné je ten, který přivezl soubor Portés de Femmes. Šestnáct žen ze všech koutů světa v rámci show Projet.PDF atakuje diváky svou bezprostředností, humorem a hlavně velmi pestrou směsicí akrobatických a tanečních kousků, včetně silného vzájemného prolínání jeviště a hlediště.

    V choreografických vstupech připomínají dívky ve fitness oblečení doplněném stříbřitými čepičkami tanečnice  show businessu. Foto Benoit Martanchar

    Soubor výhradně ženských performerek vyšel ze setkání artistek z celého světa v roce 2005. Po týdnu společného tréninku padl nápad: Co takhle udělat společné představení? Ujalo se, nakonec se z několika desítek účastnic dalo dohromady 24, a začaly společně pracovat na – jak jinak – ženském tématu. V průběhu dvou let, kdy se nepravidelně scházely, zůstalo momentálně šestnáct artistek z různých zemí světa, mj. Francie, Německa, Holandska, Brazílie, Itálie či Španělska. Ženy jsou různého věku, různého kulturního zázemí, a tak jejich představy o tom, co je žena a jaké jsou její radosti a problémy, vytvořily velkou zásobárnu nápadů a podnětů. To dává dohromady pestrou mozaiku epizod, které se vzájemně prolínají, stojí v kontrapunktu, či někdy mizí do ztracena.

    Ženský soubor dokazuje, že fyzická síla a akrobatickáí šikovnost není doménou mužů. Foto Ian Grandjean

    Jestliže budeme brát představení jako feministické, je to v přímém protikladu toho, jak vnímají projekt samotné performerky. Kdyby šlo o samé muže, nikoho by ani nenapadlo se na něco takového ptát, reagovala jedna z artistek při besedě po představení, když se někdo ptal na to, zda udělat představení bez mužů bylo úmyslem. Podobně odmítly herečky vnímat silové prvky jako maskulinní. Ukazuje se, že naše myšlení je v určitých aspektech hodně jinde, než je tomu na západě, kde už je běžné vnímat obsazení jako „colour-blind a gender-blind“, a muže a ženy bez zdůrazňování rozdílů.

    Ženy mezinárodního souboru Portés de Femmes mají i smysl pro humor, což mj. ukázaly v epizodě, kdy nechalo diváky trefovat míčky pestrobarevné „slepice“. Foto Patrick Fabre

    Nicméně, performerky rozhodně ženství nepopírají, akorát ukazují jak mnoho podob může žena mít. Představení začíná vpádem nahé ženy na jeviště, která následně probíhá ve zmatku mezi diváky. To ovšem nebude jediný vpád performerek do hlediště!

    Následně jsme svědky rozmanitých akrobatických výstupů, lidských skulptur a pyramid, do nichž se formují performerky, i dalších silových prvků. Ty dokazují, že zvedačky nemusí být nutně doménou silných mužů, ale že ženy, pokud jsou trénované, jsou stejně fit a pohybově disponované. Silové elementy jsou ovšem vyváženy poetičnějšími prvky, především tancem nejen párovým, ale i skupinovým.

    Ženy se rozhodně nebojí drsných sportovních kontaktů. Foto Patrick Fabre

    A ženy se nerozpakují zacvičit i s diváky, když jim v jednu chvíli dopřejí účast v crowd surfingu (tedy předávání mladé ženy ve vertikální poloze na vztyčených rukou z jedné strany hlediště na druhou). Ovšem nejzajímavější je samotné téma, které probírá ženský život z rozmanitých stran. Takže tu máme úvahu o rozmanitých zažitých klišé, o objevování vlastního těla, jeho sexuality, a doslova provokativně explicitní prezentaci sexuálního ženského symbolu, tedy odhalených prsou.

    V představení není nouze o akrobatické prvky. Foto Pascal Perennec

    Dalšími tématy jsou porod, orgasmus, ale i nahlédnutí do mnohdy zmatené ženské mysli, do vnitřního světa žen. Chvílemi je to úplně vážné, ale většinou je patrný nadhled a smysl pro humor. Pokusy o kontakt s hledištěm nejsou vždy šťastné, chvílemi působí až nadbytečně. I když je chápu jako možnost vychutnat ženské téma všemi smysly (pozn. včetně chuti  při nabídce unikátního modrého pudinku).

    Součástí představení jsou i nápaditá akrobatická seskupení. Foto Ian Grandjean

    Pro diváka je ovšem méně matoucí sledovat dění pouze na scéně, kde vrcholí značně bizarními, až surrealistickými obrazy, v nichž se objevuje panoptikum rozmanitých ženských typů, od čarodějnice po Barbínu. Včetně těch, které jsou na genderovém rozhraní (nejvýraznějším příkladem je nefalšovaně těhotná performerka v obepnutých plavkách, pod kterými se jí rýsuje penis). Provokativních momentů je v představení spousta, ale domnívám se, že většinu diváků nepohoršují. Mě však více než tyto provokace zaujaly kvalitně provedené akrobatické prvky, z nichž mnohé jsou dosud nevídané, opravdu originální.

    ///

    Více o Letní Letné na i-DN:

    Letní Letná

     


    Komentáře k článku: Ve stanech i pod hvězdami (No. 4)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,