Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    Ve stanech i pod hvězdami (No. 3)

    Ve stanu číslo 2 na Letní Letné jsou k vidění produkce českých umělců, a právě tady se pořádala v sobotu Cirksession. V minulých letech zde bývalo oproti jiným stanům citelně méně diváků, a proto překvapila dosti dlouhá fronta, která tentokrát stála přes stanem.  Bylo zjevné, že vystupující mají hodně kamarádů, a cena lístků je též podstatně nižší než u zahraničních souborů.

    Nicméně, několik předchozích ročníků vyznívalo se svou koncepcí „co dům dal“ spíše rozpačitě. Například, loňská session byla věnován především mimům a byla příliš dlouhá. A tak jsem byla zvědavá, co ukážou mladí čeští (či slovenští) umělci letos. Cirksession nabízí spíše ochutnávku umění jednotlivých performerů a artistů, osvědčené dovednosti v jednotlivých miniepizodách, či úseku z chystaného představení, tedy jakousi work-in-progress.

    Michaela Stará a ukázka z připravované show Parazit. Foto František Ortmann

    V tomto případě představila moderátorka Klára Hajdinová (artistka na mateřské) devět mladých umělců, převážně z líhně nonverbálního katedry HAMU nebo Cirqueonu. Letos se jednalo vesměs o ukázky z cirkusových disciplin, i když prvky klaunérie a mimického divadla měly ve většině etud svůj podíl. Což bylo bezpochyby ku prospěchu věci. Ještě jedna věc všechny mladé umělce spojovala, každý(á) z nich si vyzkoušel(a) práci na zahraničních cirkusových školách, ať už v rámci Erasmu či dlouhodobějšího studia. To je rozhodně dobré pro srovnání nároků, stylu a nápaditosti témat. Odstartovala Bára Bartoňová variací tance na šálách doprovázené romanticky znějící hudbou a po ní následovalo dalších osm umělců. Brněnský artista Daniel Kvašňovský, který na letošní LL předvedl i celý vlastní kus NIVÓ, pokračoval ve vysoké akrobacii, Endiko Salazar předvedl zvláštní typ žongláže s kužely (kloužou po těle artisty jako by byly živé).

    Endiko Salazar má v oblibě žongláž s kužely. Foto František Ortmann

    Následně Honza Jirák, absolvent dánské Cirkusové školy, někdejší student a nyní pedagog HAMU, uvedl zábavnou skeč, v níž vystupuje v podobě slepice(?), a jejíž součástí je mj. jeho oblíbený silový kousek stoj na rukou a na hlavě  (viz též http://www.janjirak.cz/en/videos-17-s).

    Jan Jirák a jeho stoj na rukou. Foto archiv

    Následující trojice performerů nabídla zcela jiné dovednosti. Studentka HAMU Míša Stará, se zkušeností ze Švédska, uvedla ukázku z připravované artistické show Parazit, kterou připravuje na podzim pro divadlo Akropolis. Předvedla kombinaci tance, klaunérie s pingpongovým míčkem v puse a interakce s diváky.

    Aleš Hrdlička a jeho kruhy. Foto František Ortmann

    Aleš Hrdlička z Cirqueonu a rotterdamské cirkusové školy nabídl eskamotérskou žongláž s třemi „oživlými“ kruhy.

    Souboj Romana Škadry s velkým červeným balónem. Foto František Ortmann

    A poté Slovák Roman Škarda, který absolvoval berlínskou Die Etage, předvedl souboj s velkým červeným balónem (ten se objevoval i v jeho předchozích kouscích), tentokrát měl artista na sobě červenočernou ústroj a helmu, připomínající hráče amerického fotbalu. Pozemní akrobacie s velkým balónem evokovala souboj s celým světem… Alžběta Tichá z rotterdamské cirkusové školy zase úspěšně bojovala s vertikálním lanem, předvedla na něm odvážné figury, u nás nevídané.

    Jonatan Vnouček v produkci s obručí. Foto František Ortmann

    Jonatán Vnouček jako klaun několikrát přerušil průběh večera, když s pojízdnou taškou vyrušoval a bezostyšně kradl před očima diváků reflektory, a vše, co nebylo přimontováno. Byla to ovšem jen improvzovaná klaunérie, která vyvrcholila v závěru show, kdy se ocitl sám na scéně pronásledován bodovým reflektorem. Pokusil se ukrást velkou obruč, a následně s ní všelijak zápasil. Klaunérie spojená s akrobatickým výstupem s obručí (točení horizontální a vertikální) studenta magisterského studia nonverbální katedry HAMU se zkušenosti z finské vysoké školy, letošní Cirksession zakončila. Ukázala, že i Češi mají co nabídnout, i když k suverenitě zahraničních hostů festivalu jim ještě pár temp zbývá.

    ///

    Více o Letní Letné na i-DN:

    Letní Letná

     


    Komentáře k článku: Ve stanech i pod hvězdami (No. 3)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,