Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy Festivaly

    Trutnovské nové cirkusání (No. 2-3 a dost)

    Trutnovské ulice, šapitó i divadelní sál zaplnily novocirkusové produkce nejrůznějšího druhu – Cirk-UFF po pomalém startu ožil čilým festivalovým ruchem. A je to mimo jiné vinou tohoto ruchu (ale také jedné příjemné, leč poněkud namáhavé pracovní povinnosti, o níž bude řeč níže), proč tento blog na jeden den neplánovaně umlkl. Omlouvám se, milí čtenáři, hluboce – a pokusím se to napravit.

    Po zkušenostech s druhým ročníkem už snad lze konstatovat, že Cirk-UFF vskutku není jen jakousi levnější, regionální náhražkou Letní Letné. Zahraniční inscenace, které festivalová dramaturgie do Trutnova přiváží, jsou sice možná komornější a produkčně méně náročné, ale co do nápaditosti a působivosti své „bohatší“ protějšky mnohdy předčí. Letošními hlavními zahraničními hvězdami byly dva frankfonní soubory: belgičtí žongléři EA EO (od čtvrtka do soboty v šapitó) a francouzská dvojice IETO (v pátek a v sobotu v hlavní sále Uffa).

    Až zbude poslední metr… Cie EA EO s inscenací m2. FOTO archiv festivalu

    Cirkus a dřevo

    Vedle jazyka a smyslu pro humor je spojuje také materiál: v obou inscenacích je důležité dřevo. Belgičtí žongléři v inscenaci m2 hrají na podlaze z parket. Parkety postupně ubývají, prostor se zmenšuje, až zbude jen onen titulní metr čtvereční. Zprvu bezstarostný tón se tak postupně mění a vede až k projevům násilí. Je to tedy novocirkusová (žonglérská) show, která má jistý záměr a výklad – a zároveň i výtečné zvládnutí řemesla. Více může napovědět video.

    Francouzští akrobaté uchvacují nečím jiným: objevováním možností, které mohou poskytnout velké dřevěné lavice. Je to zdánlivě prosté. Nemají nic než jen pár dlouhých kusů dřeva, postupně z nich sestaví různé obrazy a konstrukce, házejí si s nimi, balancují na nich ve výšce. (Opět alespoň částečné vizuální zprostředkování – zde.) Je to podívaná, která působí kumštem a pocitem skutečného nebezpečí. Na rozdíl od řady „bohatých“ cirkusů (pochopitelně s monstrózním Cirque de Soleil v čele) neukazují, co všechno si můžou koupit a technicky zajistit – musím se přiznat, že mě osobně baví a zajímají mnohem víc. Za takovýmhle novým cirkusem se vyplatí do Trutnova vyjet.

    Dva muži a dřevěné lavice… Francouzská Cie IETO. FOTO archiv festivalu

    Rozhlasový pátek, slunečná sobota

    Avizoval jsem už, že Veronika Štefanová pro Radio Wave připravuje živé vysílání přímo z centra festivalového dění. V pátek odpoledne skutečně proběhlo – a protože jsem při něm asistoval coby ochotnický tlumočník, měl jsem tu příjemnou možnost hovořit s akrobaty osobně. Myslím, že to mnohdy nebylo vůbec nezajímavé povídání: záznam z něj naleznete tady.

    Přes poněkud nevlídné počasí se v pátek festival rozběhl a probíhá vesele dál. V sobotu už bylo i počasí o poznání vlídnější – a řada venkovních představení českých i zahraničních souborů přilákala bez přehánění stovky diváků na Krakonošově náměstí i před budovou Uffa. Nabízí také koncerty, průvody, večírky, ohňovou show, workshopy a řadu dalších bodů doprovodného programu. Pokračuje až do nedělního večera, to však už beze mě. S Trutnovem jsem se rozloučil, ale rozhodně se na příští ročník Cirk-UFFu zase vrátím.

    Platí to, co jsem na tomto místě psal před rokem: Festival Trutnovu sluší a Trutnov sluší festivalu. Zasloužil by si snad jen větší pozornost mimotrutnovských diváků – ačkoliv to je vlastně především jejich škoda. Cirk-UFF 2013 už ale vřele doporučuji nepromeškat. V Podkrkonoší se novému cirkusu daří.


    Komentáře k článku: Trutnovské nové cirkusání (No. 2-3 a dost)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,