Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Kritika

    Soudobý polský mýtus

    Přiznávám, že jsem nad dosavadními divadelními pokusy o ztvárnění antických mýtů, ať šlo o díla česká, nebo zahraniční, prožíval pocit určitého neuspokojení: bezvěrectví podle mě omezovalo úsilí ztéci prastaré vrcholky. Peter Karvaš v Antigoně nahradil vůli bohů usnesením ilegální stranické organizace v koncentračním táboře. Tento model vystihuje podle mě i jiné, méně politicky vyhrocené interpretace včetně pochybovačných, polemických i zesměšňujících.

    Režisér Krzysztof Warlikowski se svými spolupracovníky Piotrem Gruszczyńským a Jackem Poniedziałkem v inscenaci nazvané (A)pollonia vyložili mýty jako děje současné. Agamemnón ožil v jejich podání jako Němec, který Ifigenii vypravil do světové války. Oběť se ukázala marná a nesmyslná. Agamemnón se vrací poražen. Jeho zhroucení se však obrátí v sugestivní výpad do publika: Na mém místě byste také zabíjeli. Řetězec vražd pokračuje s osudovou nelítostností. Agamemnónovu manželku-vražednici odsoudí k nejvyššímu trestu, tedy absolutně zavrhnou Agamemnónovy děti. Nepřichází spasitel, který by přerušil bludný kruh. Hromadná spása světa není možná, i když to mesianista nebo stroze uvažující křesťanský teolog neuslyší rádi. Odpověď – zdánlivě nepřesná, ale dosažitelná – spočívá v oběti zacílené osobně: svět zachrání ten, kdo obětuje život za bližního.

    Mýtus o těhotné Alkéstis, která obětovala život za manžela, se spájí s příběhem Apolonie Machczyńské z pera současné polské autorky Hanny Krallové: jako matka tří dětí přinesla stejnou oběť za skupinu vyhlazovaných Židů. Suverénní koláž však s konkrétností prozrazující mohutný dramatikův spár podrobuje čin Machczyńské odmítavému stanovisku synovu a rozplétá i zaplétá praménky vedoucí k jednoznačným závěrům. Naléhavě vybízí k zaujetí vlastního postoje, ale na rozdíl od angažovaných jevištních manifestací není napovídavá ani manipulativní.

    Bylo to nádherné divadlo, jehož scénická, gestická a hudební okázalost v nejlepším smyslu odpovídala závažnosti tématu. Výtečně o tom napsala Jana Machalická 15. září v Lidových novinách. Mohl bych ji jen parafrázovat.

    Nowy Teatr, Varšava – Krzysztof Warlikowski, Piotr Gruszczyński, Jacek Poniedziałek: (A)pollonia. Režie Krzysztof Warlikowski, scéna a kostýmy Małgorzata Szczesniak, hudba Paweł Mykietyn, Renate Jett, Piotr Maślanka, Paweł Stankiewicz, světla Felice Ross, dramaturgie Piotr Gruszczyński. Premiéra 16. května 2009. (Psáno z reprízy 10. září 2015 v prostoru DEPO 2015.)

    • Autor:
    • Publikováno: 29. září 2015

    Komentáře k článku: Soudobý polský mýtus

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,