Divadelní noviny > Reportáž Zahraničí
Setkáním sláva! (No. 2)
Brněnská encounteří středa se nesla ve znamení snad letos už naposledy se vracející zimy, příšeří divadelních sálů tak poskytla vítaný azyl mnoha promrzlým končetinám.
![](https://www.divadelni-noviny.cz/wp-content/uploads/2022/04/TGP6305-scaled-1-460x259.jpg)
Husu na provázku na tři hodiny ovládla inscenace hry respektované britské dramatičky Penelope Skinner Linda, v podání studentů z Manchesterské vysoké divadelní školy. Foto: archiv školy
Husu na provázku na tři hodiny ovládla inscenace hry respektované britské dramatičky Penelope Skinner Linda, v podání studentů z Manchesterské vysoké divadelní školy. Scénická adaptace dramatického textu, jenž v hrubých rysech připomíná genderově obrácenou variantu Americké krásy, je výkladní skříní ostrovního dramatického konzervativismu: pokorou k autorce počínaje, a ateliérovým herectvím, jež evokuje někdejší slovenské televizní pondělky konče. I přes poněkud úmornou stopáž a značnou režijní i scénografickou doslovnost nelze neocenit hereckou brilanci i enormní nasazení, s nímž se mladí interpreti svých postav zhostili. Královnou inscenace je Frankie Lipman, která nepovrchně, naprosto uvěřitelně, a bez zbytečných vnějších efektů ztvárnila charakter minimálně o dvě dekády starší. Nejsem sice cílovou skupinou, ani oddaným příznivcem daného způsobu inscenování, ale zvýšenou hladinu svého respektu Lindě upřít nehodlám. Gratuluji.
![](https://www.divadelni-noviny.cz/wp-content/uploads/2022/04/Meczennicy_rez.-Aleksandra-Poplawska-17-1-460x307.jpg)
Mučedníci. Státní dramatická škola Ludwika Solského vsadila na i naší dramaturgií důkladně provětrané drama Mariuse von Mayenburga, množné číslo použité v titulu je v případě inscenace režisérky Aleksandry Popławske zcela na místě, neboť ústřední téma viny je zde spravedlivě rozděleno mezi všechny jednající postavy. Foto: archiv festivalu
Radikálně rozdílný zážitek následně naservírovali krakovští Mučedníci (Martyrs). Státní dramatická škola Ludwika Solského vsadila na i naší dramaturgií důkladně provětrané drama Mariuse von Mayenburga, množné číslo použité v titulu je v případě inscenace režisérky Aleksandry Popławske zcela na místě, neboť ústřední téma viny je zde spravedlivě rozděleno mezi všechny jednající postavy. Předností jednoho z nezpochybnitelných vrcholů letošní edice Encounteru je vynikající herectví, i dokonale vyvážená míra jevištní exprese. Dvouhodinová inscenace hraná bez pauzy disponovala precizně gradujícím temporytmem i komplexním dramaturgickým přesunem do diametrálně odlišného sociálního kontextu, než autor původně zamýšlel. Odcházel jsem potěšen i zdrcen. Polsko tvrdí muziku!
Experimentálně rapovou extatickou party v Artbaru svými koncerty zpestřily koncerty rozdivočelých DAMU grup Mutanti hledaj východisko a Matka, a v bezprostřední blízkosti rána zakončil rezidentní dýdžejský set. Vzrušivé finále výživného dne.
Pokračování příště!
///
Komentáře k článku: Setkáním sláva! (No. 2)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)