Divadelní noviny Aktuální vydání 4/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

4/2024

ročník 33
20. 2. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    Rosťa Novák jr., Viktor Tauš: Televize Naživo je život

    V pátek 20. listopadu zahájila celostátní pozemní vysílání nová, ryze kulturní televizní stanice – Televize Naživo, společný projekt filmové společnosti Viktora Tauše Heaven’s Gate, Cirku La Putyka a Jatek78. Stanice nabízí živě snímanou divadelní a hudební produkci včetně pořadů pro děti a exkluzivního formátu Film Naživo. Program naleznete zde: https://nazivo.art/. O projektu jsme hovořili s jeho hlavními tvůrci, režisérem a producentem Viktorem Taušem a principálem La Putyky Rosťou Novákem jr.

    Viktor Tauš, Rosťa Novák jr. a Štěpán Kubišta v Jatkách78 v den zahájení vysílání FOTO JIŘÍ ŠEDA

    Mohli byste projekt Televize Naživo představit?

    Novák: Jsou to živé televizní přenosy živého umění snímané na jednu „živou“, tedy přenosnou kameru. Nebylo naším snem otevřít si televizní stanici, ale souhra okolností nás k tomu sama navedla. Kde jinde dostane tolik lidí příležitost být kreativní a dělat to, co je jim několik měsíců zakázáno? Nikdo nerozporuje vládní nařízení, ale situace nás celou dobu vede ke hledání cest. A tohle je jedna z nich. V tuto chvíli si myslíme, že poskytuje umělcům i divákům něco velmi zajímavého.

    Co musí člověk udělat, aby si založil pozemní TV vysílání?

    Novák: Musí být dostatečný blázen. Musí se nebát riskovat. Musí vědět, co chce. A musí umět lidi nadchnout a přesvědčit. A hlavně se musí opírat o řemeslo, zkušenosti a dovednosti. Televizi si může založit v podstatě každý, ale získat diváky, to je teprve výzva. Tam se ukáže, jestli to vedeme správně.

    Jaký je rozdíl mezi Televizí Naživo a Dramoxem?

    Tauš: Naživo je terestriální televize s živým obsahem, zatímco Dramox je internetová knihovna, filantropický a marketingový koncept, který je v obecné a dlouhodobé perspektivě podle mě nesmírně cenný a záslužný. Je pomocnou rukou uměleckým souborům. Klasické tříkamerové či statické jednokamerové záznamy živou kulturu – s výjimkou dialogického divadla – redukují na informace. Televize Naživo není marketingově a finančně tak silná, ale má formát, který divákům přináší alternativu sdíleného prožitku živé kultury.

    Novák: Můžete sledovat, co se děje na jevišti právě teď, v daný moment. Jste jako diváci v nové pozici. Koukáte na divadlo či koncert z nového úhlu. Nikdy jste nemohli být tak blízko hudebníkům a hercům a zároveň nepřicházíte o příběh, o celek. Je to cesta, jak udržet živou kulturu aktivní. Jak dávat nové příležitosti nejen umělcům, ale také divákům.

    Tauš: Dramox je četba a informace o životě. Naživo je život.

    Jak se vysílání TV Naživo odlišuje od streamování a jak od „normální“ televizní stanice?

    Novák: Od „normální“ televize se lišíme absolutně vším. Nemáme znělky, ty musíme dělat naživo. Máme reklamy, ale ty se také dějí naživo. Všechno je výzva. Máme pořady pro děti, podporujeme loutkové divadlo. Zaměřujeme se i na taneční scénu, která dostane mnohem více prostoru po Novém roce. Nabízíme nový cirkus i činohru. Není to stream. Není to obyčejná komerční televize.

    Jak je Televize Naživo financovaná?

    Novák: Financujeme ji stejně, jako jsou financovány začínající subjekty. Jde o vícezdrojové financování. Hlavním podporovatelem bylo na začátku Ministerstvo kultury. Teď se už přidávají peníze od partnerů a přicházejí peníze z reklamy. Důležitým partnerem jsou příspěvkové organizace, divadla, která podporují nejen své umělce, ale také svým účinkováním tuto televizi. Kdy jindy se mají lidé spojovat než nyní? Je to divoký příběh, na kterém se měsíc intenzivně pracovalo. Možná víc, než bylo zdrávo. Až teď všichni cítíme, jak náročné to bylo, je a bude. Ale neustoupíme.

    Kdo všechno bude ve vašem programu účinkovat?

    Novák: Snažíme se dát prostor živé kultuře v celé její šíři a pestrosti. Program neustále stavíme, upravujeme a hlavně hledáme další formáty. Těmi nejexkluzivnějšími jsou Divadlo Naživo a Film Naživo. Pokud bude zájem o naši televizi, formáty budou určitě přibývat, vyvíjet se a měnit. Už teď jsme daleko překročili to, co jsme si řekli na začátku. Jsme ve více formátech a vysílacích časech, než jsme chystali. A začínáme také reprízovat.

    Co kdybych měl nějaký projekt a chtěl jej u vás veřejně prezentovat?

    Novák: Dáme rádi prostor komukoli. Ale nastavili jsme si určitá pravidla a ne každý na ta pravidla přistoupí.

    Jak je pro vás vysílání technicky a fyzicky náročné?

    Novák: Fyzicky i psychicky náročné je celé období od začátku března! Cítíme to všichni. Není to jednoduché, ale snažíme se.

    Jaké byly první ohlasy?

    Novák: Úžasné. Všichni oceňují, že se to podařilo zrealizovat, že lidé tvoří, hrají, že je to určitá forma naděje, jak i za této situace dělat to, co umíme. Lidé se na programy dívají a oceňují riskantní cestu, po které jsme se vydali. Pro mě osobně bylo ohromným zážitkem samotné zahájení. Zvlášť když si člověk uvědomí, že jsme je připravovali v úplně jiných časových a finančních podmínkách, než se dělají obdobné zahajovací večery nebo slavnostní ceremoniály.

    Jak jste s úvodními dny vysílání spokojeni?

    Novák: To je na dlouhou odpověď. Byla a je to skvělá práce, za kterou si stojím celým svým uměleckým životem a postojem. Setkali se zde lidé, kterým záleží nejen na výsledku, ale také na cestě k němu. Tito lidé jsou často nespokojeni. Vidí, že to vždycky lze dělat ještě jinak a možná lépe. Je tedy stále na čem pracovat. Každý den je – nebo aspoň zatím byl – pro všechny novým ohromným krokem. Je potěšující vidět, jak vysíláním všichni okolo nás žijí a jak programy diváky přitahují a nabíjejí.

    Jak dlouho hodláte vydržet?

    Tauš: Dokud budeme mít sílu. Návrat diváků do divadel a koncertních sálů neproběhne ihned po otevření divadel a tohle všem umožňuje a bude umožňovat překlenout toto období i jiným, aktivním způsobem. Ale budeme potřebovat diváky. Bez nich divadlo, koncerty ani televize nemají smysl.

    Novák: Prognózy návratu diváků do divadelních sálů jsou od dvou do pěti let. To není zrovna optimistické. Musíme hledat cesty, jak si udržet s diváky kontakt a vztah, jak se navzájem přesvědčovat, že tady stále jsme.

    Je pro vás Televize Naživo společenskou „službou“, anebo ji vnímáte spíše jako nový umělecký projekt?

    Novák: Samozřejmě je to služba. Nejen pro uměleckou veřejnost a umožnění umělcům a lidem kolem nich pracovat, ale je také službou široké veřejnosti, které kultura chybí. Nebo možná dokonce i lidem, kteří už na kulturu zapomněli anebo ji dosud nevnímali, anebo nechtěli vnímat. Přistupujeme však k tomu jako ke každému projektu či nápadu – s největší zodpovědností a touhou hledat něco nového a jinak, jinde. Jsme přesvědčeni, že vlastní tvorbou a hledáním a objevováním cest všichni zvládneme život nejlíp.

    Základní informace o připojení: Na TV přijímačích se naladí prostřednictvím pozemního digitálního vysílání. Na internetu je sledování umožněno po registraci na https://www.filmnazivo.cz/. V reálném čase zdarma, pak za poplatek. Jeho polovina putuje na podporu jednotlivých souborů a druhá polovina na vznik nových pořadů.


    Komentáře k článku: Rosťa Novák jr., Viktor Tauš: Televize Naživo je život

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,